| کد خبر: 238243 |

پیش بینی آینده بازار طلا و سکه در ایران

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تشریح مسیر قیمت‌گذاری طلا و شفاف‌سازی شیوه تعیین قیمت، به سوالاتی در خصوص وضعیت صنعت و بازار سکه و طلا پاسخ داد.

تین نیوز

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تشریح مسیر قیمت‌گذاری طلا و شفاف‌سازی شیوه تعیین قیمت، به سوالاتی در خصوص وضعیت صنعت و بازار سکه و طلا پاسخ داد. او ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار سکه رونق گذشته خود را از دست داده است، نسبت به آینده صنعت و بازار سکه و طلا ابراز امیدواری کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این روزها قیمت سکه و طلا و روند صعودی آن به موضوعی مهم تبدیل شده است. از سوی دیگر خرید این کالاهای باارزش بالا با خطرات بسیاری همراه است و بسیاری از بابت قیمت، اصالت سکه‌ها، محاسبه قیمت مصنوعات طلا و نظایر آن نگران هستند؛ لذا براین اساس در جهت اطلاع از وضعیت فعلی بازار سکه و طلا در داخل و همچنین سوالات دیگری که معمولا در اذهان عمومی وجود دارد، به گفت‌وگو با ابراهیم محمدولی- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران - نشستیم که نتیجه آن در ادامه آمده است:

بیشترین سوالی که در حوزه طلا این روزها از سوی مردم شنیده می‌شود، قیمت طلاست. این سوال بسیار مطرح است که قیمت طلا در ایران مطابق قیمت اونس جهانی پیش می‌رود یا براساس نرخ ارز در داخل؟ و اینکه آیا قیمت فعلی طلا در داخل دارای حباب است؟

در همه جای دنیا قیمت طلا، براساس حاصل‌ضرب قیمت اونس جهانی طلا در نرخ ارز رسمی در بازار محاسبه می‌شود و اعمال سلیقه اشخاص در آن وجود ندارد. سپس با تقسیم عدد حاصل شده بر میزان مثقال طلا، قیمت هر مثقال طلا به دست می‌آید.

قیمت طلا را قیمت اونس جهانی و قیمت ارز مشخص می‌کند و سلیقه افراد و تعیین سودهای غیرمعقول نمی‌تواند بر قیمت‌گذاری اثر داشته باشد

گاهی اما ممکن است که در برخی موارد عنوان ‌شود وزن مشخصی از طلا در یک کشور نسبت به کشور دیگر ارزان‌تر یا گران‌تر از عدد محاسبه شده معامله می‌شود. این موضوع دیگر به میزان عرضه و تقاضا در آن کشور مرتبط خواهد بود اما در اصل همانطور که اشاره شد، قیمت طلا را قیمت اونس جهانی و قیمت ارز مشخص می کند. افراد طبق سلیقه خود نمی‌توانند قیمت‌گذاری کنند و یک گرم طلا را به طور مثال اگر یک میلیون تومان قیمت دارد، ۹۵۰ یا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بفروشند.

همنانطور که گفته شد، قیمت طلا را قیمت اونس جهانی و قیمت ارز مشخص می‌کند و سلیقه افراد و تعیین سودهای غیرمعقول نمی‌تواند بر قیمت‌گذاری اثر داشته باشد. در مورد قیمت سکه نیز که فلز طلا و از جنس طلاست، از چنین فرمولی برای محاسبه قیمت استفاده می‌شود اما گاهی قیمت سکه دارای حباب یا به نسبت نرخ دلار، گران‌تر درمی‌آید که به علت عامل تقاضا است. گاهی ممکن است تقاضا از میزان عرضه پیشی‌ گرفته یا تقاضای مردم قطعات کوچکتر سکه همچون نیم، ربع یا سکه‌های گرمی باشد. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم در سکه تمام که وزنی حدود هشت گرم و ۱۳۳ سوت دارد و براین اساس قیمت طلا این روزها در محدوده ۱۳ میلیون تومان است؛ بنابراین قیمت سکه نیز تا حدودی به همین میزان عرضه و تقاضا وابسته خواهد شد.

چنانچه عرضه نتواند پاسخگوی تقاضای ایجاد شده باشد، حباب شکل خواهد گرفت. ممکن است مردم تقاضای خرید هر قطعه‌ای از سکه را داشته باشند اما عرضه متناسب با آن تقاضا وجود ندارد، در نتیجه حباب ایجاد شده و قیمت سکه بالا می رود.

