◄ سازمان راهداری: مجوز واردات کامیون دست دوم صادر نشده است
بر خلاف شایعاتی که شده است تا کنون سازمان راهداری هیچ گونه مجوزی نه برای واردات کامیون نه برای اساقاط خودرو در خصوص واردات کامیون های زیر ساخت ساخت صادر نکرده است.
مدیر نوسازی، توسعه و برنامهریزی ناوگان عمومی حملونقل جادهای در سازمان راهداری شایعات موجود درباره واردات کامیونهای دست دوم را رد کرد و گفت: سازمان راهداری هیچ گونه مجوزی نه برای واردات کامیون نه برای اسقاط خودرو در خصوص واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت صادر نکرده است.
به گزارش تین نیوز، واردات کامیونهای با عمر زیر سه سال، تنها از طریق دریافت مجوزهای قانونی لازم براساس بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، امکانپذیر است.
صدراله بمانا در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به این ماده قانونی گفت: بر اساس این قانون واردات کامیون دست دوم و با شرایط از پیش تعریف شده آزاد است.
این مقام مسئول شرط اول واردات کامیون دست دوم را زیر 3 سال ساخت بودن این کامیونها عنوان کرد و افزود: کامیون وارد شده باید خدمات پس از فروش داشته باشد و همچنین استانداردهای ایمنی، کیفیت و آلایندگی را دارا باشد. همچنین با ورود یک کامیون باید یک کامیون با داشتن معاینه فنی معتبر از رده خارج و اسقاط شود.
به مانا تصریح کرد و گفت: این مجوز ها با تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و توسط خود سازمان صادر می شود اما تاکنون سازمان برای واردات کامیون، هیچ مجوزی صادر نکرده است.
وی ادامه داد: واردات فرایندی دارد که این فرایندها هنوز نهایی نشده است و ما باید با هماهنگی نهادهای ذیربط این کامیون ها را وارد کنیم. دستگاه های ذی ربط شامل سازمان ملی استاندارد برای مشخص کردن استاندارد، سازمان محیط زیست برای الایندگی و وزارت صنعت معدن تجارت برای بحث خدمات پس از فروش. این سه نهاد باید تایید کنند تا ما بتوانیم مجوز ورود کامیونها را صادر کنیم. تا کنون نظرات کامل این دستگاه ها را نگرفتیم و زمانی که گرفتیم مجوزها را صادر میکنیم.
بمانا در خصوص شرایط دیگری که برای ورود این کامیون ها تعریف شده است گفت: این کامیون ها باید اروپایی، ژاپنی یا متعلق به کره جنوبی باشد. در مرحله اول واردات کامیون نباید زیر 18 تن باشد و به تبع آن کامیونی که اسقاط می شوند نیز نباید زیر 15 تن باشد.
وی در خصوص ارگان ها و افرادی که می توانند واردات این کامیون ها را انجام دهند گفت: کارخانههای تولید داخل خودرو سنگین به تعداد 1000 دستگاه،شرکت های حمل و نقل به تعداد 100 دستگاه،سرمایه گذاران بخش حمل و نقل به تعداد 50 دستگاه و صاحبان خودروهای فرسوده که کامیون به نامشان است تا تعداد 10 کامیون می توانند وارد کنند به شرطی که دارای کارت بازرگانی باشند. اگر 80 درصد از این سفارشات را انجام دهند مجوز برای مرحله دوم نیز صادر می شود.
وی گفت: در مراحل سفارش نیز بعد از تایید سازمان راهداری باید مراحل ثبت سفارش انجام شود. زمانی که مراحل ترخیص کامیون از گمرگ به اتمام رسید نیز باید مجوزی را برای اسقاط خودرو از سازمان دریافت کنند که وارد کننده به میزان ظرفیت مورد نیاز اسقاط کرده یا نه.
وی افزود: زمانی که این تاییدیه سازمان راهداری به گمرک داده شد، گمرک میتواند کامیون را ترخیص کند که در این مورد تاکنون نه مجوز ورود صادر شده و نه بحث اسقاط مطرح بوده است.
وی در خصوص تفاوتهای این طرح با بقیه طرحها گفت: اگر هر فردی خودرو یا کامیونی را اسقاط کرده باید در قالب همان طرح کارهایش انجام دهد. این طرح وضعیتش مشخص است و شرایطش نیز تفاوت دارد.
وی افزود: این طرح بر اساس بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی است که برای مثال در آن مشخص شده است که کامیون در زمان اسقاط باید دارای معاینه فنی معتبر باشد و قبلا در جادههای کشور فعالیت داشته باشد.
او گفت: افرادی سودجو هستند که کامیون های ترانزیتی را از ارمنستان، ترکیه و کشورهای دیگر میآورند می گویند کامیونهایی است که توسط سازمان وارد شده است اما سازمان راهداری تاکنون هیچ گونه مجوزی برای کامیون دست دوم صادر نکرده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.