| کد خبر: 266420 |

◄ مخالفت کمیسیون اصل 90 با واردات لوکوموتیو و واگن

کمیسیون اصل 90 مجلس در جلسه ای با حضور مدیران صنایع ریلی، مسئولان وزارت صمت و شرکت راه آهن با واردات لوکوموتیو مخالفت کرد اما این اولین بار نیست که کمیسیون مذکور چنین موضعی اتخاذ کرده و باید دید این مخالفت نتیجه ای دربر خواهد داشت یا خیر؟

تین نیوز

کمیسیون اصل 90 مجلس در جلسه ای با حضور مدیران صنایع ریلی، مسئولان وزارت صمت و شرکت راه آهن با واردات لوکوموتیو مخالفت کرد اما این اولین بار نیست که کمیسیون مذکور چنین موضعی اتخاذ کرده و باید دید این مخالفت نتیجه ای دربر خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش تین نیوز، کمیسیون اصل 90 مجلس یکشنبه 10 دی ماه 1402 به ریاست نصر الله پژمان فر رئیس این کمیسیون، مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون و سایر اعضا در جلسه ای میزبان میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، منوچهر منطقی معاون صنایع وزیر صمت، ارجمندی مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، آقایان جعفری و قناتی معاونان ایدرو، اسلامی مدیرعامل مپنا لوکوموتیو، ملانژاد مدیرعامل واگن پارس مپنا، حسن نژاد مدیرعامل ایریکو و جمعی دیگر از مدیران صنایع ریلی بود.

راه آهن به خصوصی سازی پایبند باشد

دکتر روح اله ارجمندی مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار تین درباره محتوای این جلسه اظهار کرد: این جلسه به دعوت کمیسیون اصل 90 برگزار شد و نکته اساسی مورد تاکید رئیس کمیسیون اصل 90 و اعضای حاضر در این جلسه، استفاده از ظرفیت های صنایع ریلی کشور برای برطرف کردن نیازهای این حوزه بود.

وی افزود: رئیس کمیسیون اصل 90 در این جلسه ضمن اعلام حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بیان دغدغه ها و نیازهای صنایع و بخش خصوصی و مردم، خواستار پاسخگویی مدیران راه آهن درباره برنامه های آتی این مجموعه در حوزه زیرساخت و ناوگان و برطرف شدن مشکلات بخش خصوصی شد. ضمنا آقای پژمان فر و همچنین آقای میرسلیم با تاکید بر ظرفیت های داخلی، از مدیران راه آهن درخواست کردند هرگونه تصمیم یا اظهارنظر و مصاحبه با موضوع واردات لوکوموتیو و واگن را متوقف کنند.

آقای منطقی نیز با تاکید بر همکاری بین شرکت ها برای رفع نیازهای حوزه ریلی، ظرفیت های خالی شرکت ها را برشمردند و خواستار استفاده از این ظرفیت ها شدند.

به گفته ارجمندی، جمع بندی این جلسه این بود که ظرفیت ها و توانمندی های داخل به صورت مکتوب در جلسه ای دیگر به مجلس ارائه شود و از راه آهن نیز به عنوان نهاد حاکمیتی خواسته شد به خصوصی سازی پایبند باشد و امید بخش خصوصی را که در صنایع ریلی ورود کرده اند، زنده نگه دارد.

واردات لوکوموتیو و واگن باید کلا منتفی شود

اسلامی مدیرعامل مپنا لوکوموتیو از دیگر حاضرین این جلسه نیز در پاسخ به خبرنگار تین نیوز درباره این نشست گفت: زمان جلسه کوتاه بود و فرصت لازم برای تشریح توانمندی ها و ظرفیت ها به مدیران صنایع ریلی داده نشد اما تاکید بر این بود که بحث واردات لوکوموتیو چه نو و چه دست دوم با توجه به ظرفیت های غیرفعال و خالی مانده داخلی باید کاملا منتفی شود و مدیران راه آهن نیز در دفاع از ضرورت واردات سخنی مطرح نکردند.

مدیرعامل مپنا لوکوموتیو با تاکید بر توان تولید بالای شرکت های داخلی اظهار امیدواری کرد سفارش گذاری برای تولید لوکوموتیو هر چه زودتر از سوی راه آهن و سایر متقاضیان به صنایع ریلی انجام شود.

وضعیت برخی شرکت های صنعت ریلی بحرانی است

حسن نژاد مدیرعامل ایریکو از دیگر مدیران صنایع ریلی حاضر در این نشست نیز در گفتگو با خبرنگار تین با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت شرکت ایریکو اظهار کرد: ایریکو به عنوان یک مجموعه بزرگ صنعتی در حال حاضر با 1 درصد ظرفیت فعالیت می کند و رکود و بیکاری، شرایط این شرکت را بحرانی کرده است. جلسه کمیسیون اصل 90 ، جلسه خوبی بود ولی ما از این دست جلسات زیاد دیده ایم که نتیجه ملموسی نداشته و شرایط را تغییر نداده است. در حال حاضر ما نیاز به یک سفارش فورس ماژور داریم که مثلا تعدادی واگن باری به ما سفارش داده شود و فعالیت شرکت تحرک پیدا کند اما مدیرعامل راه آهن بعد از این جلسه ضمن این که تاکید کرد واردات واگن در دستور کار نیست، از ما خواست برای تولید واگن مسافری خواب ، پروپوزال ارائه کنیم که با وجود این که گام مثبتی به شمار می رود، اجرایی شدن آن زمان بر است و بحران کنونی ما را مرتفع نمی کند.

