| کد خبر: 183521 |

◄ همبستگی یا تضعیف با یکدست کردن انجمن‌ها

یادمان باشد راننده چه مالک باشد وچه نباشد حقوقی را به‌عنوان کسی که کارمی‌کند دارد که این حقوق با تشکلات کارگری پیگیری می‌شود باید دت داشت خودمالک وخودراننده یعنی راننده خویش فرما ،چون شخص بر روی کامیون خود کارمی‌کند.

تین نیوز

بعضی با شعار اتحاد و همبستگی و یک‌دست کردن انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان و انجمن کارفرمایی کامیون‌داران، عالمانه یا نا آگاهانه بر خلاف قوانین و مقررات و آیین‌نامه تشکلات  سعی بر تقویت بخشی از تشکلات وتضعیف گروه مقابل را دارند.

این دوبخش کارگری وکارفرمایی عموماً درتشکلات صنفی و بالاخص در بخش تشکلات صنفی رانندگان وکامیون‌داران حمل کالا به‌قدری متمایز ومنفک هستند که تفاوت آن‌ها به وضوح مانند تفکیک روز از شب است.

انجمن‌های صنفی در سراسر کشور به دو بخش عمده کامیون‌داران ورانندگان تقسیم می‌شوند. انجمن‌های صنفی رانندگان یک انجمن صنفی کارگری است وانجمن‌های صنفی کامیون‌داران یا مالکان یک انجمن صنفی کارفرمایی است.

باید دقت داشت هر راننده حرفه‌ای  کامیون حمل کالای جاده‌ای (با شرط داشتن کارت هوشمند) صرف نظر از این‌که مالک باشد یا نباشد می‌تواند عضو انجمن‌های صنفی کارگری باشد. پس دیده می‌شود که اگر کسی کارت هوشمند رانندگی نداشته باشد نمی‌تواند عضو انجمن‌های صنفی کارگری شود.

یادمان باشد راننده چه مالک باشد وچه نباشد حقوقی را به‌عنوان کسی که کارمی‌کند دارد که این حقوق با تشکلات کارگری پیگیری می‌شود باید دقت داشت خودمالک وخودراننده یعنی راننده خویش فرما، چون شخص بر روی کامیون خود کارمی‌کند.

در انجمن‌های کارگری عضو می‌شود زیرا خود مالک فقط مالک است وبه صرف مالک بودن کارفرما نخواهد بود. ولی با داشتن مدارک رانندگی حرفه‌ای اشتغال به شغل رانندگی او احراز شده خواهد بود و مهم‌تر از ان این‌که، در راس هرم انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان کالا ویا مسافر کانون‌های ان‌ها هستند که ارتباط جایگاه‌های حقوقی کارگران صنف در سطوح بین‌المللی را شکل می‌دهند.

و اما کامیونداران ومالکان به صرف داشتن کامیون (یعنی مالکیت وسرمایه‌گذاری) دربخش کامیون‌داری کشور ونیز مدارکی که نشان دهنده کارفرما بودن ان‌ها باشد مانند بارنامه حمل کالا توسط یک نفر راننده غیر  مالک می‌توانند در انجمن‌های صنفی کارفرمایی عضو شوند. وقتی قانون‌گذار درتشکلات انجمن‌های کارگری  صراحتاً می‌گوید: این گروه  افراد (رانندگان با داشتن دفترچه کار یا همان کارت هوشمند رانندگی )، می‌توانند نسبت به تشکیل انجمن صنفی کارگری اقدام کنند. به این معنی است که: دیگران نمی‌توانند عضو شوند.

در خصوص حضور و عضویت در انجمن‌های کارفرمایی مالکین وبه تبع آن کانون‌های مربوطه نیز باید درنظر داشت که مهم‌ترین موضوع برای عضویت در این گونه انجمن‌ها وجود مستنداتی است که نشان دهنده کارفرما بودن مالک یا کارفرما باشد.

یعنی مالک بودن یا کامیون‌دار بودن شرط لازم برای عضویت در این انجمن‌ها بوده ولی شرط کافی نیست و علاوه بر مالکیت بایستی کارفرما هم باشند. یعنی یک راننده غیر مالک باید بر روی کامیون شما کار کند وبارنامه بگیرد تا رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار شده باشد. تمامی اعضا این انجمن‌ها این رابطه کارفرما وکارگری را با راننده اجیر شده خود باید داشته باشند.

وکلام آخر این‌که

خود مالک وخودراننده که در طبقه‌بندی‌های سازمان‌ها و صندوق‌های حمایتی خویش فرما تعریف شده اند به‌دلیل کارفرما نبودن نمی‌توانند درانجمن‌های کارفرمایی عضو شوند و فقط می‌توانند در انجمن‌های کارگری رانندگان عضو شوند. به امید نگاه قانونمند به موضوع وقرار گرفتن هر تشکل صنفی در جایگاه واقعی خود وجلوگیری از خلط مبحث و تک‌روی و خودداری از  شعار های فریبنده  اتحاد و همبستگی.

*بازرس انجمن صنفی کارگری رانندگان یخچالدار

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.