| کد خبر ۳۰۸۲۵۳
کپی شد

◄ انتشار صورت مالی گام مهم نهادهای مدنی در راستای شفافیت/ 16 نکته و سوال در صورت مالی سال 1403 کانون شرکت های حمل و نقل کالا

کانون انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل کالای کشور در اقدامی ارزشمند صورت های مالی منتهی به اسفند ماه سال 1403 خود را منتشر کرده است.

انتشار صورت مالی گام مهم نهادهای مدنی در راستای شفافیت/ 16 نکته و سوال در صورت مالی سال 1403 کانون شرکت های حمل و نقل کالا
تین نیوز |

چندی پیش صورت مالی کانون شرکت ها و موسسات داخلی حمل کالا منتشر شد که این اقدام در جهت شفاف سازی و به ویژه تلاش به منظور رفع ابهام و شبهه ها و شایعات، بسیار موثر بوده و جای تشکر و قدردانی دارد.

به گزارش تین نیوز ، ایجاد نهادهای مدنی در راستای تحقق جامعه ای فعال، پویا و مسئول از اقدامات مهمی است که برای مشارکت آحاد جامعه در امور خود مردم تعبیه شده است. بر این اساس تشکل های تخصصی، علمی و صنفی متعددی در هر حوزه تشکیل شده و می شود. وجود صدها انجمن شهرستان و استان و نیز کانون ها و اتحادیه ها و انجمن های کشوری (اعم از کارگری یا کارفرمایی) نشانگر تلاش و همت آحاد صنوف مختلف هر جامعه صنفی، علمی و تخصصی برای کسب جایگاه و حقوق مناسب و نیز مشارکت در سرنوشت خود است. این انجمن ها طی سال های مختلف شکل گرفته و بعضا نقش موثری در تسهیل امور صنف و حوزه فعالیت خود به عهده گرفته اند. اما هنوز جایگاه واقعی و در خور برای مشارکت در امور و به عهده گرفتن نقش ویژه خود پیدا نکرده اند. عوامل متعددی می توان برای این مشکل برشمرد.

از مهمترین عوامل، حضور و مشارکت اندک اعضای صنف در تشکل هاست. تشکیل هر انجمن فقط با عضویت حداقل 7 نفر، در حالی که عملا در بسیاری از شهرها بیش از 30 تا 40عضو وجود دارد، نشان دهنده دربرگیرنده نبودن تمام صنف است. لذا به واقع نمی توان گفت یک انجمن واقعا سخنگوی صنف خود است. حتی عدم پرداخت حق عضویت اعضا که مشکل بسیاری از تشکل هاست، خود نشان بی انگیزگی اعضا و موثر و کارا ندانستن انجمن هاست که بسیاری از صنوف به آن اذعان دارند!

البته به این موضوع در جای دیگر با آن باید پرداخت. اما به طور خلاصه باید گفت انجمن ها باید صدای رسای صنف خود باشند و برای تحقق این امر اساسی، یکی از موانع مهم، عدم شفافیت از عملکرد تشکل و نیز ضعف و ناتوانی تشکل ها در اطلاع رسانی درست و صحیح و خدمت رسانی شایسته به جامعه هدف خود است. از دیگر مواردی است که این موضوع را تشدید می کند. ضعف اطلاع رسانی تشکل ها - که نشانه مهمی از عدم اعتماد به نفس آنان است- تا حدی است که برگزاری اغلب مجامع آنها بدون اطلاع عمومی و دعوت از رسانه ها برگزار می شود. موضوعی که متاسفانه دستگاه های ناظر مثل وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و اتاق های بازرگانی و سایر دستگاه ها نیز هنوز به اهمیت آن پی نبرده و یا بی اعتنایی کرده و علیرغم اهداف و برنامه ها و شعارها، تضعیف تشکل ها و عدم جدی گرفتن آنها را به دنبال دارد. 

اینک پس از گذشت سالیانی شاهد انتشار صورت های مالی توسط برخی تشکل های صنفی هستیم. گزارشی که بعضا حتی اعضای انجمن ها و تشکل ها نیز به آن دسترسی پیدا نمی کنند. اما؛ خوشبختانه کانون انجمن های صنفی کارفرمایی شرکت ها و موسسات داخلی حمل و نقل کالای کشور در اقدامی ارزشمند صورت های مالی منتهی به اسفند ماه سال 1403 خود را منتشر کرده است.

