| کد خبر: 171831 |

پیشنهاد تقی‌زاده:

◄ تأمین بودجه ایمن‌سازی جاده‌ها با گران کردن بنزین

دولت بدون تخصیص اعتبار 280هزارمیلیارد تومانی برنامه‌های کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نباید انتظار تحقق سیاست‌های وزارت راه برای جلوگیری از افزایش کشته‌های تصادفات را داشته باشد. مهرداد تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب خواستار افزایش قیمت بنزین برای تأمین این بودجه شد.

تین نیوز

دولت بدون تخصیص اعتبار 280هزارمیلیارد تومانی برنامه‌های کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نباید انتظار تحقق سیاست‌های وزارت راه برای جلوگیری از افزایش کشته‌های تصادفات را داشته باشد. مهرداد تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این مطلب خواستار افزایش قیمت بنزین برای تأمین این بودجه شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، تقی‌زاده با اشاره به تهیه نقشه راه برای کاهش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای، اظهار داشت: پیش‌بینی توقف روند نزولی تعداد کشته‌های ناشی از سوانح جاده‌ای وجود داشت اما سال گذشته و امسال شاهد افزایش تعداد تلفات بوده‌ایم به‌طوری‌که سال گذشته 1.5 درصد و امسال تاکنون 5 درصد نسبت به مدت مشابه دوره‌های قبل به میزان تعداد کشته‌ها اضافه‌شده است.

او افزود: برای کاهش تعداد تلفات سوانح جاده‌ای از 16 هزار کشته به 9 هزار کشته در 10 سال،‌ برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم که تحقق آن به اعتبارات 280 هزارمیلیارد تومانی نیاز دارد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از انجام مطالعاتی مبنی‌براینکه خودروهای تولید داخل چه سهمی در بروز سوانح جاده‌ای دارند، اظهار داشت: تا یک ماه آینده نتایج مطالعات اعلام می‌شود.

تقی‌زاده در پاسخ به این سؤال که چه ابزاری دراختیار دارید تا خودروسازان را ملزم به ارتقای کیفیت محصولات خود کنند، ادامه داد: مدیر امور خودرویی وزارت صنعت در کمیسیون ایمنی راه‌ها حضور دارد و از سازمان‌های دیگر هم نمایندگانی حضور دارند و درصورت تصویب موضوعی دراین کمیسیون،‌ تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

او افزود: چنانکه اخیراً در این کمیسیون افزایش تعداد استانداردهای تولید خودرو را افزایش دادیم و به تصویب رساندیم که استانداردهای خودرو باید به 85 مورد برسد که درحال‌حاضر هم رعایت این استانداردها درحال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی‌براینکه آیا محل تأمین 280 هزارمیلیارد تومان برای کاهش تعداد تلفات جاده‌ای تعیین‌شده است،‌ گفت: دولت باید محل تأمین این بودجه را پیش‌بینی کند.

او ادامه داد: البته پیشنهاد ما برای تأمین منابع موردنظر از محل افزایش قیمت بنزین است.

این گفته‌های معاون وزیر راه درحالی است که هوشمندسازی جاده‌ها و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز از طرف وزارت راه و شهرسازی متوقف‌شده و دلیل آن عدم وجود بودجه عنوان‌شده است.

در سال گذشته افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی باعث شد تا مردم برای مسافرت به خودروهای شخصی روی بیاورند و این مسئله باعث افزایش تلفات رانندگی شد.

با توجه به مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی، کیفیت پایین و عدم تطابق تورم با درآمدها افزایش قیمت بنزین فشار مضاعفی بر قشر متوسط و ضعیف جامعه خواهد آورد.

قیمت سوخت در ایران تقریباً یک‌هزارم درآمد یک کارگر ساده است که به نسبت با کشورهای پیشرفته تقریباً برابر و گاهی بیشتر است.

در کشورهایی که بنزین حدود دو دلار است، حقوق یک کارگر بین دو تا چهار هزار دلار است که به نسبت بخش کمتری از حقوق کارگران را شامل می‌شود.

عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی، کمبود ناوگان، کیفیت پایین و مشکلاتی مانند سوانح حمل‌ونقل عمومی سبب شده تا مردم ایران باوجود خطرات و هزینه‌ها ترجیح بدهند با خودرو شخصی به سفر بروند و افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از این کار بدون توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی به‌نوعی اجحاف در حق مردم قشر متوسط و ضعیف جامعه خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.