| کد خبر: 195812 |

◄ سه راهکار جایگزین رانندگان برای قراردادهای بیمه تکمیلی

کارشناسان معتقدند که برنامه شرکت‌های حمل و نقل این بود که به نحوی از زیر بار هزینه بیمه تکمیلی شانه خالی کنند که به خواسته خود هم رسیده‌اند.

تین نیوز

به گفته رانندگان حمل و نقل جاده‌ای، با تصویب سازمان راهداری،  از بارنامه رانندگان نیم درصد بابت هزینه بیمه تکمیلی کسر می‌شود. درحالی که مشخص نیست که شرکت های حمل و نقلی این هزینه ای که برای بیمه دریافت می کنند را به شرکت های بیمه ای پرداخت می‌کنند یا خیر؟ کارشناسان معتقدند که برنامه شرکت‌های حمل و نقل این بود که به نحوی از زیر بار هزینه بیمه تکمیلی  شانه خالی کنند که به خواسته خود هم رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به گزارش تین نیوز، عبدااله خانعلی رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران در این باره گفت: شرکت‌ها با چند روز پرداخت نکردن مبلغ حق بیمه تکمیلی و نامه‌نگاری‌های مختلف از طرف کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل، به این خواسته خود دست پیدا کردند و توانستند مبلغ بیمه تکمیلی را به «درصد»ی از کرایه تبدیل کنند. از این رو سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزایش نیم درصدی کمسیون شرکت های حمل و نقلی بابت حق بیمه تکمیلی رانندگان را تایید کرد.

خانعلی اضافه می‌کند: شرکت های حمل و نقل جاده‌ای باید 8 درصد از رانندگان بابت کمسیون خود دریافت کنند اما تا 14 درصد از رانندگان کمسیون دریافت میکنند. این در حالی است که از همین  14 درصد کمیسیون دریافتی از رانندگان نیز 4 درصد ان را به حساب سازمان راهداری واریز می‌کنند و از 10 درصدی که باقی می‌ماند درصدی را برای حق بیمه رانندگان باید به حساب شرکت های بیمه واریز کنند؛ اما از پرداخت این هزینه شانه خالی می کنند.

وی در خصوص چگونگی بیمه تکمیلی در دهه 70 گفت: در دهه 70 به رانندگان گفتند که برای خود مهری درست کنید و آن را در بارنامه های خود مهر کنید تا باربری حق بیمه رانندگان را رد کند. در 5 سالی که این برنامه اجرا می شد تمام حق بیمه های خود را به مدت 5 سال پرداخت کردیم اما زمانی که به شرکت بیمه مراجعه کردیم حق بیمه ها از سوی شرکت های حمل و نقلی پرداخت نشده بود.

خانعلی در انتقاد به وضعیت انعقاد قرار داد با شرکت بیمه گفت: در عین حال، متولیان حمل و نقلی، به جای اینکه با شرکت بیمه ای که اعتبار بیشتری دارند و خدمات بهتری نیز ارائه می دهند برای بیمه تکمیلی رانندگان قرارداد ببندند؛ با شرکتی قرارداد بسته‌اند که در حال ورشستگی است. برای مثال شرکت بیمه ای خدمات گران قیمتی مانند دندان پزشکی و زایمان را به رانندگان ارائه نمی‌کند. علاوه بر اینکه شرکت بیمه‌ای ورشکسته است در ارائه خدمات نیز کارشکنی می کند. این در حالی است که رانندگان به دلیل اینکه از بانک توسعه و تعاون وام گرفته اند مجبور شده اند برای  بیمه کردن  ناوگان خود نیز به شرکت بیمه ای مذکور مراجعه کنند. این شرکت علاوه بر اینکه در بخش بیمه تکمیلی خدمات را به خوبی ارائه نمی دهد، دربخش بیمه ناوگان نیز در بخش پرداخت خسارت و انجام وظایف خود شانه خالی می کند.

از دست ندهید:  انتقاد شدید یک فعال صنفی از وضعیت بیمه تکمیلی رانندگان

همچنین علیرضا سمنانی فعال حوزه حمل ونقل جاده ای در واکنش به اظهارات فهندژ سعدی مدیر اجرایی کانون کارفرمایان موسسات و شرکت‌های حمل‌و‌نقل داخلی کشور که گفته بود نرخ بیمه تکمیلی رانندگان به روال گذشته است و به اصطلاح «تمدید» شده و نسبت به گذشته اتفاق جدیدی رخ نداده است. می‌گوید: بر اساس مستندات گذشته، شرکت‌های حمل و نقلی که موظف به تمدید قرارداد بوده‌اند، اما از زیر بار مسئولیت صریح و قانونی مصوبه 205 شورای عالی هماهنگی ترابری برای اجرای بیمه تکمیلی؛ شانه خالی کرده‌اند.

رانندگان بخش حمل و نقل جاده ای سه راهکار جایگزین برای روند کنونی حق بیمه تکمیلی رانندگان را نیز ارائه می‌کنند.

اولین درخواست آنها این است که به جای اینکه شرکت های حمل و نقلی حق بیمه آنها را پرداخت کنند، درصدی که شرکت های حمل و نقلی به عنوان حق بیمه از بارنامه کسر می کنند را به خود رانندگان پرداخت کنند و خود راننده حق بیمه خود را مستقیما با شرکت بیمه ای قرارداد ببندد.

