| کد خبر: 183943 |

تکمیل راه های خراسان جنوبی از راه های جذب سرمایه گذاری است

تکمیل راه های خراسان جنوبی از راه های جذب سرمایه گذاری است.

تین نیوز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: کمک به عزم جدی برای تکمیل راه ها و جاده های استان یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری در استان است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از ایرنا،  محسن احتشام در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در محل کارخانه کویر تایر بیرجند برگزار شد افزود: این در حالیست که جاده بیرجند - قاین به جاده مرگ معروف شده است.

وی بیان کرد: جاده سربیشه - ماهیرود اکنون استاندارد نیست اما تکمیل آن می تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات استان در راستای پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند خواستار اختصاص بودجه لازم به شرکت های بومی و منطقه ای برای راه اندازی خطوط هوایی در استان شد و گفت: در حال حاضر پروازهای استان نامرتب است که به دلیل محدودیت های موجود نمی توان از ظرفیت ها بهره مند شد.

وی اضافه کرد: مطالعات شاخص های توسعه ای خراسان جنوبی نشان می دهد علیرغم کارهای بزرگی که انجام شده هنوز یکی از استان های محروم کشور هستیم.

احتشام گفت: این در حالیست که استان در زمینه های مختلف از جمله منابع طبیعی و خدادادی، قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک شمال و جنوب، مزیت های نسبی و سایر مستحق توجه بیشتر است.

وی ادامه داد: می توان با کمک به تکمیل زیرساخت های استان افق روشنی را برای استان ترسیم و مهمترین انگیزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: کمک به شرکت های حمل و نقل بین المللی استان از دیگر انتظارات ماست که ناوگان فرسوده باید تجهیز شود.

وی خواستار کمک و تجهیز گمرک ماهیرود و بازارچه های استان شد و افزود: اگر تولید نباشد صادرات نیست، بخش اعظمی از صنایع ما کوچک و متوسط هستند که توقع داریم در راستای طرح توسعه و نوسازی صنایع کشور یارانه هایی برای توسعه صنایع استان اختصاص یابد تا اشتغال واحدهای تولیدی حفظ وشد.

احتشام با بیان اینکه بیش از 50 هزار نفر در زمینه تولید محصولات استراتژیک استان فعال هستند گفت: باید از خام فروشی این محصولات در راستای اقتصاد مقاومتی جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این نشست گفت: در بخش کشاورزی استان چند محصول استراتژیک زرشک، زعفران، عناب و گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

سید علی خیریه مشکل اصلی استان را کمبود آب دانست و افزود: تقاضا داریم اجازه برداشت از آب های منطقه مرزی داده شود یا آب به شهرهای استان انتقال داده شود.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های 20 ساله خراسان جنوبی این استان 2 سال پیاپی کشاورزان برتر ملی را به خود اختصاص داده است.

نماینده بخش کشاورزی خراسان جنوبی خواستار افزایش تسهیلات اجرای سیستم های آبیاری نوین در استان شد و اظهار داشت: سال های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه در استان انجام شده لذا باید مبلغ تسهیلات بیشتری به استان اختصاص یابد.

وی بیان کرد: بازیافت فاضلاب شهری و کارخانجات استان می تواند به تامین آب در بخش کشاورزی منطقه کمک کند.

خیریه یادآور شد: در زمینه باروری ابرها از طریق آنتن های زمینی بررسی های لازم در استان انجام شده و طرح آماده است اما نیاز به بودجه دارد که می تواند منطقه و استان را از خشکسالی نجات دهد.

وی با بیان اینکه در قیمت خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود گفت: قیمت پایین خرید تضمینی در کشور نسبت به کشورهای مجاور ممکن است سبب قاچاق این محصول شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند افزود: خراسان جنوبی در بخش دام و طیور ویژگی های خاصی دارد از جمله تولید 54 هزار تن گوشت سفید، 13 هزار تن گوشت قرمز و 18 هزار تن تخم مرغ از ظرفیت های استان است.

وی ادامه داد: بین 70 تا 75 درصد تولیدات گوشت سفید، دان و طیور در استان مازداد است همچنین در استان 14 کارخانه دان وجود دارد که 36 هزار تن محصول را در استان تولید می کنند.

خیریه با بیان اینکه خیلی از این کارخانجات با ممنوعیت صادرات دان دچار مشکل شده اند اظهار داشت: یکی از کارخانجات که خاص صادرات در استان ساخته شده و مقام نخست را امسال به دست آورده قبل از این طرح پنج هزار تن صادرات داشت که اکنون با مشکل مواجه شده است.

وی گفت: با توجه به پیگیری های زیاد استاندار و نمایندگان مجلس، انتظار داریم برای رفع ممنوعیت صادرات دان در استان پیگیری لازم انجام و اقدام شود.

نماینده بخش کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: اخیرا کشور چین وارد مبادله دان با کشور افغانستان شده است که تقاضا داریم با رفع ممنوعیت بتوانیم با این کشور رقابت کنیم.

وی ادامه داد: سال ها تلاش کردیم تا بازار کشور افغانستان را برای صادرات دان جذب کنیم اما با توجه به ممنوعیت این بازار در حال از دست رفتن است که با تامین پایه ارزی یا تعرفه گمرکی می توان با رقبا به رقابت پرداخت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.