| کد خبر: 36563 |

در اولین کنفرانس اقتصاد ایران مطرح شد:

◄ انتقاد آخوندی از سیاست های اقتصادی و حمل و نقلی دولت قبل / کاهش ۴۰ درصدی سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی گفت: در مطالعات انجام شده میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل در سال 91 نسبت به سال 76 حدود 40 درصد و در بخش مسکن 60 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از محل برگزاری اولین کنفرانس اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، امروز 14 دی ماه برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی خود به مسائلی چون توجه به بخش خصوصی، سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و نظام بانکی کشور پرداخت.

عباس آخوندی با اشاره به موضوع فعالیت بخش خصوصی اظهار داشت: در گذشته دولت بخش خصوصی را همواره رقیب خود می دانست و دائم در این فکر بود که موجب تضعیف قدرت دولت در اقتصاد می شود، به همین خاطر نتیجه این تفکر موجب شد تا فرایند خصوصی سازی به شکلی افراطی و بدون شکل گیری بازار صورت گیرد.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده در سال 91، 36 درصد از سهم سرمایه گذاری، به بخش عمومی و غیر دولتی محول شده و مجددا 30 درصد به دولت بازگشت که 19.36 درصد به سهام عدالت و 13 درصد به بخش های مختلف تبدیل شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت قبل به شدت از قدرت گرفتن بخش خصوصی پرهیز داشت، تصریح کرد: به همین خاطر بخشی به نام بخش مردمی در برابر بخش خصوصی ایجاد شد و نتیجه آن این است که امروز متوجه نمی شویم که جایگاه مردم در اقتصاد کشور کجا واقع شده است.

آخوندی با اشاره به لایحه اصل 44 قانون اساسی در دولت گذشته، بیان داشت: تمامی بخش های اصلی و تاثیرگذار از این لایحه حذف شد و آنچه به صورت قانون در مجلس تصویب شد موجب ایجاد انحصار و شکل گیری سیستم انحصارگری شد؛ در حالی که این قانون مسائل اصلی را پاسخ نداده است، در نتیجه چیزی که رخ داد موجب توسعه دانسته شد.

وی تصریح کرد: در دولت گذشته 100 میلیارد دلار در راستای خصوصی سازی مطرح شده است اما چگونگی جابجایی و مصرف این حجم پول مشخص نیست لذا باید خصوصی سازی در ایران را مورد نقد و بررسی قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل اذعان داشت: سرمایه گذاری در بخش هوانوردی به گونه ای صورت گرفت که اگرچه 10 شرکت جدید متولد شد اما این شرکت ها در بدو تولد پیر بودند. همچنین در بخش حمل و نقل ریلی و بویژه در بخش نوسازی ناوگان، سرمایه گذاری قابل توجهی صورت نگرفت و در حمل و نقل جاده ای به گونه ای بود که امروز شاهد 127 هزار کامیون با عمر بیش از 25 سال و مصرف سوخت 60 لیتر در هر 100 کیلومتر هستیم و همچنین طی 10 سال اخیر آمار حمل و نقل مسافر در حال کاهش بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس بررسی های انجام شده، میزان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل در سال 91 نسبت به سال 76، حدود 40 درصد کاهش داشته است و در همین مدت در بخش مسکن نیز شاهد کاهش 60 درصدی بوده ایم اما در بخش مستقلات که دارای سود سوداگرانه است شاهد سرمایه گذاری تا 160 درصد نیز بوده ایم.

آخوندی در این رابطه افزود: علت رشد سرمایه گذاری در بخش سودگرانه، اختلال اساسی در نحوه خصوصی سازی و رابطه دولت و بازار است و برای اصلاح آن نیز نیازمند بازآرایی در ساختار اجتماعی می باشیم زیرا در بخش اقتصاد، اصلاح آن امکان پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به اختلال در نظام بانکی رقابتی در کشور تاکید کرد: بسیار روشن است که در نظام بانکی کشور، بخش تقاضا از عرضه بیشتر است و علی رغم ازدیاد بانک ها در شاخه های دولتی، خصوصی و تخصصی، هیچ گونه تعاملی میان عرضه و تقاضا صورت نمی گیرد.