با توجه به اینکه مهمترین عامل در شکل‌گیری حباب سکه، عامل تقاضاست، در دو هفته پایانی آبان ماه، حباب سکه در محدوده ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. به گفته فعالان بازار سکه و طلا، در یکی- دو ماه اخیر میزان تقاضا در سطح نرمالی حرکت کرده و افزایش یا کاهش چندان قابل توجهی نداشته است اما در هفته‌های ابتدایی آذر ماه شاهد تخلیه حدود ۲۰۰ هزار تومان حباب سکه بوده‌ایم و دوباره در حال حاضر با صعود قیمت‌ها حباب سکه نیز بزرگتر شده است. با توجه به حفظ سطح تقاضا، علت این نوسانات حباب چه بوده است؟

تقاضاهای آنچنانی برای سکه فروکش کرده است و در حال حاضر هم به سبب نوساناتی که وجود داد، مشتریان برای خرید منتظر آرامش و ثبات بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تقاضا چند درصد کاهش پیدا کرده که تاثیرگذار است. از سوی دیگر سکه قیمت خود را به قیمت طلا نزدیک کرده است. طی ماه‌های اخیر نسبت به دو سال گذشته، قیمت سکه و طلا به هم نزدیک شده‌اند؛ لذا سکه بایستی متناسب با قیمت طلا خود را حفظ کند. طبیعتا هم اگر نتواند قیمت خود را حفظ کند، همین چند درصد تقاضا در بخش سکه هم از بین خواهد رفت.

در حال حاضر سیاست‌ها و عملکرد بانک مرکزی نسبتا خوب است و عرضه و تقاضا را آرام در کنار هم پیش می‌برد. البته نوسان‌ها و به‌ویژه نوسان نرخ ارز هم تاثیرگذار است و رشد مجدد حباب سکه در پی افزایش قیمت سکه و طلا نیز به همین علت است.

به نظر شما آیا حباب سکه که اکنون در محدوده ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان قرار دارد، واقعی است؟

تا چند هفته گذشته، حباب سکه در محدوده ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت که نزدیک به واقعیت بود اما اکنون که روند افزایشی قیمت‌ سکه و طلا در پی افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت سکه و طلا در هفته‌های اخیر شده، حباب سکه را بزرگتر کرده که از میزان واقعیت کمی فاصله گرفته است.

آیا قیمت سکه و طلا و حباب آن نسبت به سایر شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ ارز، نرخ حقوق و دستمزد، نرخ تورم و... واقعی است یا همچنان نسبت به قیمت واقعی، فاصله بسیاری دارد؟

حباب سکه نوعی اضافه پول غیرمنطقی است که در نتیجه ناتوانی پاسخگویی عرضه برای تقاضاهای شکل گرفته ایجاد می‌شود؛ این حباب تا چند هفته پیش بسیار به واقعیت نزدیک شده بود اما دوباره بزرگ شده است. در مقطعی در سال ۱۳۹۸،  قیمت سکه به طور افسارگسیخته‌ای بالا رفت و افزایش میلیونی قیمت‌ها هفتگی شده بود. در آن زمان حباب سکه از یک میلیون تومان هم فراتر رفت و دلیل آن نیز این بود که تقاضا برای سکه بسیار زیاد بود و عرضه نمی‌توانست تقاضا را تامین کند.

حباب سکه نوعی اضافه پول غیرمنطقی است که در نتیجه ناتوانی پاسخگویی عرضه برای تقاضاهای شکل گرفته ایجاد می‌شود. این حباب تا چند هفته پیش بسیار به واقعیت نزدیک شده بود اما دوباره بزرگ شده است

همچنین در آن مقطع، سکه در بورس کالا معامله می‌شد و معاملات فردایی هم وجود داشت. در نتیجه این معاملات تقاضا بیشتر هم شد. دربرخی روزها معامله سکه آنقدر سودمند بود که افراد سکه را از بازار تهیه و در بورس می‌فروختند. در آن زمان ناخواسته بدون دخالت بورس، بانک مرکزی یا حتی مردم این اتفاق افتاد و فاصله قیمتی سکه هشت گرمی نسبت به قیمت هر گرم به بیش از یک میلیون تومان هم رسید.