تین نیوز به عنوان رسانه تخصصی حوزه حمل و نقل این اقدام را شایسته تقدیر دانسته و آن را به فال نیک می گیرد و امیدوار است سایر تشکل ها و به ویژه کانون های کشوری که ادعای نقش جدی در حل و فصل مشکلات صنف خود دارند، در انتشار صورت های مالی و عملکرد خود به اقدام کانون شرکت ها تاسی نموده و قدم موثری برای فافیت و به تبع آن دربرگیرندگی هرچه بیشتر اعضای صنف بردارند. ما نیز به نوبه خود آمادگی لازم برای همکاری همدلانه اعلام می داریم.

در هر صورت اقدام کانون شرکت های حمل و نقل داخلی، فرصتی فراهم نمود تا نگاهی اجمالی به برخی اطلاعات منتشره در این صورت های مالی سال 1403 این کانون داشته باشیم.

بررسی صورت های مالی کانون شرکت ها و موسسات داخلی حمل و نقل کالای کشور در سال 1403 به موضوعات قابل توجهی پرداخته است که برخی موارد آن قابل تامل و توجه می باشد.

میزان درآمد و کسری 

بر اساس صورت مالی کانون شرکت ها و موسسات داخلی حمل و نقل کالا، این کانون در سال 1403 از محل حق عضویت مبلغ 631،810،000 ریال،  و از سود بانکی سپرده های خود در بانک های مختلف مبلغ 206،688،776،490 ریال و در مجموع  207،320،586،490 ریال درآمد داشته است.

                  نکته 1: متاسفانه این بند از گزارش مشخص ننموده، این مبلغ از پرداخت حق عضویت چند عضو از اعضای انجمن حاصل شده است!

در مقابل هزینه های کانون شرکت ها و موسسات داخلی حمل و نقل کالا در سال 1403 جمعا  240،647،495،032 ریال بوده است که بیانگر  کسری 33،326،908،452 ریالی است.

               نکته 2: وجود کسری و عدم تراز درآمد کانون از محل حق عضویت انحمن های عضو با هزینه های  کانون می تواند نشانگر سه عوامل زیر باشد:

1- برخی انجمن های عضو کانون در پرداخت حق عضویت خود قصور داشته اند.

2- مبلغ تعیین شده برای حق عضویت کافی برای پوشش هزینه ها نبوده است.

3- برخی انجمن های عضو اساسا بی انگیزه شده و علیرغم عضویت، (حضور در انجم را فاقد ارزش جدی دانسته) نسبت به وظایف خود نسبت به کانون سست و بی تفاوت شده اند.

هزینه های کانون:

هزینه های کانون در سال 1403 شامل موارد زیر بوده است: 

- حق المشاوره (حق الزحمه وکالت پرونده های حقوقی کانون) مبلغ  67،000،000،000 ریال

- استهلاک ساختمان و اثاثه و ملزومات و وسائط نقلیه مبلغ  77،457،000،000 ریال

- ایاب و ذهاب، ماموریت و اقامت هیئت مدیره مبلغ  12،047،000،000 ریال

- هزینه های سایر ( سوخت ، متفرقه و ... ) مبلغ  13،839،000،000 ریال

هزینه های حقوق، عیدی، پاداش و بیمه پرسنل مبلغ  50،100،000،000 ریال

بررسی میزان واریزی های بیمه تکمیلی 

گفته می شود بر اساس مجوز مراجع قانونی، به کانون وکالت داده شده که از محل واریزی های شرکت های حمل و نقل و معادل 5/. درصد (نیم درصد) از مبلغ بارنامه های صادره به منظور بیمه تکمیلی رانندگان و خانواده های ایشان به حساب کانون واریز شود. بر این اساس با توجه به تن کیلومتر بار حمل شده (طبق گزارش سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای)،  این رقم در سال 1402  رقمی حدود 13.3 هزار میلیارد تومان می باشد.

