| کد خبر: 101589 |

معاون وزیر بهداشت در مراسم امضا تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های راه و بهداشت مطرح کرد:

حوادثرانندگی؛ نخستین علت مرگ گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال در ایران

تین‌نیوز| محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طبق آمارهای داخلی همچنان در ایران نخستین علت بیماری‌ها <دالی> یعنی جمع سال‌های از دست رفته عمر و سال‌های ناتوانی را حوادث رانندگی تشکیل می‌دهد و سومین علت بعد از سکته‌های قلبی و مغزی، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی است.

محمدحاجی آقاجانی در مراسم امضا تفاهم‌نامه بین بخشی میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و وزارت بهداشت که بعد از ظهر ۱۳ شهریور در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: حوادث رانندگی سالانه در جهان یک میليون و ۲۰۰ هزار نفر تلفات و ۵۰ میلیون مجروح بر جای می‌گذارد.

وی افزود: مسئولیت ۲.۱ درصد کل تلفات و ۲۳ درصد کل حوادث، سوانح ترافیکی شناخته شده‌اند. همچنین نخستین علت مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است و از مرگ هر ۴ نفر در حوادث رانندگی ۳ نفر شامل مردان می‌شود.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: اگر اقدامات لازم در جهت کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی انجام نشود، فاکتور حوادث رانندگی از رتبه ۹ به ۵ ارتقا خواهد یافت که هم‌اکنون در ایران علت سوم تلفات محسوب می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که ۹۰ درصد تلفات رانندگی در کشورهایی با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد. درحالی که ۹۵ درصد مالکیت خودروهای جهان را در اختیار دارند میزان تلفات در آنها بالا است.

آقاجانی گفت: سهم موتورسواران ۲۳ درصد، عابران‌پیاده ۲۲ درصد، دوچرخه‌سواران ۴ درصد که در مجموع ۴۹ درصد مرگ حوادث رانندگی در جهان مربوط به این سه گروه است.

به گفته وی طبق آما بین‌المللی که سال ۲۰۱۵ با ماخذ ۲۰۱۳ منتشر شده است، ایران در منطقه خاورمیانه مقام سوم و در دنیا مقام هشتم تلفات ناشی از حوادث رانندگی را دارد و پس از آفریقا بیشترین میزان حوادث رانندگی در خاورمیانه رقم می‌خورد.

گفتنی است وزیر راه وشهرسازی گزارش مذکور را مغایر با آمارهای پزشکی قانونی و عملکرد کشور را بهتر از این گزارش دانست که مسئولان وزارت بهداشت در پاسخ به وی اذعان کردند: اطلاعات و آمار ما برمبنای ICBTN نیست و آنها سیمای مرگ را قبول دارند و ایران به دلیل به‌روز نبودن این اطلاعات در گروه سوم قرار می‌گیرد. همچنین آخرین سیمای مرگ ایران مربوط به سال ۹۲-۹۱ است.

آخوندی گفت: طبق مذاکرات انجا شده در کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار بود این مشکل از سوی شما برطرف شود. زیرا این مشکل ر روی نرخ بیمه نیز اثر می‌گذارد.

وزیر بهداشت در ادامه خواستار پیگیری و رفع این مساله شد.

آقاجانی در ادامه گزارش خود با اشاره به دهه ایمنی راه‌ها گفت: برای این دهه ۵ حوزه تعریف شده است که مدیریت ایمنی راه‌ها، راه‌های ایمن تر، ایمنی وسایل حمل و نقل، کاربران ایمن‌تر و خدمات پس از رخ‌داد حادثه که حوزه آخر مربوط به وزارت ربهداشت می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار یادآور شد: دو هدف اختصاصی شامل کاهش ۵۰ درصدی حوادث ترافیکی تا سال ۲۰۲۰ و دسترسی به حمل و نقل ایمن، مقرون به صرفه و قابل دسترس و پایدار تا سال ۲۰۳۰ است که شروع آن از سال ۲۰۱۵ بوده است.