خواسته دوم رانندگان این است که سازمان راهداری با شرکت بیمه ای که سابقه بهتری دارد و همچنین خدمات بهتری را ارائه می دهد قرار داد ببندد مثل شرکت های بیمه ای البرز، دانا، ایران که شرکت های بیمه ای معتبری هستند.

سومین خواسته رانندگان این است که درصد حق بیمه ای که از بارنامه رانندگان کسر می شود مشخص شود. زیرا در حال حاضر مشخص نیست که شرکت های حمل و نقلی چند درصد از 14 درصدی که به عنوان کمسیون از رانندگان دریافت می کنند برای حق بیمه کسر می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    سلام
    این آقایان ، عبدالله خانعلی و سمنانی با چه پشتوانه ای از طرف صنف رانندگان صحبت میکنند ؟!
    اولا آقای عبدالله خانعلی در انجمن یخچالداران میباشد
    دوما ، ایشان حتی برای تعداد کم اعضا خود برای مجمع سالانه نتوانست افرادی را از اعضا خود برای رای گیری حاضر نماید

    آقای علی سمنانی بجز در فضای مجازی ، در فضای حقیقی چند نفر میتواند حاضر نماید که به خود اجازه میدهد از طرف بیش از ۷۵۰ هزار راننده صحبت کند و نظریه پردازی کند ؟

    • ناشناس 0 0

      آقای ناشناس مهم اینه که درست میگن حالا میخواد اسمشون هر چی باشه.

  • ناشناس 0 0

    آقای ناشناس نظر خود شما در رابطه با بیمه تکمیلی چیه؟؟

  • کورش فلاحی 0 0

    با عرض سلام خدمت عوامل محترم نشریه تین نیوز .
    در جواب شخص موسوم به ناشناس اولا جناب خانعلی وسمنانی از فعلان ومعرف حضور جامعه صنفی وحمل ونقل میباشند ومورد تایید .
    دوما حرف منطق وحساب که ناراحتی ندارد وفرقی نمیکند از زبان چه کسی یا کسانی خارج شود مهم اصل مطلب است که منطبق با واقعیت است ومورد تایید جامعه صنفی .
    سوما ایشان که با معرفی خود به مخاطبین خود احترام گذاشته اظهار نظر میکنند ومانند بعضی ها
    ......

    • ناشناس 0 0

      اقای فلاحی اینجا 3 تا ناشناس نظر خودشون را گذاشتن .

      به نظر شما چه طور باید ناشناس قلابی را از اصلی تشحیص داد؟

  • حسن فسنقری 0 0

    باسه راهکارموافقم چون باربری شانه خالی میکندازپرداخت حق بیمه من راننده

  • ناشناس 1 0

    حق بیمه رانندگان بر اساس نیم درصد کمیسیون دریافتی در سامانه کنترل بارنامه محاسبه و از طریق حساب معرفی شده توسط شرکت آتیه سازان حافظ و اخیراً به حساب کانون سراسری شرکتهای حمل و نقل واریز شده. اینکه شرکت بیمه گر از انجام تعهدات شانه خالی میکند ربطی به شرکتهای حمل و نقل ندارد. انجمن های صنفی کامیون داران با توجه به اینکه کامیون دار کارفرمای راننده محسوب میگردد، می بایست نسبت به بیمه نمودن رانندگان خود و در صورت تمایل به بیمه داشتن بیمه تکمیلی با کشر از حقوق راننده نسبت به بیمه نمودن آنها اقدام نمایند. اینکه با یک قرارداد به گردن شرکتهای حمل و نقل و با قراردادی دیگر به گردن صاحب کالا بیاندازیم شرعا و قانونا صحیح نیست.

  • طالبی 0 0

    باسلام بنده مدیر عامل شرکت تانکرداران هستم کسر بیمه تکمیلی به ازا هر بارنامه 3یا4هزار تومان درست نبوده چرا که اکثر رانندگان خودشان بیمه تکمیلی دارندودر این مدت کمتر راننده ای از این بیمه استفاده کرده ومهمتر از همه اینکه بیمه عامل یک شرکتی است که خدمات دهی ضعیفی دارد ودر هزینه های سنگین پزشکی هیچ استفاده ای ندارد مثل دندانپزشکی ، با این اوصاف پیشنهاد میشود کسر پول بیمه تکمیلی از بارنامه ها حذف شود زیرا این به سود شرکت صادر کننده بارنامه وشرکت بیمه بوده وبه ضرر راننده می باشدطبق نامه مورخ 97/8/5 کانون انجمن های صنفی وشرکتهای حمل ونفل داخلی به شماره نامه 3685/97/ک/الف از بارنامه های نفتی وحمل سیمان به ازارهربارنامهسه هزار تومان واز بارنامه های حمل ونقل کالا چهار هزار توان کس میشود در حالیکه رانندگان ما هیچ گونه استفاده ای نداشته اند زیرا اولا اطلاع نداشته اند و ثانیا شرکتهای ذیربط از ارایه خدمات شانه خالی میکنن وثالثا استفاده از این بیمه تکمیلی آنقدر برو وبیا دارد که رانندگان وقت کاغذ بازی ندارند پس خواهشمنداست این مهم کنسل شود تا حق رانندگان ضایع نگردد.
    ارادتمنهمه شما طالبی قروه کردستان