| کد خبر: 144164 |

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باری و کامیون دار عنوان کرد

◄ فاصله زیاد سطح درآمد با نرخ واقعی مبتنی بر قانون تن کیلومتر

اقساط سنگین و کمبود درآمد باعث شده است که بسیاری از رانندگان حتی وقت استراحت خود را نیز صرف کار و کسب درآمد کنند و حتی در همین شرایط هم با اقساط عقب افتاده مواجه شوند.

تین نیوز

نرخ بالای بهره بانکی اقساط کامیون‌های حمل بار جاده‌ای از یک سو و رکود شدید بازار کار و شکسته شدن نرخ حمل‌ونقل از سوی دیگر موجب شده است که دیگر رمقی در بازوان رانندگان باقی نماند.

به گزارش تین‌نیوز، یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باری و کامیون دار با بیان این مطلب گفت: اقساط سنگین و کمبود درآمد باعث شده است که بسیاری از رانندگان حتی وقت استراحت خود را نیز صرف کار و کسب درآمد کنند  و حتی در همین شرایط هم با اقساط عقب افتاده مواجه شوند.

مالک نخعی افزود: ریشه این مشکل به‌صورت کلان در سطح کشور در چند نکته کلیدی خلاصه می‌شود اول آن‌که سطح درآمد با نرخ واقعی مبتنی بر قانون تن کیلومتر فاصله زیادی دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر کرایه حمل حدود یک‌سوم نرخی است که هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و استهلاک کامیون بعد از حدود 10 سال و رساندن یک بهره مالی مناسب به سرمایه‌گذار را پوشش دهد، بنابراین، نرخ کرایه حمل، حتی تأمین‌کننده هزینه نگهداری و حتی قسط کامیون نیز نیست.

این فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای باری یادآور شد: مسئله دوم کارکرد نامتعارف و خارج از عرف رانندگان برای تأمین مالی مبلغ قسط است که این امر به خودی خود باعث ناامنی جاده و افزایش خطرات جاده‌ای می‌شود.

وی گفت: مسئله سوم، نرخ بالای بهره بانکی و به‌تبع آن نرخ بالای جریمه دیرکرد و در مجموع مبالغ بسیار فراتر از حتی تولید ناخالص ماهیانه یک دستگاه کامیون است، این امر کمر کامیون‌داران و سرمایه‌گذاران این بخش را شکسته است.

به گزارش تین‌نیوز، او با بیان این‌که بهره بانکی گاهی به  26-30 درصد می‌رسد و وقتی دیرکرد عدم پرداخت نیز به آن اضافه می‌شود، این مبلغ حتی تا 36 درصد نیز محتمل است،  اظهار کرد: آنچه از مقامات تقاضا داریم این است که با توجه به مشکلات موجود کمیته‌ای در کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس و وزارت راه و شهرسازی تشکیل و نسبت به پیش‌بینی  روشی برای بخشش جریمه‌ دیرکرد پرداخت نشدن به‌موقع اقساط وام خرید کامیون و کشنده فعال در حمل‌ونقل کشور اقدام  شود.

نخعی تأکید کرد: کامیونداری دیگر امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید را ندارد که بسیار نگران‌کننده است زیرا نرخ حمل بسیار پایین بوده و رانندگان جهت تأمین وجه اقساط و جریمه دیرکرد مجبور به افزایش سطح کارکرد و تیراژ جابه‌جایی خود شده‌اند تا شاید از این رهگذر بتوانند حجم ریالی اقساط خود را تأمین کنند؛ لذا چشم ما رانندگان و کامیون داران بدهکار به دست مسئولین دلسوز این مملکت است.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 0 0


    با احترام. در حال حاضر رونق نسبی به بازار کار برگشته ولی اجرای طرح نوبت مجازی ظرفیت مازاد حمل و نقل را به شدت تحریک کرده .در ضمن تقاضای بسیاری برای حمل بارهایی که در مسیر بندرعباس و بندرامام خمینی میباشد را نیز به وجود آورده.چه طور میشود برادر گرامی آقای کشاورزیان به دفعات از مازاد کامیون گلایه میکنند ولی با اجرای طرح مذکور ظرفیت مازاد را تحریک.چه طور میشود شما آقای نخعی درد را میگویی ولی از علت درد حمایت میکنید.در سال 93 .94 که مدت زمان انتظار بارگیری در بندرعباس به 8 روز میرسید در سه نوبت اعلام بار 600دستگاه بار اعلام بار میشد.در حال حاضر در سه نوبت اعلام بار بین 1500 تا 1700 دستگاه بار اعلام بار میشود .ولی مدت زمان انتظار به 15 روز رسیده .در ضمن این آمار تعداد بار بدونه احتساب تعداد باریست که توسط کامیونهای شرکتی و استیجاری حمل میشود. چه طور میگویید کرایه حمل پایین است .تا زمانی که طرف تقاضا از ظرفیت مازاد رنج میبرد هیچ توقعی برای افزایش کرایه نباید داشته باشید.واقعیت این است که رونق نسبی به بازار کار برگشته .حتی میتوانید به آمار صادراتی و واردات و آمار تردد هم رجوع کنید تا متوجه رونق بازار کار شوید.ولی چرا پتانسیلی برای افزایش کرایه وجود ندارد .علت آن نوبت مجازی ایست که ظرفیت مازاد را به شدت تحریک کرده.