به گفته آقاجانی علی‌رغم تمام اقدامات خوبی که انجام شده است، طبق آمار داخلی همچنان در ایران نخستین علت بار بیماری‌ها <دالی> یعنی جمع سال‌های از دست رفته عمر و سال‌های ناتوانی را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهد و سومین علت بعد از سکته‌های قلبی و مغزی، مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی است. به طوری که در سال ۹۴ نیز بالاترین علت بار بیماری مربوط به مرگ ناشی از حوادث ترافیکی و ناتوانی حاصل از آن است زیرا افراد جوان و میان‌سال بیشترین میزان تلفات و مصدومیت را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: فارس و خراسان‌رضوی بیشترین آمار تلفات رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند و حتی از تهران نیز پیشی گرفته‌اند که جای بحث و بررسی دارد. البته شاخص‌های مختلفی همچون وسعت و کیفیت راه‌ها و میزان تردد و نوع کاربری بر آن تاثیر می‌گذارند.

وی افزود: طبق همین آمار عابر پیاده ۲۲ درصد، راننده خودرو ۲۳ درصد، سرنشینان خودرو ۳۱ درصد و موتورسوار ۲۳ درصد از بیشترین میزان تلفات را دارند. ۷۲ درصد تلفات در تصادفات برون‌شهری و راه‌های روستایی رقم می‌خورد و بیشترین علت ضربه سر است. همچنین در سال ۹۴ در بخش برون‌شهری ۱۰۸۶۰ فوتی در راه‌های روستایی ۱۱۰۰ فوتی و درون‌شهری ۴۴۵۳ نفر تلفات داشته‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به ظرفیت وزارت بهداشت اظهار داشت: ما ۲۱۹۲ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شامل ۸۴۱ پایگاه شهری و ۱۳۵۱ پایگاه جاده‌ای، ۲۱ پایگاه روستایی و عشایری در کنار مراکز بهداشت روستایی راه‌اندازی شده که به زودی به ۵۰ پایگاه افزایش پیدا خواهد کرد. ۳۵۰۰ دستگاه آمبولانس زمینی، ۴۰ دستگاه موتور آمبولانس که به زودی به ۲۰۰ دستگاه در تهران افزایش خواهد یافت، ۵۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ فروند آمبولانس هوایی به همزاه ۱۵۰۰۰ نیرو در اختیار داریم.

آقاجانی افزود: شاخص میانگین زمان رسیدن به سر صحنه در تهران ۱۵ دقیقه، جاده‌های اطرف تهران ۱۹ دقیقه، سایر کلان‌شهرها ۱۰ دقیقه، شهرهای کوچک‌تر ۸ دقیقه و سایر جاده‌ها ۱۴ دقیقه است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: مشکل جدی ما در کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرها به دلیل محدودیت پایگاه‌ها، ترافیک و محدودیت زیرساخت‌ها است.

وی اذعان کرد: ۷۰۰ پایگاه اورژانس از برنامه عقب هستیم که امیدواریم با همکاری میان دو وزارتخانه برپا کردن پایگاه‌های جدید برای تکمیل شبکه انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت ناوگان اورژانسی کشور بیان کرد: حدود ۱۲۵۰ دستگاه آمبولانس برای نوسازی و افزایش تعداد ناوگان در سال گذشته و سال جاری به ناوگان اضافه شده است. همچنین در سه ماهه نخست امسال تعداد ناوگان به ۳۵۰۰ دستگاه آمبولانس رسیده و تا پایان سال به ۴۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تحت سند تحول نظام سلامت ما به ۲۱ ایستگاه اورژانس هوایی دسترسی پیدا کرده‌ایم و بیش از ۹۰۰ عملیات اورژانس هوایی در ۵ ماهه نخست امسال انجام شده است که ۶۱ درصد صورت‌های پروازی بالگردها مربوط حوادث ترافیکی است.

آقاجانی در پایان یادآور شد: برای توسعه ایستگاه‌های جدید اورژانس و برخورداری از بالگردهای تخصصی ما نیازمند مساعدت وزارت راه و شهرسازی هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.