( تومان  13،281،690،000،000 = 5/.%×9066×293،000،000،000  )

همچنین در سال 1403 با توجه به انعقاد قرارداد به صورت مشترک توسط سه کانون(کانون شرکت های حمل داخلی کالا، کانون رانندگان کامیون و کانون کامیونداران)، مبلغ نیم درصد که از بارنامه های صادره مستقیما به حساب شرکت بیمه گر طرف قرارداد واریز شده است  که معادل رقمی حدود مبلغ 19 هزار میلیارد تومان بوده است. 

( تومان 18،967،700،000،000= 5/. %×12730× 298،000،000،000  )

با توجه به محاسبات و ارقام بالا چند سوال قابل طرح است:

                  نکته 3- در گزارش فوق شفاف نشده که این اقدام براساس چه مجوزی صورت گرفته است؟

                 نکته 4- در گزارش مشخص نشده این ارقام از چه تاریخ تا چه تاریخی به حساب بیمه گر/ بیمه گران و حساب کانون واریز شده است؟

                 نکته 4- در گزارش مشخص نشده طی دوره واریزی، به صورت تفکیکی مبلغ واریز به حساب کانون/ کانون ها و نیز چه مبلغی به حساب بیمه/ بیمه ها واریز شده است؟ (به تفکیک حساب ها، صاحبان هریک و مبالغ واریزی به هریک از حساب ها)

                نکته 5– در گزارش فوق نیامده که مبلغی که بابت حق بیمه رانندگان واریز می شود دقیقا برای چه تعداد بیمه شده واریز می شود؟

              نکته 6- در گزارش قید نشده که چه مرجعی کنترل ورود و خروج این ارقام (200 میلیارد ریال در طی سال) و تراز آنها را کنترل می کند؟

               نکته 7- در گزارش اشاره ای به موراد خدماتی که شرکت بیمه گر/بیمه گرها به بیمه شدگان(رانندگان  و ....) ارایه می کند نشده است؟

             نکته 8- در گزارش فوق اشاره ای به میزان رضایت بیمه شدگان از خدمات ارایه شده توسط بیمه گر/ بیمه گرها و چگونگی ارزیابی موضوع فوق و دستگاه ارزیاب کننده نیامده است!

البته ممکن است این نکته درست باشد که توضیح یا پاسخ برخی نکات و سوالات فوق الزاما در صورت های مالی درج نمی شود. اما باید در گزارش تفصیلی هیئت مدیره کانون که به مجمع عمومی ارایه می شود، آمده باشد. 

توضیح این نکته بدیهی است که برخی از نکات فوق سوالاتی و ابهاناتی است که توسط بسیاری مطرح است.   

مجموع سود و سرمایه گذاری و سود سپرده بانکی در سال 1403

الف- مجموع سود سپرده گزاری انجام شده در 6 بانک (اقتصاد نوین، آینده، ملت، پارسیان، ملی، شهر) جمعا در سال 1403 مبلغ 206،214،560،892 ریال (سود متعلقه حساب بانک اقتصاد نوین 205،020،035،550 ریال) بوده است. این مبلغ سود حاصل از محل نیم درصد واریزی شرکت ها و سپرده گذاری( به همراه خرید ساختمان و ادارات، سالیانه 20 میلیارد تومان) بوده است..

ب- در گزارش قید شده که نرخ سود بانک های ذکر شده بین 28 – 18 درصد بوده است. همچنین در گزارش آمده است که مبلغ سرمایه گذاری در بانک اقتصاد نوین در سال 1402 جمعاً 740 میلیون ریال بودهاست.

                 نکته 9- با توجه به اینکه مبلغ سپرده گذاری شده در بانک اقتصاد نوین(بالاترین سهم سپرده بالغ بر مبلغ 740 میلیارد ریال) در گزارش اشاره ای به نرخ سود بانکی نشده است! 

                نکته 10- در گزارش آمده که مبلغ 740 میلیارد ریال از محل نیم درصد شرکت ها طلب کانون و مبلغ 900 میلیارد ریال بدهی آن است. در گزارش اشاره ای به علت این اختلاف نشده است!