اگر سکه و طلا بتوانند در دو کفه تراز باهم پیش روند، این حباب می‌تواند کوچکتر هم باشد. سکه توسط بانک مرکزی به صورت قانونی ضرب و قیمت آن مشمول هزینه ضرب سکه و هزینه‌های دیگر می‌شود. البته همانطور که اشاره شد در برخی مقاطع طی دو- سه ماه اخیر قیمت‌ سکه و طلا بسیار به هم نزدیک شده بودند و این امکان وجود داشت که سکه را با طلا معامله کرد و اضافه پولی رد و بدل نمی‌شد. درست هم این است که چنین باشد. اما در مجموع گاهی رفتاری یا صحبتی از سوی مسئولان دولتی و اقتصادی می‌تواند در بحث قیمت اثرگذار باشد؛ چنانچه اگر بانک مرکزی که مسئولیت ضرب سکه و عرضه به بازار را برعهده دارد، در مقطعی از عرضه سکه جلوگیری کند، تقاضا در بازار به شدت بالا خواهد رفت و منجر به بزرگتر شدن حباب سکه و افزایش قیمت آن خواهد شد.

زمانی هم بود که برای خرید سکه، بایستی ثبت‌نام صورت می‌گرفت، اما به جای سکه، اوراق تحویل مردم شد؛ بنابراین همه این رفتارها بر قیمت سکه و بازار اثرگذار بوده است. خوشبختانه این اتفاقات گذشته تبدیل به تجربه شده و دیگر تکرار نشد. امید است که در آینده نیز شاهد چنین مواردی نباشیم تا روال عادی و معمول طی شود تا بازار و اقتصاد به‌ویژه در مورد قیمت سکه و طلا آرامش خود را حفظ کند. هرآنچه که زمینه‌ساز نوسان در بازار باشد، روند عرضه و تقاضا را مختل خواهد کرد اما چنانچه آرامش بازار در یک سطح حفظ شود، طبیعتا از تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی در یک زنجیره بصورت مستمر و منظم فعالیت خود را انجام خواهند داد.

معامله سکه در بورس کالا همچنان برقرار است؟

ما در جریان این موضوع نیستیم اما اگر به صورت مقطعی هم همچنان انجام شود، بصورت معمول و معقول است و در بازار التهاب ایجاد نمی کند.

اتحادیه طلا و جواهر با معامله سکه در بورس کالا مخالفتی ندارد؟ آیا این کار می‌تواند منبع درآمد برای برخی افراد باشد؟

چنانچه این کار به صورت عادی باشد و ایجاد التهاب نکند، اتحادیه با این دست معاملات مخالفتی ندارد. ممکن است این کار برای عده‌ای منبع درآمد هم باشد اما درآمدشان با کف بازار تقریبا برابر شده است. درست است که مقداری در فعالیت واحدهای رسمی تاثیرگذار بوده و مشتری آن‌ها را کم می‌کند اما چنانچه آرامش بر بازار حاکم باشد و التهابات گذشته ایجاد نشود، واحدها نیز اعتراضی ندارند.

سیاست‌ دولت‌های گذشته و به‌ویژه دولت دوازدهم در حوزه طلا همچون حراج سکه، فروش فردایی و... را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اگر دوباره این اقدامات از سر گرفته شود، به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار صنعت و بازار طلا است؟     

 به اعتقاد ما اگر آن اقدامات دوباره از سر گرفته شود، همان اتفاق‌هایی که طی سال‌های گذشته رخ داد را شاهد خواهیم بود. به شدت مخالف این تصمیم‌گیری‌های خلع‌الساعه و کارشناسی نشده هستیم.

پیش بینی آینده بازار طلا و سکه در ایران

در حال حاضر میزان تقاضا در بازار به چه صورت است و نسبت به همین ایام در سال گذشته چه وضعیتی دارد؟

در حال حاضر بازار در رکود مطلق نیست. روال معاملات به کندی پیش می‌رود و رکود هست اما نه رکود کامل. بطور مثال اگر در آذرماه سال ۱۳۹۹ میزان تقاضا ۵۰ درصد بود، در آذرماه امسال این عدد به ۳۰ درصد رسیده است و بازار آهسته حرکت می‌کند. در مجموع اما زمانیکه نوسانات در بازار روبه کاهش است، تقاضا بسیار کمتر می شود اما زمانیکه نوسانات افزایشی هستند، چه در بحث سکه و چه در بحث طلا و ارز، میزان تقاضا هم بیشتر است. اینگونه رفتارها منجر به ذخیره سکه، طلا و ارز در صندوق‌ها خواهد شد. اگر این سکه و طلاهای انبار شده وارد چرخه اقتصادی کشور شود، شرایط بسیار بهتر خواهد شد و در صنایع و بازارهای مختلف به کار گرفته می شود و چرخ اقتصاد را بهتر خواهد چرخاند.

