| کد خبر: 198412 |

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز خبر داد:

◄ تغییر سیاست بازرگانی عراق و توقف محموله‌ها در چذابه

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز، تغییر سیاست‌های بازرگانی عراق موجب کندی روند صادرات شده است.

تین نیوز

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز از تعلل مسئولان عراقی مستقر در مرز چذابه در پذیرش کامیون‌های حامل اقلام صادراتی از ایران به این کشور خبر داد.

محمد عبیاوی ضمن اشاره به این نکته که اعمال دستورالعمل‌تجاری جدید در مرز چذابه از سوی کشور عراق باعث اختلال در صادرات کالاهای ایرانی و بعضاً توقف دو روزه کامیون‌ها می‌شود، اظهار کرد: چندی پیش با ثبت سفارش از سوی خریداران عراقی، تناژ مجاز برای عبور از مرز چذابه که بالغ بر 80 تن بود. اخیراً با کارشکنی‌های مسئولان گمرک عراق در این مرز، تناژ به 36 تا 50 تن کاهش پیدا کرد.

وی با بیان این که عراق اعلام کرده هر کامیون باید بین 36 تا 50 تن کالا بارگیری کند و در صورت بارگیری بیش از این ارقام از ورود کالاها به داخل این کشور جلوگیری می‌کند، گفت: با این‌که قوانین طرف عراقی برای صادرکنندگان ایرانی قابل احترام است، اما تجار عراقی برای این‌که عوارض کم‌‌تری را به گمرک این کشور پرداخت کنند، خرید کالاهای ایرانی را منوط به بارگیری 80 تنی هر کامیون کرده‌اند که در مرز چذابه با کارشکنی ماموران گمرک این کشور مواجه است.

عبیاوی با تاکید بر سرگردانی تعداد زیاد کامیون حمل بار در مرز چذابه به دلیل سلیقه‌ای عمل کردن ماموران گمرک عراقی، یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 1000 کامیون در مرز چذابه سرگردان و بلاتکلیف هستند. این در حالی است که روزانه 300 هزار تومان جریمه توقف هر کامیون است که این هزینه، بار مالی مضاعفی را به تجار تحمیل می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر این که، صادرکنندگان ایرانی از دولت عراق خواستار تعلیق 2 هفته‌ای اعمال این دستورالعمل‌ها در مرز چذابه شده‌اند اما تا به امروز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، عنوان کرد: در صورتی که این درخواست با موافقت طرف مقابل همراه باشد، بخش قابل توجهی از ترافیک فعلی کامیون‌ها در مرز چذابه کاهش پیدا می‌کند.

عبیاوی با موثر دانستن حضور مسئولان وزارت صمت و وزارت امور خارجه برای رفع موانع در مرز چذابه در کاستن از مشکلات این بخش، گفت: اتاق بازرگانی اهواز در ارتباط با کنسولگری عراق از توان خود برای رفع مسائل استفاده کرده است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه به وظایف خود عمل کند.

وی با یادآوری تجمعات چندین روزه کامیونداران در مرز چذابه در آستانه اربعین، گفت: پیش از  ایجاد باسکول در بخش عراقی گمرک، اعتصاب کامیونداران این کشور را شاهد بودیم اما با توجه با فعال شدن این باسکول در مسیر العماره و بصره، دولت عراق از هر کامیون 20 هزار دینار اخذ می‌‌کند.

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز، خاطر نشان، طی روزهای گذشته و هم‌زمان با اعتصاب رانندگان عراقی تعداد ۲۵۰ کامیون کالاهای لبنیات و تره ‌بار به مرزهای دیگر و یا شرکت تولیدکننده برگشت داده شده و یا در بارانداز ناگزیر از توقف هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.