| کد خبر: 143515 |

نگاه علم به چالش‌های پیش روی تغییر اقلیم

آزمایش رنگ خنک کننده آسفالت

آیا پاشیدن یک لایه رنگ خاکستری به آسفالت به مقابله با گرم شدن زمین کمک می‌کند؟ یک شرکت راهسازی آمریکایی یک پوشش رنگی خنک کننده آسفالت را در لس آنجلس آزمایش می‌کند، به امید اینکه این راهکار به مبارزه با تغییر اقلیم منجر شود.

تین نیوز

آیا پاشیدن یک لایه رنگ خاکستری به آسفالت به مقابله با گرم شدن زمین کمک می کند؟ یک شرکت راهسازی آمریکایی یک پوشش رنگی خنک کننده آسفالت را در لس آنجلس آزمایش می کند، به امید اینکه این راهکار به مبارزه با تغییر اقلیم منجر شود.

به گزارش ایسنا و به نقل سیکر، آسفالت سیاه معمولی، 80 تا 95 درصد نور خورشید را جذب می کند، اما پوشاندن آسفالت با این رنگ های خاکستری، منعکس کننده اشعه های خورشید است که باعث خنک شدن دمای شهری می شود.

در لس آنجلس، که در آن دمای تابستان معمولا از 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) عبور می کند، کارگران در حال پوشاندن آسفالت با یک لایه از این رنگ مخصوص هستند.

لس آنجلس دارای چهار میلیون نفر جمعیت است و اولین شهر بزرگی است که این آزمایش در آن انجام می گیرد.

آسفالت سیاه معمولی 80 تا 95 درصد نور خورشید را جذب می کند، در حالی که رنگ خنک کننده خاکستری این نور را منعکس کرده و مانع جذب آن توسط آسفالت می شود.

طرفداران این طرح می گویند که این رنگ خنک کننده به طرز چشمگیری منجر به کاهش دمای زمین و کاهش گرمای شهر می شود.

در طول نمایش و توضیح این تکنیک، "جف لوزار" مدیر فروش در شرکت راهسازی "GuardTop"، که این محصول را به بازار عرضه می کند، نشان داد که چگونه با استفاده از رنگ می توان دمای خیابان ها را در حدود 12 درجه فارنهایت پس از پاشش تنها یک لایه رنگ روی آسفالت کاهش داد.

طبق گفته گِرگ اسپاتز، معاون مدیر اداره خدمات شهری لس آنجلس، این شهر اولین شهر در کالیفرنیا است که آزمایشات در یک جاده عمومی را پس از آزمایشات اولیه در پارکینگ انجام می دهد.

وی گفت: ما امیدواریم که برای دیگر شهرها الهام بخش باشیم تا راههای مختلفی را برای کاهش گرمای زمین به کار بگیرند. همچنین امیدواریم که تولید کنندگان، محصولات جدیدی را برای این منظور تولید و ارائه کنند.

اسپاتز افزود: به طور بالقوه می توان بازار بزرگی برای محصولات خنک کننده مسیر متصور بود. در واقع این بخشی از یک روند اقتصادی بسیار بزرگتر است؛ جایی که راه حل ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی می تواند منشا سرمایه گذاری های بزرگ در آینده باشد.

شهرداری روند تکمیل و پوشش همه مسیرهای شهر و همچنین چگونگی واکنش شهروندان لس آنجلسی به آسفالت جدید را نظارت می کند.

جورج بن ویز، استادیار مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی گفت: خنک کننده های مسیر تاثیر بسزایی در کاهش گرما دارند اما ممکن است برخی عوارض زیست محیطی هم داشته باشند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: پژوهش های اخیر و پژوهش کنونی در حال بررسی این است که آیا مزایای زیست محیطی خنک کننده های مسیر بیشتر از عوارض آن است یا خیر.

با این حال، شهر لس آنجلس اتخاذ روش مناسب و نصب و ارزیابی چندین بخش آزمون خنک کننده را در نظر دارد.

بن ویز اشاره کرد که استراتژی های کاهش گرما مانند کاشت درختان در خیابان ها و استفاده از مواد خنک کننده پشت بام، روش های آنچنان موثری نبوده است.

آلن بارکا، استاد علوم زیست محیطی دانشگاه کالیفرنیا گفت: فناوری خنک کننده مسیر می تواند نسبت به روش های فعلی مانند تهویه مطبوع مناسب تر باشد.

وی گفت: همه افراد منابع لازم را برای استفاده از تهویه مطبوع ندارند، بنابراین این نگرانی وجود دارد که برخی از خانواده های کم درآمد از این موضوع رنج می برند. این باعث می شود که من از لحاظ اخلاقی نگرانی داشته باشم. اما طرح پاشش رنگ خنک کننده روی آسفالت به نفع همه خواهد بود و همگان از سود آن برخوردار می شوند.

بارکا افزود: این روش می تواند افرادی را که خارج از خانه یا بی خانمان هستند را نیز منتفع سازد. درجه حرارت پایین که در نتیجه خنک کننده مسیر به وجود می آید، به معنای کم بودن وابستگی به تهویه مطبوع است. بنابراین، به این معنی است که تولید گازهای گلخانه ای کمتر می شود.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.