| کد خبر ۳۰۴۰۸۱
کپی شد

◄ رکورد تازه در کریدور ریلی چین ـ ایران/ ورود محموله ۵۵ کانتینری ایران‌ خودرو با ناوگان سمندریل

با ورود ۵۵ کانتینر قطعات خودرو از چین به ایران از مسیر کریدور ریلی چین ـ ایران، شرکت حمل‌ ونقل بین‌ المللی سمندریل گامی مهم در فعال‌ سازی این مسیر استراتژیک برداشت؛ اقدامی که زمان حمل را به ۱۵ روز کاهش داده و جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه‌ای تقویت می‌کند.

رکورد تازه در کریدور ریلی چین ـ ایران/ ورود محموله ۵۵ کانتینری ایران‌ خودرو با ناوگان سمندریل
تین نیوز |

 یکی از محموله های مهم کانتینری گروه صنعتی ایران خودرو از چین، با هماهنگی و اجرای شرکت حمل ونقل بین المللی سمندریل، وارد ایران شد؛ اقدامی که از سوی کارشناسان به عنوان یک نقطه عطف در توسعه ترانزیت و فعال سازی ظرفیت های کریدور ریلی چین ـ ایران ارزیابی می شود. این محموله شامل قطعات خودرو (CKD) در قالب ۵۵ کانتینر استاندارد بود.

به گزارش تین نیوز، در این عملیات، ۳۵ کانتینر از جزیره هاینان در جنوب چین به شهر شی آن منتقل شدند و به همراه ۲۰ کانتینر دیگر که مبدا آن ها خود شی آن بود، در این شهر تجمیع گردیدند. در ادامه، هر ۵۵ کانتینر در قالب یک قطار واحد به سمت ایران حرکت کردند.

این یکپارچه سازی در مبدا، علاوه بر تسهیل فرآیند حمل، نقش مهمی در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت عملیات ایفا کرد. مسیر حمل این قطار از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان عبور کرد و سپس از طریق مرز ریلی اینچه برون وارد ایران شد.

بیشتر بخوانید:

راه اندازی اولین قطار برنامه ای کانتینری شرکت سمندریل/حمل ریلی قطعات خودرو از بندرشهید رجایی به کرمان خودرو

پس از ورود به کشور، محموله ها به مقاصد نهایی خود شامل گمرکات سرخس، حسن رود (انزلی) و تهران ترانزیت شدند. این تنوع در مقاصد نهایی نشان می دهد که پروژه مذکور، صرفاً یک حمل ساده نبوده بلکه یک زنجیره لجستیکی پیچیده و برنامه ریزی شده را پوشش داده است. فرآیند حمل از زمان صدور بارنامه در چین تا ورود به ایران ۱۵ روز به طول انجامید. این مدت زمان در مقایسه با مسیرهای دریایی که معمولاً چندین هفته زمان می برد، یک مزیت رقابتی مهم محسوب می شود.

به گفته کارشناسان، چنین رکوردی نشان دهنده ظرفیت های بالای کریدور ریلی چین ـ ایران است و می تواند صاحبان کالا، به ویژه در صنایع حساس به زمان را به استفاده از این مسیر ترغیب کند.

شرکت سمندریل در این پروژه علاوه بر ایفای نقش کریر (Carrier) یا همان حمل کننده، به عنوان فورواردر (Forwarder) نیز حضور فعال داشت.

در کشور چین، شرکت lasting peace group companies به عنوان نماینده رسمی سمندریل، وظیفه فورواردر را ایفا کرد و با جمع آوری بارها، هماهنگی حمل داخلی و انجام بارچینی (استافینگ) و امور گمرکی در شهر شی آن، بستر لازم را برای حمل ریلی به ایران فراهم ساخت.

خدمات کلیدی ارائه شده در این پروژه:  تأمین کانتینر مورد نیاز در مبادی چین حمل داخلی در چین (از شهرهای مختلف به شهر تا شی آن) جمع آوری بارهای کمتر از یک کانتینر از فروشندگان مختلف و تجمیع آن ها در شی آن استافینگ (بارچینی) در کانتینر حمل تمام ریلی از شی آن تا ایران انجام تشریفات گمرکی در مرز اینچه برون  حمل داخلی توسط ناوگان ملکی سمندریل تا مقاصد نهایی در ایران این مجموعه خدمات، نشان می دهد که شرکت سمندریل توانسته است در این پروژه هم به عنوان یک مجری کامل زنجیره لجستیک و هم به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای صاحبان کالا عمل کند.

اهمیت پروژه برای ترانزیت ایران به گفته مدیران شرکت سمندریل، فعال سازی و بهره برداری از مسیر ریلی چین ـ ایران، علاوه بر کاهش چشمگیر زمان حمل، می تواند به عنوان یک جایگزین مطمئن برای حمل هوایی نیز مطرح شود. این موضوع به ویژه برای محموله هایی که نیازمند سرعت بالا هستند، اهمیت بسیاری دارد.

افزون بر این، استفاده از مسیر ریلی در چارچوب سیاست های پدافند غیرعامل به معنای تنوع بخشی به روش های حمل ونقل بین المللی و کاهش وابستگی به یک مسیر یا یک شیوه خاص است. در شرایطی که تحولات جهانی می تواند مسیرهای دریایی را تحت تأثیر قرار دهد، فعال سازی چنین کریدورهایی نقش کلیدی در پایداری و امنیت زنجیره تأمین کشور خواهد داشت.

کارشناسان معتقدند که ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک خود، می تواند به یکی از محورهای اصلی اتصال چین به بازارهای منطقه ای و حتی اروپایی تبدیل شود. پروژه اخیر شرکت سمندریل، نمونه ای عملی از ظرفیت های بالفعل این مسیر است و در صورت تکرار و توسعه، می تواند سهم ایران در ترانزیت بین المللی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

جمع بندی پروژه ترانزیت ۵۵ کانتینر قطعات خودرو گروه صنعتی ایران خودرو از چین به ایران توسط شرکت حمل ونقل بین المللی سمندریل، نشان داد که این شرکت نه تنها توانایی ایفای نقش در سطح یک کریر را دارد، بلکه با ارائه خدمات کامل فورواردر و مدیریت لجستیکی، می تواند به عنوان یکی از بازیگران اصلی توسعه کریدورهای بین المللی عمل کند.

با توجه به موفقیت این پروژه، انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد تکرار و گسترش چنین همکاری هایی باشیم؛ همکاری هایی که می توانند جایگاه ایران را در شبکه ترانزیتی منطقه ارتقا داده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.