| کد خبر: 142006 |

اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان کرمان

نصب سامانه سپهتن اتوبوس‌های کرمان

تین نیوز

کرمان، لیلی پرتوئی، خبرنگار حمل و نقل: با نصب سامانه سپهتن روی ناوگان مسافربری عمومی جاده‌ای استان میزان سرعت و حرکات خطر ساز راننده به صورت آنلاین به مراکز پلیس راه مخابره می‌شود.

خداداد مقبلی مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان با اعلام این خبر گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کنترل عملکرد ناوگان حمل‌و‌نقل مسافربری بوده و در راستای افزایش ایمنی سفرهای برون شهری و نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان مسافربری کلیه اتوبوس‌های بین شهری استان کرمان به سامانه سپهتن مجهز شدند

مهندس مقبلی تصریح کرد: سپهتن سیستمی است که مجهز به دریافت کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی بوده و قابلیت نصب در داخل ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها و... را داشته و با برقراری ارتباط پایدار با خودرو، موقعیت و سرعت خودرو را محاسبه می‌کند.

مدیر کل راهداری وحمل‌و‌نقل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان افزود: از مزیت‌های دستگاه سپهتن؛ عدم لزوم مراجعه راننده به پلیس راه به صورت فیزیکی و جلوگیری از اتلاف زمان راننده و مسافران، اعمال محدودیت‌های زمانی و سرعتی به صورت دقیق بر راننده در هنگام رانندگی است.

وی ایجاد زیرساخت مناسب جهت شناسایی رانندگان متخلف و اعمال قانون به صورت کاملا مشخص در زمان مناسب، ارائه گزارشات آنلاین به شرکت‌های مسافربری جهت کنترل دقیق و لحظه به لحظه ناوگان خودرویی را از دیگر مزایای این طرح دانست.

مقبلی با بیان اینکه تمام اطلاعات خودرو از قبیل مشخصات راننده، تخلفات، سرعت مجاز به وسیله سامانه هوشمند سپهتن ارزیابی می‌شود؛ افزود: یک دوربین مجهز به سنسور بالای سر راننده نصب شده است و تمام حرکات خطرساز از سوی راننده را ضبط می‌کند.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم جهت مانیتورینگ و کنترل سامانه با پلیس راه صورت گرفته است، تصریح کرد: همچنین کلاس‌های آموزشی رانندگان به جهت نصب دستگاه سپهتن توسط این اداره برگزار شده است.

مهندس مقبلی با اشاره به این مطلب که بیش از ۵۱۰دستگاه اتوبوس برون شهری در سطح استان کار جابه‌جایی مسافران را در داخل و خارج از استان برعهده دارند افزود: پیش‌بینی میشود تا ۳ماه آینده مراحل بعدی طرح که نصب و راه اندازی کامل سخت‌افزار و نصب‌افزار‌های کنترلی در پاسگاههای پلیس راه است، سامانه سپهتن بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی گفت: معتقدیم ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور نقش بسزایی در امنیت و آسایش مردم دارد، لذا در راستای افزایش ایمنی راه‌ها طی سال‌های اخیر مواردی چون دوربین‌های کنترل سرعت، سامانه‌های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی، سامانه‌های کنترل سرعت و... در جاده‌ها تعبیه و مورد استفاده قرار گرفته است.

مهدی صیفوری معاون حمل ونقل این اداره کل در ادامه گفت: ازآنجایی که امکان جلوگیری از تخلفات رانندگی با توجه به گستره فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با روش‌های سنتی و نیروی انسانی وجود ندارد، سامانه‌ای با همکاری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تحت عنوان سپهتن در اختیار پلیس راه قرارگرفته که قدرت نظارت و کنترل پلیس راه در عملکرد ناوگان عمومی افزایش می‌دهد.

صیفوری افزود: با نصب این سامانه از طریق (جی‌ام اس و جی پی آر ا س) بطور مدام اطلاعات تعریف شده داخل خودرو مانند سرعت، مشخصات گواهینامه و راننده و سرعت تردد و توقف به مرکز و پاسگاهی نزدیک ارسال می‌گردد دستگاهی به نام (دی اس آر اس) در سامانه قرارداده شده می‌تواند نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کند و پلیس راه بر اساس اطلاعات ارسال شده از طریق این سامانه عملکرد خودرو را مورد ارزیابی قرار دهد و نیازی به توقف کنار پاسگاه وجود ندارد.

وی گفت: از دیگر مزایای این سامانه گاهش زمان سرعت به میزان ۸۵۰۰ ساعت در شبانه روز برای ناوگان مسافربری کشور می‌باشد در نتیجه گاهش ۲۱۲ هزار لیتری گازوئیل در شبانه روز و حدود ۷۵ میلیون لیتری در سال خواهد بودصیفوری تصریح کرد: از ۱۶ هزارناوگان اتوبوس کشور استان کرمان با ۵۱۰ دستگاه اتوبوس سهم ۳ درصدی ازاین ناوگان را دارا می‌باشد همچنین از اول مهر تا اواخر آبان سالجاری این سخت‌افزاری بروی تانکر‌های حمل‌و‌نقل سوخت رسان و سواری کرایه‌های بین شهری نصب خواهد شد.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    سلام‌دسگاه‌سپهتن‌بروی‌وسایل
    نقایه‌‌که‌سیستم‌کروز‌ندارند‌واقعا
    مشکل‌رانندگی