بازدید سایت : ۷۲۲۷۵
مدیرعامل گروه مپنا:

حرکت به سمت برقی سازی راه حل اساسی کاهش آلودگی صوتی است

مدیرعامل گروه مپنا، تسری الگوی مپنا به عنوان یکی از افتخارآمیزترین بنگاه های صنعتی ایران و مروج تفکر خودباوری به دیگر صنایع را موجب موفقیت صنعتی کشور عنوان کرد.

حرکت به سمت برقی سازی راه حل اساسی کاهش آلودگی صوتی است
تین نیوز |

مدیرعامل گروه مپنا، تسری الگوی مپنا به عنوان یکی از افتخارآمیزترین بنگاه های صنعتی ایران و مروج تفکر خودباوری به دیگر صنایع را موجب موفقیت صنعتی کشور عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گروه مپنا، عباس علی آبادی در سخنرانی افتتاحیه نهمین کنگره علوم صوتی ایران، گفت: نخست مهندس عالم، پروردگار متعال است و در تفکر اسلامی، انسان خلیفه خداوند و قادر به شکافتن همه مرزها است. نتیجه اجرا شدن چنین تفکری، شکل گیری مجموعه مپنا در مقیاس جهانی و رقیب بزرگان بین المللی و در لبه فناوری است. البته ما اعتقاد داریم مپنا همچنان در ابتدای مسیر توسعه است و ظرفیت های بالایی برای رشد دارد. علی آبادی افزود: مپنا تاکنون تنها بنگاه حل مسئله بود ولی استراتژی که ما امروز دنبال می کنیم، استراتژی خلق آینده است. ما معتقدیم آینده متفاوت از امروز خواهد بود و برای خلق آن باید مطالعه و تلاش کرد.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به شراکت بیش از نزدیک به 4 هزار شرکت در زنجیره تأمین گروه مپنا، تأکید کرد: مپنا هم اکنون صادرکننده بیش از 200 کالای پیشرفته به دیگر کشورها و در حال رقابت شانه به شانه با بزرگان صنعتی دنیا است.

علی آبادی با نام بردن از توربین گازی به عنوان یکی از افتخارآمیزترین مصنوعات بشری، به رتبه سوم مپنا در تولید توربین های گازی در سطح دنیا پرداخت و ریشه آن را سرآمد بودن گروه مپنا در حوزه ترمودینامیک و مکانیک سیالات دانست. وی از رتبه بالاتر گروه مپنا نسبت به جنرال الکتریک آمریکا در حوزه تجهیزات بویلر نیروگاهی و از شرکت سامسونگ در حوزه نفت و گاز به عنوان دیگر دستاوردهای مپنا یاد کرد.

او در ادامه به برخی دیگر از موفقیت های گروه مپنا از جمله ساخت بیش از 68 هزار مگاوات نیروگاه در سطح کشور اشاره کرد و با نام بردن از فناوری پره داغ و توانایی کامل گروه مپنا برای ساخت انواع پره ها به روش های مختلف از جمله single crystal، این مهم را محصول تلاش متخصصان ایرانی دانست.

توربین گازی MGT-75 از دیگر محصولاتی بود که رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گره مپنا از آن به عنوان یکی از تولیدات شاخص مپنا در حوزه صنعت نیروگاهی نام برد که با راندمان حدود 60 درصد در سیکل ترکیبی و تولید اندک نیتروژن (NOx) با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.

پیوند مپنا و دانشگاه

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه به پیوند قوی گروه مپنا با دانشگاه های کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی فناوری های بومی سازی شده توسط گروه مپنا از جمله سامانه کنترل MAPCS، در شرایط سخت و به دلیل نیاز راهبردی کشور، توسط متخصصان گروه مپنا توسعه داده شدند.

او با اشاره به دستاوردهای گروه مپنا در حوزه صنعت هوایی، از جمله طراحی سامانه سیار آزمایش موتور هواپیمای تجاری، گفت: این مهم برای نخستین بار در ایران و منطقه خاورمیانه انجام شده است. این افتخار بزرگی است و نشان داد مپنا دارای ظرفیت های بزرگی است و به محصولاتی چنین پیچیده تسلط دارد که می تواند قطعات آن را طراحی و تعویض نموده و بهبود ببخشد.

علی آبادی با اشاره به ضرورت کاهش «شدت انرژی» (نسبت انرژی مصرفی به تولید ناخالص ملی) در ایران، شرط لازم و کافی برای کاهش شدت انرژی را برقی سازی زیرساخت‎های حمل و نقل دانست و خواستار بسیج شدن دانشگاه ها برای پیگیری این روند شد.

او با اشاره به پیچ تاریخی برقی سازی و روند جهانی حرکت به سمت برقی کردن زیرساخت های حمل و نقل، به دستاوردهای گروه مپنا در این حوزه، از جمله خودروی های دوتوان و برقی شده و اتوبوس برقی «زیما» با پیشرانه و پکِ باتری مپنا اشاره کرد.

مپنا و علوم صوتی

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه به اهمیت و کاربرد علوم صوتی در حوزه های فعالیت گروه مپنا پرداخت و افزود: کاهش “نویز” در منبع تولید، از دغدغه های گروه مپنا در همه صنایع کسب و کار از جمله حوزه هوایی است که نیازمند بکارگیری فناوری های صوتی پیشرفته است.

او راهکارهای کاهش نویز در موتور جت را کنترل نویز فعال، طراحی هندسه استاتور و استفاده از مواد جاذب صوت دانست و در عین حال گفت: در حوزه انرژی از جمله انرژی های تجدیدپذیر و به ویژه توربین بادی، کاهش آلودگی صوتی، یک چالش جدی محسوب می شود.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به منابع اصلی تولید صدا در نیروگاه های حرارتی از جمله توربین گازی، موتور دیزل، برج خنک کن، بویلرهای بازیافت حرارت (HRSG) و سوپرشارژرها، بر اهمیت به کارگیری فناوری های صوتی برای کاهش میزان تولید صدا در این منابع تأکید کرد. او با اشاره به توربین های موبایل از جمله توربین های MGT-30 گروه مپنا، موضوع نویز یا آلودگی صوتی در این توربین ها را جدی دانست و افزود: لازم است راهکار آن توسط متخصصان علوم صوتی ارائه شود.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه با اشاره به اهمیت علوم صوتی در توربین های موبایل مانند توربین های MGT-30 و نیز در حوزه ریلی و لوکوموتیو از جمله در موتور دیزل و سامانه خنک کاری، موضوع نویز یا آلودگی صوتی در این مصنوعات را جدی عنوان و بر لزوم ارایه راهکارهایی در این حوزه ها تأکید کرد.

مدیرعامل گروه مپنا، گفت: حرکت به سمت برقی سازی یک راه حل اساسی کاهش نویز/آلودگی صوتی است. به عبارت دیگر، برقی سازی از روش های متوقف کردن خسارات ناشی از فعالیت های انسان ها در حوزه صنعت بوده و با برقی سازی می توان شدت انرژی را کاهش داد و در گروه مپنا نیز اقدامات اساسی در این حوزه صورت گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    اقا از سال ۸۰ کلنگ زنی برقی سازی شروع شده الان ۱۴۰۲ هستیم !


    اقایان شما همان مسیر تهران گرمسار برقی کنید . ما دست شما را خواهیم بوسید!


    حداقل ۱ متر هم پیشرفت نداشتیم