وی افزود: اما اینکه چرا این سیستم به تقاضاهای سوداگرانه پاسخ مثبت می دهد باید در اقتصاد سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: باید با سازوکارهای خاص عرضه در بخش حمل و نقل ساماندهی شود اما ساماندهی در بخش مسکن نیاز به سازوکار اجتماعی دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • MAJHD 0 0

    آقای دکترآخوندی شمافکرمیکنیدعملکردخودتان بهتراست؟

  • دلسوزروحانی 0 0

    جناب دکترچراخودزنی میکنید! مگرشماقریب یکسال ونیم گذشته سکاندارمسکن وحمل ونقل نبوده اید؟ دردوران شماعزیزدلم، صنعت دچارخودتحریمی غیرموجه وبالارفتن شاخص بی کفایتی دیران میانی منصوب شده است، ماشمارابخداسپرده ایم. قیاس ۷۶تا۹۱بکارگرفته ازجانب شمانیزحرفهای زیادی داردکه بشکل کلی ازنوع قیاسهای دولت قبل است، راستی مگرروش اصلاحی امیدوتدبیرحاکم نشده‌است، مگرشمابرخواسته ازگفتمان حماسه سیاسی۲۴خردادنیستی، فرافکنی چرا؟ دست مریزاد!بپذیردکه حمل ونقل ونخبگانش را متکبرانه کنارزده اید، وریشه های پرسشگری وحقوق شهروندی راخشکانده ایدوجوانان متخصص راخانه نشین کرده ای، دیداربقیامت عباس آقا!!

  • صریح القلم عاشق مرام روحانی! 0 0

    خدایاهرچه زودترسایه‌های شوم عدم پذیرش مسئولیت که به گلایه‌های وزیرمان انجامیده، بردار!وبمانیزآنقدرتقوی عنایت کن تانپذیریم هرآنچه که عیان است، که لابدپشت پرده ای داردکه مهتران وسروران گرانمایه ای چون ایشان دانند، خدایابماقدرت خودانتقادی ده، وسیرت خودبرتربینی بستان، همان ده که آن به، خدایاآنچنانکه که بماصبری جزیل عنایت، به وزیرمان نیزشجاعت، عدالت، نیک اندیشی، واندکی مردمداری بیشترعطابفرما!آمین یارب العالمین.

  • امیر 0 0

    با سلام. خواستم خدمت دکتر آخوندی عرض کنم در دوران ۱۶ ماهه وزارت جنابعالی همان یک مقدار اندک سرمایه گذاری هم انجام نگرفته و بدتر اینکه با انتصاب های غلط جنابعالی بطور کلی انگیزه نیروهای انسانی مجموعه های تحت مدیریت شما از بین رفته است. نمونه بارز این انتصاب ها آقای تبادار برای شرکت فرودگاههای کشور. که بعد از چهار ماه استعفا داده و مجموعه را رها نمودند

  • کارمند وزارت راه 0 0

    جناب دکتر آخوندی عزیز جنابعالی با سوء مدیریت خود در پرواز های حجاج باعثتمسخر و آزار و اذیت مستقبلین در فرودگاه حضرت امام خمینی بودید. راهرویی ساختید و اسم آن را گذاشتید ترمینال حجاج. جواب دهید سرمایه های کشور چه می شود که نتیجه عملکرد مدیران تحت امر شما می شود نارضایتی مردم

  • زیرمجموعه 0 0

    جناب دکترآخوندی، سوالی داشتم! چراشمادراین همایش هنگام سخنرانی ریس دولت، ابرازاحساسات نکرده ودست نمی زدید، اگرمسئله خاصی هست بامادرزیرمجموعه تان، برمبنای حقوق شهروندی!درمیان بگذارید، بلادورباشد

  • شوماخر 0 0

    بنده به عنوان یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هنوز با همان مدیران و سیاستهای دولت قبلی در حال کار هستم. اگر شما واقعا نقدی از دولت قبل داشتی به همان رویه گذشته ادامه نمی دادی