بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

مانع اصلی واردات کالا مشخص شد؛ تامین مواد اولیه باید شبانه روزی شود

قاضی پور گفت: در حال حاضر بانک مرکزی یکی از موانع اصلی واردات مواد اولیه است. به این ترتیب که به وارد کننده می گوید ارز را از کجا آورده؟ و باید منبع آن را مشخص کند، وارد کننده می گوید قرض گرفتم بانک می گوید قبول نیست، حتی دستمزدی را هم می گوید قبول نیست.

مانع اصلی واردات کالا مشخص شد؛  تامین مواد اولیه باید شبانه روزی شود
تین نیوز |

قاضی پور گفت: در حال حاضر بانک مرکزی یکی از موانع اصلی واردات مواد اولیه است. به این ترتیب که به وارد کننده می گوید ارز را از کجا آورده؟ و باید منبع آن را مشخص کند، وارد کننده می گوید قرض گرفتم بانک می گوید قبول نیست، حتی دستمزدی را هم می گوید قبول نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از گسترش نیوز، گمرک و ترخیص کالا از آن تبدیل به یکی از معضلات حوزه صادرات و واردات شده است، چنانچه رئیس قوه قضائیه بارها از طریق دستورات ضرب الاجلی برای ترخیص کالاهای ۱۰ ساله وارد این حوزه شده و خواستار پاسخگویی مسئولان این حوزه شده است. بر همین اساس با محوریت اینکه موانع اصلی واردات کالا چیست و در حال حاضر کشور به واردات کدام کالاها نیاز دارد، با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی گفتگو کردیم.

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با اشاره به موانع واردات کالا از گمرک گفت: یکی از درآمدهای پایه، دائمی و ثابت جمهوری اسلامی گمرک است  و از طرفی گمرک باعث می شود که مالیات تا حدودی تقسیم شود. بنابراین باید با نگاهی محترم و مقدس به گمرک نگاه کنیم که مقدار فراوانی از هزینه های نظام را گمرک جمهوری اسلامی تامین می کند. علاوه بر این گمرک محل ورود است لذا همیشه باید افراد خوش اخلاق، خوش رفتار، با فکر، روشن، با لباس های منظم و قیافه های شاداب در ورودی و خروجی گمرک مستقر شوند چرا که هر فرد خارجی که وارد گمرک می شود، مشاهده کند که اینجا مرتب است، افراد شاداب و منظم هستند و هر خارجی که از کشور می‎رود بگوید چقدر ایرانی ها افراد منظمی هستند.

در گمرک هر کسی ساز خودش را می زند

او افزود: مورد دیگر این است که گمرک در امر صادرات و واردات نقش صد در صدی دارد اما یک اشکال دارد و قانون در آنجا رعایت نمی شود. ما یک پنجره واحد گمرک داریم، یعنی هر فردی که در گمرک است باید از آن قانون تبعیت کند، در صورتی که در عمل به این ترتیب نیست. واقعیت این است که در گمرک هر کسی ساز خودش را می زند، مرزبانی، اطلاعات، جهاد و غیره هر کدام ساز خودشان را می زنند و از همه بدتر سازمان استاندارد ساز خود را می زند. بنابراین وقتی به این وضعیت گمرک نگاه می کنیم، متوجه می شویم که همه این نهادها برای ایجاد موانع وارد گمرک شدند نه رفع موانع. لذا باید موانع باید برطرف شوند که تاجر بتواند به راحتی امر صادرات و واردات را انجام دهد.

باید امضای طلایی در گمرک از بین برود

قاضی پور با اشاره به معایب پروسه ترخیص کالا در گمرک تصریح کرد: متاسفانه عرضه واحد وجود ندارد، البته در قانون وجود دارد اما اجرا نمی شود و ۱۷ ارگان مستقر در گمرک همگی با منم منم ها مانع تراشی می کنند. این در حالی است که گمرک حیات ممات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و بعد از نفت جایگاه مهمی در اقتصاد ایران دارد کما اینکه ۳۵ درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به گمرک است. کالاهایی که وارد می شوند در پروسه ترخیص چند مورد ایراد وجود دارد، اولین مورد اینکه امضای سفید و یا همان امضای طلایی باید از بین برود، علاوه بر این شفافیت صورت بگیرد و در مانیتور مشخص شود چه کسی، چه کالایی را در کجا ثبت کرده است.

کارشناسان گمرک نامرئی هستند

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین اشکالات دیگری نیز در گمرک وجود دارد، به این ترتیب که کارشناسان گمرک نامرئی هستند و باید مرئی شوند. برای نمونه کالا از مرز بازرگان وارد می شود و به سیستان و بلوچستان ارسال می شود، در این فرآیند ناظر کالا را مشاهده نمی کند بلکه از دور مقدار را مشاهده می کند، این در صورتی است که کارشناس باید در همان محل گمرک بر روی کالا نظارت کند. بنابراین به دلیل اینکه ناظر مستقیماً کالا را رؤیت نمی کند متوجه نمی شود که کالا، دارو یا موادی است که ترخیص آنها فوری است و امکان دارد فاسد شوند. به عنوان مثال سیب یا پیاز صادر می کنیم اگر ماشین حامل این کالا خاموش شود، آن پیاز یا سیب فاسد می شود.