اما طی سال‌های اخیر نگاه‌ها به گونه‌ای بوده است که مردم با ترس از کاهش ارزش ریال، پول خود را به سکه، طلا و نظایر آن تبدیل کرده‌اند. اگر این نگاه‌ها عوض شود و بانکی تحت عنوان "بانک طلا" شکل گیرد که متولی آن بایستی دولت باشد، شاید طلاهای ذخیره شده وارد این بانک شود و طلا از سوی بانک به سمت بنگاه‌های اقتصادی روانه شود. در این صورت علاوه‌ براینکه برای دولت درآمدزایی خواهد داشت، برای صاحب طلا نیز درآمد معقولی ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه تولیدکننده فعال در صنعت طلا و جواهر درآمدزایی خواهد کرد.

طی سال‌های اخیر نه‌تنها از جانب اتحادیه، بلکه از سوی بسیاری این پیشنهاد داده شده است اما گویی هنوز بستر لازم برای ایجاد بانک طلا ایجاد نشده است. اما با شکل‌گیری این بانک، هر شخصی که تمایل به خرید سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری داشته باشد، اقدام می کند و در زمان نیاز هم سکه و طلای خود را از بانک برداشت می‌کند. در این بین نیز  سکه و طلا بی‌کار و بدون استفاده نمانده و وارد چرخه اقتصادی شده است.

چرا سیاست‌ ارزپاشی دولت‌ها برای مهار تقاضا و قیمت‌ها موثر واقع نمی‌شود و پاسخ عکس داده است؟

بانک مرکزی در بحث قیمت‌ها می‌تواند اثرگذار باشد و با کنترل قیمت ارز، بازار سکه و طلا را هم کنترل کند اما نمی تواند اثر مسقیم بر قیمت طلا داشته باشد، بلکه بیشتر بر بازار سکه تسلط دارد زیرا خودش سکه ضرب می کند و این کار از عهده افراد حقیقی خارج است.

طبیعتا در مقطعی، از مردم خواستند سکه ثبت‌نام کنند که نتیجه آن هم بر کسی پوشیده نبود و اتفاق‌هایی پیرامون آن رخ داد. این موارد از جمله همان نگاه‌هایی است که برای حصول یک نتیجه مناسب، بایستی پیش از اجرای یک تصمیم، کاملا در مورد آن فکر شود و مشورت‌های لازم با کارشناسان و اقتصاددانان صورت گیرد. بانک مرکزی یک فرد نیست، بلکه نهادی است که سیاست‌گذاری‌ها در بحث اقتصاد، کشور، خزانه و نظایر آن را برعهده دارد و بر آن‌ها اثرگذار است. اگر مثبت عمل شود، اثر آن بلافاصله بر بازار وارد خواهد شد و اگر منفی باشد، اثر منفی آن بر بازار از منظر قیمت، خودش را نشان خواهد داد.

آیا برای ساخت مصنوعات طلا، واحدهای جواهرسازی و طلا سازی به صورت مستقیم طلا را از معادن طلا تهیه می‌کنند یا واسطه‌هایی در این بین دخیل هستند؟

طلا متناسب با نیاز ما در داخل کشور استخراج نمی‌شود. تولید داخل شمش طلا پاسخگوی صنعت و مصرف داخلی نیست که دلیل آن هم نبود امکانات پیشرفته برای استخراج است. البته به صورت کلی در کشور ما به اندازه نیاز ذخایر طلا وجود ندارد. از سوی دیگر مدت زیادی است که شمش طلا از خارج کمتر وارد می‌شود و طلای داخلی‌ هم پاسخگوی نیازها نیست. اکثر طلاها در ایران به صورت گردشی در جریان هستند؛ بدین معنا که مردم طلای خریداری شده را با توجه به تنوع زیاد آن تعویض می‌کنند؛ بنابراین این طلاها دوباره ذوب شده و به صورت شمش در آمده و در زنجیره تولید قرار می‌گیرد. بیشتر ساخت مصنوعات طلا در ایران از این طریق صورت می‌گیرد.

