| کد خبر: 194567 |

◄ اثر انحرافی پدیده «مناقصه نرخ حمل بار» بر محاسبات تن-کیلومتر

سیستم مناقصه نرخ حمل بار، منجر به رقابت بین شرکت‌ها پیمانی در پایین آوردن تعرفه و نرخ حمل شده است تا بتوانند بار را در اختیار بگیرند.

تین نیوز

برگزاری مناقصه و مزایده برای حمل بار، موجب شده شرکت‌های پیمانی نرخ‌های کمتری  را برای دریافت بار به صاحب کالا ارائه دهند و از طرفی رانندگان مجبور به حمل بار با نرخی کمتر از نرخ مصوب شوند.

مهدی سامغانی فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای با بیان این مطلب به تین نیوز گفت: در کشور کارخانه‌های فراوان فعالیت می کنند و فعالان اقتصادی به دلیل ازدیاد بار با شرکت‌های پیمانی وارد مناقصه می شوند. در این مناقصه‌ها، هر شرکت پیمانی که نرخ کمتری برای حمل بار اعلام کند، بار را در اختیار می گیرد. با این وضعیت مزایده‌ها و مناقصه ها نمی‌توان طرح تن-کیلومتر را به درستی اجرا کرد.

وی افزود: سیستم  مناقصه نرخ حمل بار، منجر به رقابت بین شرکت‌ها پیمانی در پایین آوردن تعرفه و نرخ حمل شده است تا بتوانند بار را در اختیار بگیرند.

سامغانی اضافه کرد: خود مناقصه‌ها هم جای سوال دارند. با وجود اینکه در این مناقصه‌ها شرکت‌های پیمانی که ناوگان ندارند یا ناوگان کمی دارند ، اهلیت حضور در مناقصه را ندارند و نباید تایید شوند؛ اما در مناقصه ها پذیرفته می‌شوند و بار به این شرکت‌های پیمانی واگذار می شود. در حالی که این شرکت ها با توجه به شرایط ناوگان خود، اصلاً مجاز به شرکت در مناقصه بار نیستند.

او در ادامه گفت :در حمل و نقل جاده ای بیش از 90 درصد ناوگان ها خودمالکی هستند. اما چون رانندگان، نماینده حقوقی برای حضور در این مناقصه‌ها ندارند، این شرکت ها در مناقصه شرکت می‌کنند و قرارداد می بندند که در نهایت منجر به ضایع شدن حقوق رانندگان خود مالک می شود.

وی افزود: در این بین بارها دیده شده است که رانندگان خودمالک مجبور شده اند که بار را با قیمت کمتر از نرخ تن کیلومتر حمل کنند. این شرکت ها بارها از رانندگان خواسته‌اند با نرخ مورد نظرشان که بسیار پایین تر از نرخ تن کیلومتر است بار را حمل کنند. از سوی دیگر مسئولین به رانندگان می‌گویند اگر با قیمتی که شرکت ها اعلام می کنند مشکلی دارید، بار را حمل نکنید.

به گزارش تین نیوز، به درخواست رانندگان در آذرماه ۹۷ سازمان راهداری و حمل‌ونقل با ارسال نامه حاوی اطلاعات مسافت و ضرایب تطبیق به مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور، به‌نوعی آغاز محاسبه نرم حمل کالا بر اساس تن-کیلومتر را کلید زد؛ اما به گفته منتقدان طرح تن-کیلومتر عملا با مشکلاتی مواجه شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بدترین قسمت عددی است که مبنای شاخص تن کیلومتر تعیین شده.این عدد کارشناسی نیست.بلکه عدد تحمیلی است و باید نامش تن کیلومتر تحمیلی گذاشت.