| کد خبر: 140609 |

◄ فرهنگ رانندگی اکتسابی است/ تاثیر قانونگذار، مجری و تحلیلگر در رشد این فرهنگ

آیا هیچ یک از افراد قانونگذار، مجری یا تحلیلگر به اشکالات و ضعف خود توجه می‌نمایند و آیا اصلا مرجعی برای این موارد وجود دارد؟

تین نیوز
در یادداشتی که مدتی پیش در تین‌نیوز منتشر شد، حسین قاسمی‌نژاد  کارشناس جاده‌ای نوشت: « ...برخلاف تصور، تصادفات، ناشی از بدشانسی یا تقدیر نیست بلکه زنجیره‌ای از عوامل در رخداد یک حادثه اثربخش است که با کنترل و رعایت آن می‌توان از بروز حادثه جلوگیری و یا خسارت آن را به حداقل کاهش داد. انسان به‌عنوان تاثیرگذارترین عامل در تصادفات نقش بسزایی در پدید آمدن آن دارد که از دلایل اصلی آن می‌توان به ضعف فرهنگ ترافیکی اشاره کرد...
نکته حائز اهمیت این می باشد که بارزترین جلوه فرهنگی در جوامع، کیفیت اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است و مسئله اینجاست که در حال حاضر نحوه اجرای این قوانین در کشور ما در شأن یک جامعه اسلامی نیست...
با ذکر موارد مذکور می توان گفت با توسعه و پیچیده شدن روابط بشری، جامعه نیز به شدت نیازمند رویکردهای «فرهنگی» و به عبارت دیگر «فرهنگ سازی» است که در کشور ما اقدام چندان جامعی در این مورد انجام نشده است. توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت،  توجه به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، رعایت قوانین شهروندی، توجه به مسائل شهری از قبیل ترافیک، حمل و نقل و هزاران هزار موضوع دیگر در حوزه فرهنگ عمومی و شهری قرار دارند و بی توجهی به هر یک از این موارد می‌تواند آثار زیانباری را بر توسعه شهری برجای گذارد.  به همین جهت  شاهد تخلفات متعدد رانندگی و مرگ هموطنان بر اثر تصادفات رانندگی هستیم. به راستی چرا همچنان هر ساعت در کشورمان 2 نفر بر اثر تصادفات کشته می شوند؟...
بدون شک برنامه ریزی با رویکرد اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی و مهارت های گروه‌های مختلف مردم در زمینه مسایل ایمنی ترافیک و تصادفات و تمرکز بر روی پیامد و نتایج ناگوار ناشی از حوادث ترافیکی به نحوی که در جهت تغییر عادت های نادرست رانندگی و ناشایست نشان دادن تخلفات و سرپیچی از قوانین و مقررات هدف‌گذاری شود می‌تواند اثرگذار باشد. همچنین  آموزش رفتارهای درست در رانندگی و عبور و مرور عابران پیاده، آموزش کودکان و والدین و همچنین اصلاح روش‌های آموزش و آزمون رانندگی، تقویت و بهبود نظام کنترل و نظارت بر حمل و نقل تاثیر به سزایی در نحوه رانندگی و واکنش مردم به مسایل ترافیکی و خطرهای مربوط به آن داشته و می‌تواند رفتارهای ناایمن رانندگان را کنترل نموده و بسیاری از تصادفات و تلفات شدید را کاهش دهد.»

پس از انتشار این یادداشت در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: فرهنگ رانندگی اکتسابی است و قانونگذار، مجری و تحلیلگران در این فرهنگ موثرند.

وی تاکید کرد: اما آیا هیچ یک از افراد قانونگذار، مجری یا تحلیلگر به اشکالات و ضعف خود توجه می‌نمایند و آیا اصلا مرجعی برای این موارد وجود دارد؟

وی افزود: در روز 29 اردیبهشت امسال در یکی از جاده‌های شما کشور در مسیر برگشت به تهران برای چند دهمین بار طی چند سال گذشته با دو تابلو راهنمایی متناقض (سرعت مجاز 50 و 85) مواجه شدم که این‌بار عکس آن‌را گرفتم و برای چند تن از مسئولین و رسانه‌ها ارسال کردم. برای موارد مشابه دیگر نیز همین‌گونه اقدام شد اما متاسفانه بی‌نتیجه.

این کاربر تاکید کرد: در آیه 187 سوره بقره به یکی از اصول قانونگذاری که ظاهرا سنت خداوندی است اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد ما خود را فراتر از آن می‌دانیم.
 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.