| کد خبر: 12353 |

بلاتکلیفی آزادراه تهران - شمال یک ساله شد

تین نیوز | در حالی قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای ساخت چهار ساله آزادراه تهران-شمال اعلام آمادگی کرده که با گذشت حدود یکسال برنامه وزارت راه و شهرسازی در خصوص این پروژه‌ افسانه‌ای مشخص نیست.
 
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در روز معارفه خود یکی از اولویت‌های کاریش را به سرانجام رساندن آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت یازدهم اعلام کرد.
 
وی هشتم شهریور سال گذشته پس از بازدید از این پروژه گفته بود:‌ «مهم‌ترین مشکل آزادراه تهران-شمال عدم اندیشه خوب در رابطه با مسائل مالی، حقوقی و فنی است، از این رو در نخستین گام تصویر روشن و دقیقی از پروژه تا سه هفته آینده ارائه خواهد شد و  این مسئله را با رئیس جمهوری مطرح می‌کنم تا تصمیم‌گیری در رابطه با مسائل مالی و فنی اتخاذ شده و پس از آن درباره مسائل فنی آزادراه تهران-شمال اقدامات لازم انجام می‌شود.»
 
این در حالی است که یازده روز از اولین ماه تابستان 93 هم می‌گذرد، اما هنوز خبری از تصمیم‌گیری درباره مسائل فنی و اقدامات مربوط به آن نیست. این موضوع با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه‌های سپری شده از عمر دولت یازدهم مواجه شده و آنها خواستار تعیین تکلیف این پروژه هستند.
 
نماینده نوشهر در مجلس چندی پیش از فنلاند به عنوان فنلاند گزینه جدید برای ساخت آزادراه تهران-شمال نام برده و گفته بود: در ساخت آزادراه تهران-شمال شرکتی فنلاندی یکی از گزینه‌هاست اما این مسئله هنوز قطعی نشده است.
 
قاسم احمدی لاشکی بیان کرد: به هر حال فنلاند و چین می‌توانند یکی از گزینه‌ها باشند اما هنوز چیزی قطعی نشده است. وی با بیان این‌که شرکت‌های قبلی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در آزادراه تهران-شمال عمل کنند، گفت:‌ «هیچ  گزینه‌ای را برای ساخت آزادراه نفی نمی‌کنم و می‌خواهیم به نوعی پروژه را بنیاد بگیریم. اما بنیاد یک سری قراردادهایی دارد که کندن از آن هم کار می‌برد.»
 
احمدی لاشکی، تاکید کرد:‌ نشست وزیر راه و شهرسازی در وهله اول با مجموعه بنیاد است اگر آنها بتوانند فضای جدید و منابع جدیدی را بیاورند قطعا مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.
 
وی خاطرنشان کرد:‌ اگر ساخت آزادراه بخواهد با همان وضعیت قبلی باشد جز خیانت به مردم چیزی نخواهد بود.
 
در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم، هیات وزیران برای تسریع ساخت آزادراه تهران-شمال مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن ساخت قطعات باقیمانده (2 و 3) آزادراه تهران-شمال به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار و تجهیز کارگاه نیز انجام شد.
 
اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این مصوبه لغو شد تا با خروج قرارگاه خاتم‌الانبیاء ابهامات و بلاتکلیفی در خصوص معروف‌ترین و در عین حال پیرترین پروژه راهسازی ایران همچنان ادامه داشته باشد.
 
از مهرماه سال گذشته تا کنون مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پاسخ روشنی در زمینه تعیین تکلیف آزادراه تهران-شمال نداده و هرگونه پاسخی را به پس از بررسی بیشتر و آشنایی با جزئیات پروژه موکول کرده‌اند.
 
در حالی از چینی‌ها و فنلادی به‌عنوان گزینه‌ها جدید و بنیاد مستضعفان به‌عنوان شریک وزارت راه و شهرسازی برای ساخت آزادراه تهران-شمال نام برده می‌شود که قرارگاه خاتم الانبیاء برای اجرای چهار ساله این پروژه اعلام آمادگی کرده است.
 
عبادالله عبداللهی قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به ساخت قطعه قم تا گرمسار بزرگراه حرم تا حرم گفت: با بهره برداری از این قطعه ، جدا از کاهش زمان و تلفات جاده ای، در سال 200 میلیارد تومان صرفه جویی سوخت خواهیم داشت.
 
وی افزود: در مورد آزاد راه تهران - شمال هم با همه توان آمادگی داشتیم تا طرح را عملیاتی کنیم از این رو ساختار مناسبی به همراه زمان بندی لازم پیش بینی شد به گونه ای که 4 سال زمان برای آن در نظر گرفتیم.
 
عبداللهی تصریح کرد: در تونل هم مشکلی برای اجرا نداشتیم، تحلیل قیمت، تقسیم بندی کار و اصلاح کریدور انجام و کارهای زمین شناسی آغاز ولی طرح متوقف شد.
 
وی گفت: همچنان آمادگی کامل داریم در صورتی که تدبیر دولت باشد، با تامین اعتبار با تمام قدرت کار را انجام دهیم.
 
نباید فراموش کرد که برخی نمایندگان مجلس روی آزادراه تهران-شمال حساسیت ویژه‌ای دارند و از هر ابزاری برای ساخت این پروژه استفاده می‌کنند.
 
چندی پیش احمدی نماینده مجلس در نوشهر درباره آزادراه افسانه‌ای گفته بود: خوشبختانه با ارسال نامه‌ای با امضای نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهوری و همچنین بحث طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی توسط 22 نماینده مجلس، به‌طور کتبی به نمایندگان مجلس اعلام شد که آزادراه تهران-شمال جزو پروژه‌های اولویت‌دار دولت است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.