| کد خبر: 250567 |

ارقام کلیدی بودجه ۱۴۰۲

با توجه به اینکه منابع عمومی بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان است، افزایش ۲۰درصدی حقوق، حداقل حقوق ۷میلیون تومانی کنار افزایش دوبرابری حق اولاد از مهمترین ارقام بودجه سال بعد محسوب می‌شوند.

تین نیوز

با توجه به اینکه منابع عمومی بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان است، افزایش ۲۰درصدی حقوق، حداقل حقوق ۷میلیون تومانی کنار افزایش دوبرابری حق اولاد از مهمترین ارقام بودجه سال بعد محسوب می‌شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، براساس پیگیری‌های انجام‌شده کل بودجه سال 1402، در مجموع به 5000 هزار میلیارد تومان رسیده است، بر این اساس بودجه عمومی دولت 2000 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی  نیز 3000 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

1 ـ منابع یارانه نقدی در بودجه سال  بعد به 360 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، بدین ترتیب ماهیانه رقمی نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان میان یارانه‌بگیران توزیع خواهد شد، این در حالی است که در سال 1401 میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی) حدود 27 هزار میلیارد تومان بوده است.

2 ـ پیشنهاد ابتدایی نرخ ارز در بودجه 26 هزار تومان بوده که مورد موافقت قرار نگرفته است، بر این اساس به‌نظر می‌رسد که نرخ 23 هزار تومان که در بودجه سال گذشته نیز قرار گرفته بود در بودجه سال آینده نیز قرار خواهد داشت.

3 ـ اخبار دریافتی از لایحه بودجه 1402 حاکی است، دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را 7 میلیون تومان در نظر گرفته است. در بودجه 1401 حداقل حقوق کارمندان دولت حدود 5 میلیون تومان بوده است. در سال 1401 ابتدا متوسط افزایش حقوق 10درصدی در بودجه گنجانده شد اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد 10درصدی حقوق‌ها موافقت کرد و تحت لایحه‌ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.

4 ـ همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود پیشنهاد افزایش متوسط 20درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال آینده مطرح شده است.

5 ـ بر اساس ارقام پیشنهادی لایحه بودجه 1402، سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده 7 میلیون تومان درنظر گرفته شده است و حق عائله‌مندی و حق اولاد هم در حکم حقوق کارمندان دولت به‌ترتیب 50 و 100 درصد افزایش خواهد داشت، این در حالی است که در سال 1401 سقف معافیت مالیاتی حقوق 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه بوده است.

6 ـ درآمدهای مالیاتی حدود 700 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به 820 هزار میلیارد تومان رسیده است.

7 ـ جدای از هزینه‌های جاری؛ بودجه عمرانی در لایحه دولت افزایش قابل‌توجهی داشته و به رقم 327 هزار و 920 میلیارد تومان رسیده است؛ این رقم نسبت به لایحه بودجه 1401 رشد بیش از 30درصدی را تجربه کرده است.

8 ـ برای حل‌وفصل ناکارآمدی فرایند واگذاری اسناد خزانه (این اسناد صرفاً در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده می‌شود) و تحمیل عدم شفافیت به صورت وضعیت پروژه‌های عمرانی اجازه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت خزانه با استفاده از ابزارهایی مانند ریپو را لحاظ کرده است.

9 ـ دولت برای تنظیم بازار خودرو ظرفیت ارزی واردات خودرو در بودجه 1402 را به دو برابر افزایش داده است. در بودجه 1401 حدود یک میلیارد دلار برای واردات خودروهای اقتصادی بین 10 تا 20 هزار دلار لحاظ شده بود که از اوایل دی ماه روند ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز شده است.

10 ـ یکی از مهمترین برنامه‌های حمایت دولت در قالب لایحه بودجه 1402 تداوم نرخ یک‌درصدی حقوق گمرک است. با کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از چهار درصد به یک درصد،گام دیگری برای حمایت از معیشت مردم برداشته شده است. همان‌طور که پیش‌تر در اخبار نیز اعلام شده بود دولت نرخ مالیات تولید را برای سال 1402 مجدداً 2 درصد تعدیل کرده و طی دو سال نرخ مالیات تولید در کشور 7 درصد کاهش یافته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.