| کد خبر: 144271 |

◄ پیشنهادهای رانندگان حرفه‌ای در مورد نصب سامانه سپهتن

در کمپینی که این روزها در مخالفت با سامانه سپهتن در تلگرام فعال است، رانندگان به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان در مورد نصب این سامانه می‌پردازند

تین نیوز

 

این روزها کمپینی در مخالفت با سامانه سپهتن در تلگرام فعال است که  با بیش از پنج هزار و 300 عضو به انعکاس صدای رانندگان خودروها در مخالفت با نصب سامانه سپهتن می‌پردازد.

به گزارش تین‌نیوز، در این کمپین، رانندگان به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان در مورد نصب سامانه سپهتن می‌پردازند؛ اما در بین پیام‌های متعدد و متنوعی که از ابتدای شکل‌گیری این کمپین منتشر شده، پیامی در دو روز اخیر بیش از دیگر پیام‌ها جلب‌توجه می‌کرد.

در این پیام که خطاب به مسئولان راهور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  و کلیه طراحان سامانه سپهتن منتشر شده، آمده است: از آنجایی که تبلیغات شما در خصوص اهداف نصب دستگاه سپهتن صرفاً جهت بالا بردن ایمنی جاده‌ها و کاهش جرائم و حوادث جاده‌ای عنوان می‌شود، ایرادات طرح و پیشنهاد‌هایی از سوی رانندگان حرفه‌ای که واقعیت‌های جاده را به‌صورت ملموس و مداوم و به‌روز رؤیت می‌کنند، مطرح می‌شود.

در ادامه این پیام آمده است: هزینه نصب این سامانه با توجه به نمونه‌های مشابه همانند GPS و عدم کارایی آن‌ها برای رانندگان موضوعی مهم و غیر قابل قبول است و با توجه به وضعیت اقتصادی رو به ورشکستگی آن‌ها، بار مضاعفی بر دوش آن‌ها است. همچنین نصب دوربین داخل کابین خودروهای سنگین که به‌عنوان منزل دوم یک راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد چه از لحاظ شرعی و چه از لحاظ قوانین اسلامی مصداق ورود به حریم خصوصی و نقض آن است که باید در آن تجدیدنظر شود.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: قطعاً راهکار پیشگیری از وقوع جرم زندانی کردن همه نیست. محصور و تحت مراقبت تصویری قرار دادن، شاید درصدی از تخلفات را کاهش دهد اما این موضوع را مدنظر داشته باشید که انسان ذاتاً تبعیت و فرمان‌برداری از کسی می‌کند که عاشق او باشد و دوستش بدارد، لذا تصمیم بر اعمال سیاست‌های نظارتی در این حد غیر از ایجاد ترس و دلهره و واکنش‌های احتمالی جهت خنثی کردن آن و تلاش برای دور زدن سیستم، خارج از انتظار نخواهد بود و قطعاً نتیجه‌ای برخلاف آنچه در تصورات است به دست می‌آید.

گزارش تین‌نیوز حاکی است در ادامه این پیام خاطرنشان شده است: این‌که عوامل انسانی یکی از بزرگ‌ترین دلایل حوادث جاده‌ای است بر کسی پوشیده نیست، اما با یک بررسی و کارشناسی در آمار حوادث، قطعاً به این نکته پی خواهیم برد که این آمار در ایام تعطیلات نوروز و تابستان و سایر روزهای تعطیل که خودروهای سواری شخصی در حال سفر و تردد در جاده‌ها هستند به‌مراتب بیشتر از دیگر روزهاست که این مهم، نشان از عدم توانایی و تجربه رانندگان سواری به علت عدم آموزش برای رانندگی در جاده دارد بنابراین اگر هدف، کاهش تلفات جاده‌ای است باید برای بالا بردن فرهنگ رانندگی در جاده برای خودروهای سواری شخصی تلاش شود که این مورد قطعاً اهداف را زودتر محقق می‌کند.

در بخش دیگری از این پیام عنوان شده است: عدم تطابق کارکرد و درآمد رانندگان در ایران با رانندگان همکار و هم‌سطح خود در اروپا و کشورهایی که احیاناً این طرح از آنجا کپی‌برداری شده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امروزه با وجود کارکرد بیش از ۱۵ ساعت، هر راننده در تأمین مخارج و هزینه‌های خودرو و همچنین معیشت خانواده خود دچار مشکل و بحران است، حال تصمیم بر کاهش ساعات فعالیت رانندگان و محدود شدن به 8 یا 9 ساعت در شبانه‌روز بدون در نظر گرفتن مسائل و مشکلات مالی و معیشتی رانندگان، جای بحث و بررسی و ارائه راهکار منطقی دارد.

 

به گزارش‌ تین‌نیوز، در ادامه این پیام آمده است: همچنین زیرساخت‌های موجود در جاده‌های کشور ما به هیچ عنوان اجازه عملیاتی شدن این طرح (سپهتن) را نمی‌دهد چرا که قطعاً اگر هر مسئولی به‌صورت زمینی سفر کرده باشد هیچ‌گونه توقف گاه استاندارد و مجهزی جهت گذران بیش از ۱۵ ساعت در شبانه‌روز را نخواهد یافت و اکثر پارکینگ‌ها در جاده‌های ایران برای توقف اضطراری و اورژانسی ساخته شده است که قاعدتاً نمی‌تواند چه از لحاظ امنیت و چه از لحاظ امکانات رفاهی، مکانی برای استراحت باشد. ضمن این‌که در جاده‌های کوهستانی و صعب‌العبور نیز معمولاً پارکینگ‌ها انگشت شمارند و اگر راننده‌ای زمان استراحتش در آن مقطع باشد، جهت جلوگیری از اعمال قانون(جریمه) باید در جاده توقف کند.

در پایان این پیام خاطرنشان شده است: با توجه به موارد ذکر شده از کلیه مسئولان ذی‌ربط خواهشمندیم تا زمان برطرف شدن کامل نواقص این طرح از اجباری و اجرایی شدن آن صرف‌نظر کنند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 1 0

    یک سوال کسی که به طور مثال 10 یا 15 یا 20 سال رانندگی بدونه حادثه داشته را به چه منظور میخواهید وارد حریم خصوصی آن شوید؟از این سامانه میتوان به عنوان یک روش تنبیهی استفاده کرد .مثلا رانندگانی که در 10 سال گذشته بیش از 3 تصادف منجر به جرح یا خسارت داشته باشند .یا در آینده هر شخصی که بیش از 3 مرتبه تصادف منجر به جرح یا خسارت داشته باشدمجبور به استفاده از این سامانه بشود.مثلا انسانهای قانونمندی که طی چند دهه فعالیت خود در ناوگان جاده ای سالهای بدونه حادثه را پشت سرگذاشته اند شما مواظب رفتارشان بوده اید؟قطعا نه! پس نه برای خود اسباب زحمت ونه برای انسانهای قانونمند عدم آرامش روانی را فراهم نکنید.