قاضی پور با اشاره به نوع مدیریت گمرک متذکر شد: یکی از نکات مهم درباره گمرک این است که نباید خارج از این مجموعه مدیر، تعیین شود  بلکه باید از افراد متخصص که در این حوزه تجربه دارند استفاده کرد. کمااینکه در گمرک افراد بسیار وفادار، پاکدست، کاردان، انقلابی و از خانواده شهدا و جانبازان حضور دارند اما از آنها استفاده بهینه نمی شود. در نتیجه انتظار داریم از این افراد استفاده بهینه شود. در حال حاضر بانک مرکزی یکی از موانع اصلی واردات مواد اولیه است. به این ترتیب که به وارد کننده می گوید ارز را از کجا آورده؟ و باید منبع آن را مشخص کند، وارد کننده می گوید قرض گرفتم بانک می گوید قبول نیست، حتی دستمزدی را هم می گوید قبول نیست. یک نفر نیست به بانک مرکزی بگوید مرد مسلمان به تو چه ربطی دارد؟ این کالا وارد جمهوری اسلامی ایران می شود و اتفاقاً برای ایران ارزآوری دارد و ارزی خارج نمی شود.

کالاهای متروکه گمرک به دلال ها فروخته می شود

او در ادامه خاطرنشان کرد: حساب کنید چند هزار میلیارد تومان کالا از شرکت های دولتی، خصوصی و خصولتی در گمرک مانده، خراب شده، امحا کردند و یا به کالای متروکه دادند و آن هم با قیمت بسیار ناچیز جنس خراب شده را به دلال فروخته است. شاه بیت عرض بنده این است که تبصره واحد در گمرک اجرا شود، اگر اجرا شود، ۷۰ درصد مشکلات موجود در گمرک حل می شود.

قاضی پور با تاکید بر اینکه اجرای قانون مانع فساد می شود، ابراز کرد: راننده ای که خلاف می رود، فساد می کند، کارمندی که کم کاری می کند، دچار فساد شده، لذا فساد از همین موارد شروع می شود که اگر با آن برخورد نشود، نهادینه می شود.

اگر گمرک شفاف شود، هیچ کالایی متروک و فاسد نمی شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی همچنین افزود: منظور از امضای طلایی امضای هر کدام از نهادهای حاضر در گمرک است به عنوان مثال امضای وزارت بهداشت، امضای وزارت جهاد و غیره. قانون باید اجرا شود و آن هم مشخص است، پنجره واحد برای گمرک است. اگر گمرک شفاف شود، هیچ کالایی در گمرک باقی نمی ماند، هیچ کالایی متروک فاسد نمی شود و این شفافیت دست دلال ها و فاسدان را از گمرک قطع می کند. البته شفافیت تنها می تواند ۹۰ درصد فساد را برطرف می کند.

قاضی پور در مورد اینکه در حال حاضر لازم است چه کالاهایی وارد ایران شود؟ اظهار کرد: باید شبانه روز مواد اولیه کارخانجات را وارد کنیم و در مقابل صادرات را هم شبانه روز انجام دهیم. لذا جریان صادرات و واردات باید به صورت دو طرفه صورت بگیرد.

به سایپا گفتم خودروی ارزان به کارگران بدهید، خندیدند

او در واکنش به اینکه ممانعت از واردات آیفون ۱۴ به داخل کشور ادامه داد: هیچ وقت نمی شود با تکنولوژی مقاومت کرد، اگر می خواهیم کشور برتر باشیم باید از ابزارآلات روز جهان استفاده کنیم. دو هفته پیش به سایپا رفتم و گفتم خودروی ارزان قیمت برای کشاورزان و کارگران تولید کنید که شیشه آن اتوماتیک بالا و پایین شود،  سرعتش ۷۰ کیلومتر در ساعت باشد اما آنها در واکنش به این اظهارات بنده خندیدند.

قاضی پور همچنین تصریح کرد: در حقیقت وزارت صمت چه در این دوره چه در دوره قبل به دنبال این بودند که خودروی ۵۰ میلیارد دلاری سوار شوند لذا باید این نوع ماشین ها وارد شوند. راهکار دیگر این است که می تواند برای کارگران و کشاورزان سوبسید قائل شوند.

رئیس فعلی گمرک، فرزند یک گمرک زاده است

وی درباره نقش دولت در گمرک یادآور شد: رئیس فعلی گمرک، فرزند یک گمرک زاده است چنانچه او و پدرش هر دو در بازرگان به دنیا آمدند، اما از زمانی که وارد گمرک شده دست و پای او را بستند، چنانچه افرادی به او تحمیل کردند که گمرکی نیستند و توان اداره گمرک ندارند، در حقیقت افراد متخصص گمرک خانه نشین شدند و افرادی را آوردند که با عصا راه می روند و کارها را به روزهای آینده موکول می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.