شایان ذکر است؛ کمیسیون اصل نود مجلس پیش از این نیز در سال 1401 جلسه ای با منوچهر منطقی و دیگر مدیران زیر مجموعه وزارت صمت،  مدیرعامل شرکت راه آهن و مدیران زیر مجموعه و همچنین شرکت های تولید کننده صنایع ریلی، برگزار کرد که در آن جلسه نیز بر حمایت از تولید داخل و اقدام نکردن به واردات تاکید شد اما از آن زمان تاکنون همچنان شرایط صنایع ریلی مطلوب نشده و حتی بدتر شده است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 10 13

    اگر واقعا انگیزه دلالی برای کسب منفعت از واردات در کار نباشد، چرا مدیران راه آهن به یکباره نیاز بازار را 10 برابر اعلام می کنند؟
    قطعا اگر نیاز را واقعی ببینیم، خواهیم دید که همین صنایع داخلی جوابگوی نیاز بازار هستند.

  • ناشناس 18 1

    ورود لوکوموتیو از انحصار جلوگیری کرده و تکنولوژی جدید وارد میشود

  • غلام 7 13

    رییس کمیسیون اصل نود آقای پژمان فر از رفقای آقای ضیایی مهر معاون ناوگان راه آهن است عکس های ایشون در مراسم تودیع از مدیر کلی راه آهن خراسان رضوی در اینترنت موجود هست
    ضمن اینکه آقای پژمان فر آدم جدی در عرصه عمل نیست و بسیار بسیار محاط کار است و قریب به یقین ، اتفاق خاصی برای تولید داخل از سمت کمیسیون اصل نود و بخصوص آقای پژمان فر روی نخواهد داد

  • امیرعلی 15 2

    کدام مدیر راه آهن نیاز را 10 برابر اعلام کرده؟؟
    آقای صالحی؟
    معاون ناوگان؟
    شما مدرک رو کنید تا من دیگه اینجا مطلب نذارم و در افق محو بشم!
    برادران تخریب کننده! خوشبختانه با دسته کورها طرف نیستید!
    همه میدانیم و میدانید که جناب وزیر اقتصاد در سفر مسکو که مطلبی را برای اخبار ساعت 14 از رو میخواند به اشتباه 200 را 2000 خواند. نه ایشان و نه جمع کثیری از مردم تفاوت این دو عدد را متوجه نمیشوند. مطلب ایشان هم در بخشهای بعدی خبری اصلاح شد. لذا این چه اخلاق زشتی است که دائما برای تخریب به چنین مواردی متوسل میشوید و مثلا گزگ می گیرید؟؟

    • ناشناس 2 7

      همین نیاز ۵۵۰ دستگاه در پنج سال که میعاد صالحی اعلام کرده است معادل ۱۰ برابر نیاز کشور می‌باشد چرا که این عدد یعنی هر سال ۱۴۰ دستگاه در سال، در حالی که از ابتدای انقلاب تاکنون به طور متوسط سالانه ۱۴ دستگاه لوکوموتیو وارد ناوگان شده است.

  • فرداد فرهودی 18 1

    باسلام
    کمسیون اصل نود اشتباه بزرگی را مرتکب شده همانطور که در مورد خودرو ودیگر موارد اشتباه می کند عدم صدور مجوز واردات تولید داخل را بهتر نمی کند فقط کیفیت تولید داخل را پائین می آورد وقیمت را بالا می برد در رقابت با سازنده خارجی است که تولید داخل می تواند پیشرفت کند
    ضمن اینکه ظرفیت تولید داخل به هیچ وجه پاسخگوی مشکلات نیست
    متاسفانه به دلیل ضعف بدنه کارشناسی در وزارت صمت وکمسیون اصلا نود تولید کنندگان با ارائه گزارش های غلط نتیجه گیری می کنند که ما ظرفیت تولید داریم در صورتی که اینچنین نیست.
    آقایانی که در کمسیون مربوطه مسئولیت دارند علم کافی برای تصمیم گیری در خصوص این مقوله را ندارند

    • ناشناس 1 6

      شما آقای فرهودی نگران نباشید از کمیسیون اصل نود بخاری بلند نمیشه که خاطر شما رو ناراحت کنه

  • عباس قربانعلی بیک 2 5

    با سلام
    چندی پیش خبر مجوز واردات برای پانزده سال را دیدیم و اکنون ممنوعیت واردات،
    اگر نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس اصل اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط را بپذیرند و به آن عمل نمایند بسیاری از مشکلات سروسامان خواهد گرفت و روند اقتصادی پایداری خواهیم داشت