محور فیروزکوه-سمنان باید هرچه سریع تر دو بانده شود
فرماندار فیروزکوه با اشاره به خطرات تردد در محور فیروزکوه-سمنان گفت: تکمیل دو بانده شدن این مسیر برای کاهش تلفات و حوادث رانندگی ضروری است.
ابوالفضل زمانی نژاد، با اشاره به وسعت و شرایط خاص فیروزکوه و اهمیت تکمیل دو بانده شدن محور فیروزکوه به سمنان، اظهار داشت: فیروزکوه با وسعتی بالغ بر ۲۴ هزار کیلومتر مربع و دارا بودن حدود ۷۰ روستا، نیازمند نگهداری مستمر محورهای اصلی و فرعی است.
به گزارش تین نیوز، زمانی نژاد افزود: بیشتر مسیرهای روستایی فیروزکوه آسفالت هستند و تنها دو تا سه روستا محور خاکی دارند، اما با توجه به حجم بالای راه ها، راهداری شهرستان باید از ماشین آلات و تجهیزات مناسب تری برخوردار باشد.
زمانی نژاد با بیان اینکه فیروزکوه در مسیر ارتباطی سه استان سمنان، تهران و مازندران قرار دارد، گفت: این موقعیت باعث افزایش تردد و در نتیجه نیاز بیشتر به امکانات راهداری در منطقه شده است.
فرماندار فیروزکوه با اشاره به پروژه های در دست اجرا، اظهار داشت: مطالعات احداث کمربندی فیروزکوه از گذشته انجام شده و شرایط اجرای آن مهیاست، اما در حال حاضر اولویت اصلی ما تکمیل محور فیروزکوه سمنان است که متأسفانه در سال های اخیر شاهد تلفات و خسارات زیادی در این مسیر بوده ایم.
وی ادامه داد: در سال جاری اقدامات موقتی برای کاهش تصادفات در این محور انجام شده اما راه حل اصلی، اتمام پروژه دو بانده شدن مسیر است. تنها ۲۵ کیلومتر از این محور در محدوده استان تهران قرار دارد که در دو فاز تعریف شده و چندین سال است پیمانکار در حال فعالیت است.
زمانی نژاد افزود: این پروژه در گذشته از محل اعتبارات استانی تأمین می شد اما طی دو سه سال اخیر با پیگیری های انجام شده در زمره پروژه های ملی قرار گرفته است. با این حال، مشکلات مالی کشور روند تخصیص اعتبارات را کند کرده و لازم است از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهایی مانند قرارگاه سازندگی برای تکمیل پروژه استفاده شود.
فرماندار فیروزکوه خاطرنشان کرد: در سفر اخیر مدیرعامل شرکت زیرساخت به فیروزکوه، قول داده شد که این پروژه ظرف یکی دو سال آینده به سرانجام برسد، مشروط به آنکه فرایندهای اداری در وزارت راه و شهرسازی تسریع شود.
وی هشدار داد: حجم تردد خودروهای سنگین در این محور، به ویژه وسایل نقلیه عبوری از مسیر حرم تا حرم (قم گرمسار سمنان) بسیار بالاست و مسیر فعلی پاسخگوی این حجم ترافیک نیست. حضور خودروهای سنگین، خطر تصادفات شاخ به شاخ را افزایش داده و موجب نگرانی اهالی بومی شده است.
زمانی نژاد در پایان گفت: در حال حاضر اقداماتی مانند نصب علائم هشداردهنده، سرعت گیر و محدودکننده انجام شده، اما این ها مسکن موقتی است. انتظار می رود هر چه سریع تر عملیات اجرایی دو بانده شدن جاده فیروزکوه سمنان به پایان برسد تا شاهد ایمنی بیشتر و کاهش حوادث در این مسیر باشیم.