ضمن اینکه بانک مرکزی نیز هیچگونه شمش طلایی در اختیار صنعت طلا یا فعالان اقتصادی طلا قرار نمی‌دهد. البته این موضوع عمدی صورت نمی‌گیرد بلکه به سبب تحریم‌ها بانک مرکزی به راحتی نمی‌تواند شمش طلا را تهیه و به بازار عرضه کند. حدود یک سال است که واردات شمش طلا برای افراد حقیقی آزاد است و هر تاجری که کارت بازرگانی داشته باشد، می‌تواند شمش طلا را خریداری کند و از مبادی رسمی وارد کند که بخشی از کسری طلا از این طریق تامین می‌شود اما عمده آن همانطور که اشاره شد از فروش طلاها (طلای متفرقه) توسط مردم تامین می‌شود به صورت چرخشی است.

آیا مصنوعات طلا به کشور وارد می شود؟ صادرات آن چطور؟

خیر. واردات هم اگر صورت گیرد به صورت قاچاق و غیرقانونی است. صفر هم نیست اما نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است. باتوجه به هزینه‌های بالا، مشکلات واردات قاچاقی طلا، برخوردهایی که اتحادیه طلا، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا انجام می دهند، ورود مصنوعات طلا به صورت قاچاق به حداقل رسیده است.

در مورد صادرات مصنوعات نیز تاکنون این کار به مقدار قابل توجهی انجام نشده است. موانعی در این زمینه وجود داشته اما خوشبختانه طی چند سال اخیر، موانع کاسته شده است. با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان‌های ذی‌ربط، سند راهبردی اتحادیه طلا و جواهر تهران با وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شده و امید است که درآینده با افزایش مراودات بین کشورها همکاران ما بتوانند صادرات هم داشته باشند. مسیر صادرات مهیاست و توانمندی از نظر تولید، ساخت، ظاهر و کیفیت در صنعت طلای ما وجود دارد.

سوددهی سالانه سرمایه‌گذاری در طلا چقدر است؟ آیا سود آن در مقابل سایر بازارها از جذابیت کافی برخوردار است؟

طی سال‌ها اخیر علیرغم وجهه‌ای که صنعت طلا دارد، تمایل برای سرمایه‌گذاری در این صنعت کاسته شده و میزان کسب‌وکار فعالان این صنف از رونق افتاده است. بعضا ویترین مغازه‌ها سالانه تغییر نمی‌کند؛ چراکه خریدار بسیار کم است

اینکه درآمد صنعت طلا چه میزان است، بستگی به پارامترهای بسیاری همچون فعالیت زرگر، سرمایه وی، تجهیزات و امکانات و سایر عوامل دارد. در حال حاضر حداقل طی چند ساله اخیر، هر سال تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صنعت طلا کمتر می شود. طی سال‌ها اخیر علیرغم وجهه‌ای که صنعت طلا دارد، تمایل برای سرمایه‌گذاری در این صنعت کاسته شده و میزان کسب‌وکار فعالان این صنف از رونق افتاده است. بعضا ویترین مغازه‌ها سالانه تغییر نمی‌کند؛ چراکه خریدار بسیار کم است. بطور مثال یک واحدی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و در حال فعالیت است، اگر سرمایه‌اش را نسبت به درآمد آن قیاس کنیم، باورش برای بسیاری از افراد سخت است. مصنوعات ساخته شده در ویترین مغازه‌ها بعضا مربوط به یک یا دو سال قبل است. هر آنچه که ساخته و وارد بازار می‌شود، به فروش نمی رسد و همچون گذشته نیست که قیمت طلا مناسب‌تر بود و مردم توانایی خرید آن را داشتند. نمی‌توان از مردم هم گله کرد؛ چراکه این روزها بسیاری از مردم نیازهای واجب‌تر از خرید طلا دارند؛ لذا گاهی سرمایه‌ای که یک طلافروش برای فعالیت خود به میان می‌گذارد، بیش از درآمد اوست.

در مجموع صنعت طلا طی چهار- پنج سال اخیر رشد چندانی نسبت به اسم و نگاه‌هایی که به آن وجود دارد، نداشته است. این روزها این صنعت تنها گذران خود را انجام می دهد.

