| کد خبر: 235384 |

مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا:

◄ سهم کارخانجات داخلی از بازار خطوط ریلی شهری تا 90 درصد جای توسعه دارد

با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی فعالیت ­های تولیدی و محدودیت­ های تکنولوژیک موجود در کشور، سهم کارخانجات داخلی از بازار خطوط ریلی شهری، تا 90 درصد نیز جای توسعه دارد.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا از انجام یک اقدام منحصر به فرد توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) در زمینه اسکادای شبکه تامین توان خط 6 متروی تهران خبر داد.

به گزارش تین نیوز، رضا جواهری در توضیح این موضوع به خبرنگار ما گفت: در این پروژه تمام بخش ­های اصلی تابلوی کنترل پست­ های برق LPS و RS از جمله تجهیزات RTU و نرم افزار HMI با موفقیت طراحی و بومی سازی شده و در آستانه نصب و راه اندازی در پست ­های متروی تهران می­ باشد.

او افزود: از دستاوردهای ویژه این طرح می­ توان به یکپارچه سازی نرم افزارهای محلی و مرکزی اسکادا اشاره نمود، که تجربه سایر خطوط مترو نشان داده این موضوع از گلوگاه ­ها و نقاط پر ریسک پروژه ­های مترو است.

وی عنوان کرد: علاوه بر دستاوردهای مهندسی و بومی سازی سیستم اسکادای مترو به ارزش بیش از 4 میلیون یورو، اجرای این طرح در گروه مپنا منجر به جلوگیری از خروج ارز و صرفه جویی قابل ملاحظه ای برای کشور شده است. 

بیشتر بخوانید:

جواهری تاکید کرد: از این دست تجهیزات مورد نیاز پروژه­ های ریلی که برخی توسط کارخانجات گروه مپنا طراحی و تولید شده و برخی دیگر با حمایت و نظارت این گروه، توسط سازندگان بزرگ صنایع در طول 13 سال فعالیت مپنا در صنعت ریلی بومی سازی شده­ و کشور در زمینه آن به خودکفایی رسیده است، می ­توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تجهیزات شبکه برق از جمله ترانسفورماتور توزیع و ترکشن، رکتیفایر ترکشن، هادی­ ها و یراق آلات برق بالاسری
  • تجهیزات اسکادا و کنترل شبکه برق
  • عمده تجهیزات تهویه و فن ­های محوری
  • سیستم سیگنالینگ
  • پله برقی متناسب با الزامات خطوط مترو

مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا تاکید کرد: این اقدامات موجب شده که بیش از 75 درصد رقم سرمایه گذاری سالانه در تجهیزات ویژه خطوط مترو، توسط شرکت­ های بومی جذب شود و بخش زیادی از آن در اقتصاد ملی به گردش درآید.

وی به تین نیوز گفت: آمارها نشان می­ دهد که در کل کشور سالانه بین 150 تا 200 میلیون یورو صرف تجهیز خطوط متروی کلانشهرها می ­شود و با بومی­ سازی­ های انجام شده، به طور میانگین 130 میلیون یورو از این رقم در بازار داخل کشور هزینه می­ شود، که موجب اشتغال نیروی کار متخصص و ایجاد ارزش افزوده روی قطعات و مواد خام وارداتی کارخانجات خواهد شد.

جواهری افزود: با در نظر گرفتن صرفه اقتصادی فعالیت ­های تولیدی و محدودیت­ های تکنولوژیک موجود در کشور، سهم کارخانجات داخلی از بازار خطوط ریلی شهری، تا 90 درصد نیز جای توسعه دارد.

او عنوان کرد: با نگاه به این دورنما، شرکت­ های گروه مپنا از جمله شرکت احداث و توسعه ریلی، بیشینه نمودن سهم شرکت­ های داخلی از بازار ریلی کشور را هدف گذاری نموده و با برنامه ریزی مدون و پایش مستمر آن در راستای این هدف گام برمی­ دارند و بدیهی است که در این راه پر فراز و نشیب، از حمایت نهادهای حاکمیتی و مدیریت کلان شهرها، بی نیاز نخواهند بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.