| کد خبر: 3510 |

در گفتگوی کارشناس مسایل دریایی با تین‌نیوز مطرح شد:

◄ تاثیر مثبت فاز دوم هدفمندی بر حمل‌ونقل دریایی / اهمیت عرضه سوخت به نرخ واقعی

تین نیوز | کارشناس مسائل دریایی معتقد است اگرچه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، قیمت سوخت و به تبع آن، کرایه های حمل و نقل دریایی افزایش خواهد یافت، اما تاثیر مثبت این موضوع را در عملکردهای مالی شناورداران و مالکان کشتی خواهیم دید، زیرا درآمدهای آنان که ضریبی از هزینه های واقعی است، افزایش خواهد یافت.

مسعود پُل‌مِه در گفتگو با تین نیوز درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار کرد: اجرای هدفمندی یارانه‌ها با توجه به اهدافی که دولت در نظر گرفته و به تبع لزوم اهمیت به روز کردن قیمت حامل های انرژی، بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از اتلاف سرمایه های کشور، گفت: یکی از اهداف هدفمندی این است که اجازه ندهیم سرمایه های فسیلی کشور یعنی منابع نفتی و گازی، بدون بهره مندی از ارزش واقعی شان، مصرف شوند، بنابراین از این حیث، تصمیم گیری در راستای اجرای هدفمندی، بسیار شایسته و قابل قبول است.

این کارشناس ارشد اقتصاد حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر اقتصاد ما، بیمار است و در طول سالیان گذشته، متکی به سوبسید بوده و با حمایت های اقتصادی، امکان رشد و نمو پیدا کرده و وابستگی تمام عناصر اقتصادی به سوبسید، یکی از مخاطراتی است که صاحبنظران را متوجه خطرات احتمالی دور دوم هدفمندی و موج حاصل از اجرای آن، کرده است.

پل مه اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخی که در دور دوم هدفمندی خواهیم داشت، طبیعی است که در بسیاری موضوعات اقتصادی، شاهد جهش قیمت یا همان تورم باشیم. از سوی دیگر اگرچه برنامه دولت این است که در سال 93، بیش از 25 درصد تورم نداشته باشیم اما با توجه به مشکلاتی که اقتصاد ما دارد، طبیعی است که در یک مقطع، تورم از نرخ بالایی برخوردار شود اما با یک مدیریت صحیح و توجه به نسخه های اقتصادی تجربه شده، این قابلیت وجود دارد که بتوانیم تورم را به حداقل ممکن برسانیم؛ صرف نظر از این که 25 درصد مورد نظر دولت محقق شود یا خیر.

لزوم پیش‌بینی راهکارهایی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی

نایب رئیس انجمن کشتیرانی درباره تاثیر هدفمندی بر حمل و نقل دریایی گفت: با افزایش نرخ سوخت که بعد از اجرای هدفمندی صورت می گیرد و با توجه به این که بخش اعظمی از هزینه های سفر شناور و حمل بار، مربوط به سوخت است، طبیعتا افزایش قابل توجهی در کرایه های حمل و نقل دریایی خواهیم داشت که امیدوارم با توجه به شرایط اقتصادی که در پیش داریم، سوءاستفاده از این فضا به وجود نیاید و بخش خصوصی و تشکل ها، پیش بینی لازم را برای این موضوع داشته باشند.

این کارشناس مسائل دریایی با تاکید بر اجتناب ناپذیر بودن گرانی کرایه های حمل و نقل دریایی به تبع افزایش قیمت سوخت در دور دوم هدفمندی یارانه ها گفت: ما باید به این سمت برویم که سوخت را به نرخ واقعی عرضه کنیم.

درآمد شناورداران افزایش می‌یابد
مدیرعامل شركت كشتیرانی آراباختر ادامه داد: اگرچه با افزایش نرخ سوخت، کرایه های حمل و نقل دریایی بالا خواهد رفت اما نباید از این موضوع غافل شویم که در حال حاضر، کرایه های حمل ما واقعی نیستند و وقتی هزینه های ما واقعی شود، کرایه حمل هم واقعی می شود که تاثیر مثبت آن را در عملکردهای مالی شناورداران و مالکان کشتی خواهیم دید و به طور قطع درآمدها که ضریبی از هزینه های واقعی است، افزایش خواهد یافت.

پل مه افزود: البته در اقتصاد، نمی توان نتایج را به صراحت پیش بینی کرد زیرا عوامل متعددی در آن دخیل هستند. از سوی دیگر، نسخه های اقتصادی در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهند و اگرچه تاثیرات مخرب و منفی تصمیمات اقتصادی، سریع خود را نشان می دهند اما تبعات مثبت تصمیمات اقتصادی، زمان بیشتری به خود اختصاص می دهند تا به نتیجه برسند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.