آیا برای کسانی که سرمایه خُرد دارند، خرید طلا را توصیه می‌کنید؟ سکه چطور؟

 ما به عنوان صنعتگران طلا تمایل داریم که مردم مصنوعات طلا را خریداری کنند و گردش کار فعالان این صنعت از همین سمت است. سرمایه ما اگر چرخش نداشته باشد، سودی هم نخواهد داشت. اگر مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هر زمان که پول داشتند، مصنوعات طلا خریداری کنند، ضرر نخواهند کرد. اما توصیه اکید می‌کنیم که در بحث طلای آب‌شده (شمش طلای ۱۷ عیار) ورود نکنند زیرا شناخت آن نیاز به اطلاعات فنی جامع طلا دارد؛ بنابراین بهتر است مردم به سمت خرید مصنوعات طلا که از ظاهر نیز اصالت آن مشخص است و می‌توان آن را از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خرید، حرکت کنند. چنانچه مشکلی هم پیش آید، علاوه براینکه توسط مشتری قابل پیگیری است، اتحادیه نیز می‌تواند به آنها کمک کند. ضمن اینکه از مصنوعات طلا می‌توان استفاده کرد اما طلای آب شده استفاده زینتی هم ندارد. در مورد سکه هم می‌توان گفت که سکه هم طلاست و قابل شناسایی خواهد بود و مردم می‌توانند برای خرید آن و سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

 آیا اتحادیه آماری از تعداد واحدهای صنفی متخلف و پرونده‌هایی که تشکیل شده است، دارد؟

حداقل بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد که بالغ بر ۳۰۰۰ واحد دارای پروانه کسب هستند و قریب به ۳۰۰۰ واحد هم تشکیل پرونده برای اخذ پروانه کسب داده‌اند. صنعت طلا با سایر صنوف دارای تفاوت‌هایی است. شخصی که قصد دریافت پروانه کسب دارد، بایستی از نظر فنی دارای مهارت باشد؛ واحد آن بایستی متراژ خاصی داشته باشد و از یک حداقلی برخوردار باشد. همچنین بایستی این واحد صنفی مجهز به دوربین، دزدگیر، شیشه ضدگلوله، آلارم، زنگ اخبار و سایر موارد امنیتی باشد. همچنین از سوی اماکن نیز بایستی تاییدیه امنیتی این واحدها به اتحادیه داده شود و تا زمانی که این تاییدیه به دست اتحادیه نرسد، نمی‌توانیم پروانه کسب بدهیم؛ لذا پروسه زمان‌بر و پرونده‌ها در دست بررسی است. البته حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد هم ممکن است هنوز برای تشکیل پرونده اقدام نکرده‌ باشند.

در رابطه با تخلفات واحدها نیز اتحادیه دارای بازرس است. همچنین تا پیش از کرونا هر یکشنبه و در ایام کرونا به صورت یک هفته در میان، کمیسیون کارشناسی و بررسی اختلافات و مشکلات تشکیل می شود و مشتریانی که نسبت به طلای خریداری شده به مشکل برخورده اند، برای رسیدگی به اتحادیه مراجعه می‌کنند.

بیشترین تخلفات شامل چه مواردی است؟

بیشتر تخلفات گزارش شده طی یک سال اخیر در زمینه معاملات در فضای مجازی است که به صورت غیررسمی فعالیت می کنند. ما مخالف فضای مجازی نیستیم  و نمی‌توانیم هم باشیم؛ چراکه در حال حاضر در همه جای دنیا بسیاری از فعالیت‌ها به صورت مجازی پیش ‌می‌رود اما با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در ایران مهیا نشده است، زمینه سوءاستفاده برای برخی فراهم می‌شود.

در همین فضای مجازی برخی فیلم‌هایی منتشر شده که سکه‌های دارای وکیوم، با مشخصات واحد صنفی، آدرس، تلفن و... تقلبی از آب درآمده اند یا تنها روکش طلا داشتند. داستان این سکه‌ها چیست و اتحادیه با توجه به اینکه مشخصات واحد صنفی در آن درج شده است، چه واکنشی داشته است؟

