در اولین کنفرانس اقتصاد ایران مطرح شد:
◄ انتقاد آخوندی از سیاست های اقتصادی و حمل و نقلی دولت قبل / کاهش ۴۰ درصدی سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل
تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی گفت: در مطالعات انجام شده میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل در سال 91 نسبت به سال 76 حدود 40 درصد و در بخش مسکن 60 درصد کاهش داشته است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز از محل برگزاری اولین کنفرانس اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، امروز 14 دی ماه برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی خود به مسائلی چون توجه به بخش خصوصی، سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و نظام بانکی کشور پرداخت.
عباس آخوندی با اشاره به موضوع فعالیت بخش خصوصی اظهار داشت: در گذشته دولت بخش خصوصی را همواره رقیب خود می دانست و دائم در این فکر بود که موجب تضعیف قدرت دولت در اقتصاد می شود، به همین خاطر نتیجه این تفکر موجب شد تا فرایند خصوصی سازی به شکلی افراطی و بدون شکل گیری بازار صورت گیرد.
وی افزود: طبق مطالعات انجام شده در سال 91، 36 درصد از سهم سرمایه گذاری، به بخش عمومی و غیر دولتی محول شده و مجددا 30 درصد به دولت بازگشت که 19.36 درصد به سهام عدالت و 13 درصد به بخش های مختلف تبدیل شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت قبل به شدت از قدرت گرفتن بخش خصوصی پرهیز داشت، تصریح کرد: به همین خاطر بخشی به نام بخش مردمی در برابر بخش خصوصی ایجاد شد و نتیجه آن این است که امروز متوجه نمی شویم که جایگاه مردم در اقتصاد کشور کجا واقع شده است.
آخوندی با اشاره به لایحه اصل 44 قانون اساسی در دولت گذشته، بیان داشت: تمامی بخش های اصلی و تاثیرگذار از این لایحه حذف شد و آنچه به صورت قانون در مجلس تصویب شد موجب ایجاد انحصار و شکل گیری سیستم انحصارگری شد؛ در حالی که این قانون مسائل اصلی را پاسخ نداده است، در نتیجه چیزی که رخ داد موجب توسعه دانسته شد.
وی تصریح کرد: در دولت گذشته 100 میلیارد دلار در راستای خصوصی سازی مطرح شده است اما چگونگی جابجایی و مصرف این حجم پول مشخص نیست لذا باید خصوصی سازی در ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل اذعان داشت: سرمایه گذاری در بخش هوانوردی به گونه ای صورت گرفت که اگرچه 10 شرکت جدید متولد شد اما این شرکت ها در بدو تولد پیر بودند. همچنین در بخش حمل و نقل ریلی و بویژه در بخش نوسازی ناوگان، سرمایه گذاری قابل توجهی صورت نگرفت و در حمل و نقل جاده ای به گونه ای بود که امروز شاهد 127 هزار کامیون با عمر بیش از 25 سال و مصرف سوخت 60 لیتر در هر 100 کیلومتر هستیم و همچنین طی 10 سال اخیر آمار حمل و نقل مسافر در حال کاهش بوده است.
وی در ادامه یادآور شد: بر اساس بررسی های انجام شده، میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل در سال 91 نسبت به سال 76، حدود 40 درصد کاهش داشته است و در همین مدت در بخش مسکن نیز شاهد کاهش 60 درصدی بوده ایم اما در بخش مستقلات که دارای سود سوداگرانه است شاهد سرمایه گذاری تا 160 درصد نیز بوده ایم.
آخوندی در این رابطه افزود: علت رشد سرمایه گذاری در بخش سودگرانه، اختلال اساسی در نحوه خصوصی سازی و رابطه دولت و بازار است و برای اصلاح آن نیز نیازمند بازآرایی در ساختار اجتماعی می باشیم زیرا در بخش اقتصاد، اصلاح آن امکان پذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی با توجه به اختلال در نظام بانکی رقابتی در کشور تاکید کرد: بسیار روشن است که در نظام بانکی کشور، بخش تقاضا از عرضه بیشتر است و علی رغم ازدیاد بانک ها در شاخه های دولتی، خصوصی و تخصصی، هیچ گونه تعاملی میان عرضه و تقاضا صورت نمی گیرد.
وی افزود: اما اینکه چرا این سیستم به تقاضاهای سوداگرانه پاسخ مثبت می دهد باید در اقتصاد سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.
آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: باید با سازوکارهای خاص عرضه در بخش حمل و نقل ساماندهی شود اما ساماندهی در بخش مسکن نیاز به سازوکار اجتماعی دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.