سایر موارد:

الف- بر اساس گزارش صورت های مالی، براساس تصمیم هیئت مدیره (1404) مبلغ 700 میلیارد ریال مانده وجوه دریافتی از شرکت های ....، به منظور ایجاد حساب سرمایه کانون بعد از تصویب مجمع و اصلاح اساسنامه کانون انتقال یافته است. در این گزارش: 

                  نکته 11- منظور از  "شرکت های خود" در گزارش شفاف نیست!

ب - در گزارش آمده طی برگ قطعی صادره سازمان امور مالیاتی بابت مالیات عملکرد سال مالی 1401 مبلغ 43،775،000،000 ریال پرداخت شده است. لازم به ذکر است برای سال مالی 1402 و 1403  نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد اقدام نشده است و دفاتر کانون تا این تاریخ مورد رسیدگی سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است. 

                 نکته 12- علت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای سال های 1402 و 1403 بالا شفاف نشده است!

پ - بدهی بیمه آتیه سازان مبلغ 690 میلیارد ریال، بدهی بیمه دانا 900 میلیارد ریال و با بدهی سایر بیمه ها، مبلغ کل بدهی بیمه:  164 میلیارد تومان(شفاف نیست)

               نکته 13- در گزارش به علت/علت های ایجاد بدهی های بالا و عدم پرداخت آنها اشاره نشده است! 

               نکته 14- کانون تاکنون توسط سازمان تامین اجتماعی مورد حسابرسی بیمه ای قرار نگرفته است و علت عدم پیگیری موضوع فوق و نیز مبلغ احتمالی مطالبات سازمان تامین اجتماعی شفاف و روشن نمی باشد! 

اعضای هیئت مدیره و کارکنان کانون:

در گزارش تعداد اعضای هیئت مدیره کانون(9 نفر اصلی و 3 نفر علی البدل)، بازرسان(3 نفر اصلی و 2 نفر علی البدل) و تعداد کارکنان(14 نفر کارکنان قراردادی و یک نفر مشاور) در مجموع 24 نفر موظف اعلام شده است.  

               نکته 15- لازم به ذکر است که رضا رستمی رئیس هیئت مدیره کانون شرکت ها و موسسات حمل و نقل، در شرکت های زیر دارای مسئولیت است:

- رئیس هیئت مدیره شرکت صداقت ترابر متین 

- رئیس هیئت مدیره شرکت سورین ترابر متین 

- رئیس هیئت مدیره شرکت آسان ترابر 

- رئیس هیئت مدیره شرکت میانکاله ترابر امیرآباد 

               نکته 16-  کانون به علی اصغر جانجانی عضو و دبیر هیئت مدیره کانون مبلغ 2،154،765،000 ریال خالص بدهی دارد. علت این بدهی مشخص نمی باشد! 

اسامی  هیئت مدیره کانون شرکت ها و موسسات حمل داخلی کالا :

-  رضا رستمی رئیس هیئت مدیره

- محمد حسین انصاری نایب رئیس هئیت مدیره

- مسعود کازرانی عضو هیئت مدیره

- شهروز رسولی آذر عضو هیئت مدیره

- سعید انگولی عضو هیئت مدیره

- علی اصغر جانجانی عضو و دبیر هیئت مدیره

- تیمور گلوانی عضو هیئت مدیره

- مرتضی مقامی عضو هیئت مدیره

- رضا میرزاخانی عضو هیئت مدیره

در پایان همانگونه که ذکر شد ضمن تقدیر از انتشار صورت های مالی، این اقدام را در راستای شفافیت نهادهای مدنی ضروری دانسته و امیدواریم با تداوم اطلاع رسانی شایسته، فرصت توجه به عملکرد و ارزیابی عملکرد تشکل ها و نیز تقویت آنها بیش از پیش فراهم شود. در عین حال تین نیوز به عنوان رسانه تخصصی این حوزه آمادگی درج هرگونه پاسخ و توضیحات کانون را دارد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • سید فخرالدین شریعتی پاسخ

    بنام خدا
    طبق روال قرارداد های بیمه های تکمیلی در کشور درصد بعنوان سود مشارکت از بیمه به طرف قرارداد پرداخت میشود در این گزارش هیچ اثری از آن و جود ندارد