چند مورد از این دست اتفاقات دیده شده است. دوستان ما در نیروی انتظامی اعلام می‌کنند که سارقان و متخلفان از افراد سالم همیشه چند قدم جلوتر هستند. در این موارد هم زمانیکه با همکاری نیروی انتظامی پیگیری کردیم، دیده شد که این کار از سوی صنف و صنعت طلا نبوده است. متاسفانه گاهی کارت برخی واحدهای صنفی فعال که دارای پروانه کسب هستند یا واحدهای فروش سکه که فقط مجوز خرید و فروش سکه دارند، جعل می‌شود. متخلفان، کارت‌ این واحدها را چاپ و به نام این واحدها به صورت غیرمجاز اقدام به فعالیت می‌کنند؛ افرادی هم هستند که به سبب ناآگاهی و عدم اطلاعات، این سکه‌های تقلبی را خریداری می‌کنند. در اوایل امسال تعدادی از متخلفان شناسایی و دستگیر شدند که هیچکدام فعال صنعت طلا نبودند. در موارد فوق دستگاه‌های چاپ کارت‌ها هم ضبط شده است که به وسیله آن‌ها کارت همکاران ما که علاوه بر پروانه کسب دارای مجوز معاملات سکه هم هستند و مکان واحد، شماره تلفن و مشخصات‌شان کاملا مشخص است، جعل شده بود.

مردم چگونه باید متوجه این موارد شوند؟

همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم، مردم باید از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و پروانه کسب سکه‌فروشی خرید کنند و دقت کنند که آدرس و مشخصات همان واحد روی سکه درج شده باشد. ضمن اینکه سکه‌ها باید دارای هولوگرام اتحادیه نیز باشد.

پیش بینی آینده بازار طلا و سکه در ایران

پس از شناسایی مواردی از سکه‌های وکیوم شده که تقلبی بودند و برای برخی ایجاد مشکل کرده بود، صحبت‌هایی شد تا برای سکه نیز واحدهای عرضه‌کننده، فاکتور ارائه دهند و بحث بر سر تصویب آن بود. این موضوع به کجا رسید؟

با توجه به اینکه هنوز بانک برای عرضه سکه فاکتور صادر نمی‌کند، هنوز الزامی برای ارائه فاکتور برای فروش سکه نیست و همان رسید خرید در حد بسیاری کفایت می‌کند اما اگر خریدار به‌ویژه در تعداد بالا، درخواست فاکتور از فروشنده داشته باشد، مطمئنا واحد سکه‌فروش فاکتور ارائه خواهد داد.

مدتی بحث طلاهای اجاره ای یا فروش طلا به صورت اقساطی نیز در پی کاهش قدرت خرید مردم مطرح بود آیا واحدهای صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه اجازه فروش طلا به صورت اقساطی یا اجاره‌ای را دارند؟

ما در جایگاه اتحادیه توصیه می‌کنیم که چنین اقداماتی صورت نگیرد اما اگر مشتری با فروشنده به توافق برسند و فروشنده، طلا را اجاره دهد یا به صورت اقساطی عرضه کند، به ما ارتباطی ندارد؛ چراکه فروشنده رضایت داشته و بدین ترتیب تخلف محسوب نمی‌شود اما این کار را توصیه نمی‌کنیم. گاهی به ویژه طی چند سال اخیر پیش آمده است که طلا در یک قیمت مشخص ثابت نمانده و ممکن است با گران یا ارزان شدن آن مشکلاتی پیش آید.

توصیه‌تون به مردم برای خرید مصنوعات طلا چیست؟ مردم در شیوه محاسبه طلا چگونه متوجه شوند که مطابق قیمت واقعی خرید کرده‌اند و واحدها سود مازادی دریافت نمی‌کنند؟

۹۸ درصد کاسبان سلامت کاری دارند. قرار است مالیات بر ارزش افزوده طلا برداشته شود اما تا زمانی که مصوب شود، اخذ مالیات بر قوت خود باقی خواهد بود؛ بنابراین  اشخاصی که قصد خرید طلا دارند، بدانند که برای محاسبه قیمت نهایی، اجرت، سود واحد صنفی (برای مصنوعات طلا هفت درصد و برای جواهر ۱۹ درصد) منظور می‌شود و در نهایت ۹ درصد هم ارزش افزوده به عدد به دست آمده اضافه خواهد شد.

اگر فرض را براین بگذاریم که مذاکرات برجامی به نتیجه مطلوب برسد و توافق صورت گیرد، آینده بازار سکه و طلا در ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

قطعا این موارد بر بازار سکه و طلا اثرگذار خواهد بود و امیدواریم که به درستی مدیریت شود و دیگر همچون گذشته به یکباره بسیاری از کاسبان این صنف و حتی مردم دچار ضرر و زیان نشوند. قطعا با مدیریت درست، قیمت طلا به کف خود خواهد رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.