| کد خبر: 188154 |

◄ حذف ارز دولتی برای واردات مواد اولیه صنعت تایر ؟

فاصله نرخ ارز سامانه نیما با نرخ بازار آزاد کم تر است. این در حالی است که تاکنون مواد اولیه و محصول نهایی وارداتی صنعت تایر با ارز دولتی تامین می‌شد؛ اما قیمت تایر با توجه به بازار آزاد ارز تعیین شده و خریداران ضرر می‌کردند. درست برعکس دلالان که سود سرشاری به جیب می‌زدند. اما با این اتفاق جدید، صرفه اقتصادی برای حضور دلالان در این صنعت از بین می‌رود.

تین نیوز

 رئیس انجمن صنعت تایر ایران از احتمال حذف اختصاص ارز دولتی به واردات مواد اولیه و محصول نهایی در صنعت تایر از امروز خبر داد و گفت: ما از ابتدای سال تا هفته گذشته موفق به دریافت ارز با قیمت هر دلار 4200 تومان شدیم اما اکنون زمزمه‌هایی در زمینه حذف ارز دولتی از تایرهای تولیدی و وارداتی به‌گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، تقی گنجی با اشاره به شیفت ارز دولتی به ارز نیمایی در صنعت تایر، اظهار کرد:   احتمال دارد ارز دولتی از صنعت تایر حذف شده و از این پس تمام مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این محصول از محل سامانه نیما تامین شود.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کشور توان ادامه تزریق ارز دولتی برای تولید تایر را ندارد.

 گنجی با تاکید بر اینکه این اتفاق دارای محاسنی نیز هست، تصریح کرد: زمانی که تولید تایر با ارز دولتی انجام می‌شد، تایر با قیمت ارزان به دلیل وجود واسطه به دست مصرف کننده نمی‌رسید و در این میان تنها دلالان بودند که سود سرشاری را نصیب خود می‌کردند. با این اتفاق دست واسطه‌ها از بازار تایر کوتاه خواهد شد.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه  ارز دولتی از صنعت تایر حذف شده و از این پس ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه ساخت این محصول از محل سامانه نیما تامین می‌شود، ابراز داشت: متضرر تولید و عرضه با ارز دولتی تنها مصرف کنندگان هستند که در شبکه توزیع، تایر را با نرخ بسیار بالائی خریداری می‌کردند.

گنجی با بیان اینکه تولید و عرضه تایر با نرخ نیمایی فاصله بین نرخ تایر تولید شده با ارز دولتی و ازاد را کم می‌کند، افزود: با این اتفاق کماکان بازار آزاد تایر وجود دارد. کاری نمی‌توان کرد باید دانست که کشور توان پرداخت ارز 4200 تومانی برای برخی تولیدات ندارد.

به گفته وی، تنها اقلام ضروری است که ارز نیمایی به آن‌ها  تعلق می‌گیرد که ادامه این روند نیز قابل تضمین نیست. از این پس عرضه تایر با نرخ ارز نیمایی به مراتب ارزان‌تر از زمانی خواهد بود که تولید تایر با ارز 4200 تومانی انجام می‌گرفت.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران، در پاسخ به این سوال که رانندگان خودروهای تجاری با این اتفاق چه سرنوشتی پیدا می‌کنند و کرایه حمل بار چه میزان رشد خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با این اتفاق خللی در کار کامیون‌ها به وجود نخواهد آمد زیرا در حال حاضر رانندگان کامیون تایر را با نرخ گرانی تهیه می‌کنند. از این پس کارخانجات، تایر را با نرخی کمتر از بازار در اختیار خودرهای تجاری قرار می‌دهند. به عنوان مثال، قیمت دوحلقه تایر که با ارز دولتی 6 میلیون تومان به راننده عرضه می‌شد با حذف ارز دولتی، تایر با یک میلیون کاهش قیمت در اختیار رانندگان کامیون قرار خواهد گرفت.

او درباره دلیل این کاهش قیمت گفت: فاصله نرخ ارز سامانه نیما با نرخ بازار آزاد کم تر است. این در حالی است که تاکنون مواد اولیه و محصول نهایی وارداتی صنعت تایر با ارز دولتی تامین می‌شد؛ اما قیمت تایر با توجه به بازار آزاد ارز تعیین شده و خریداران ضرر می‌کردند. درست برعکس دلالان که سود سرشاری به جیب می‌زدند. اما با این اتفاق جدید، صرفه اقتصادی برای حضور دلالان در این صنعت از بین می‌رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.