| کد خبر: 196238 |

رونمایی از امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رونمایی از امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت خبر داد.

تین نیوز

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد که مهر امسال امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت رونمایی و ثبت سفارش به امضای الکترونیک مجهز می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  علی رهبری در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح فعالیت‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: این مرکز در سه حوزه تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و گواهی الکترونیک فعالیت می‌کند.

وی درباره اولین حوزه توضیح داد: سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات یکی از موضوعات این حوزه است که تاکنون آیین نامه پلتفرم‌ها، تدوین طرح تسهیل شروع به کسب‌وکار الکترونیکی، طرح نظارت هوشمند و غیر مانع و آیین نامه تبلیغات در این زمینه انجام و تصویب شده است.

رهبری با اشاره به موضوع توسعه زیرساخت‌ها ادامه داد: پنل یکپارچه نظارت به این منظور در نظر گرفته شده، همچنین سامانه پایشگر سیستمی و هوشمند هفته گذشته رونمایی شد که ما را از عامل انسانی بی نیاز کرده است.

وی درباره توسعه دولت الکترونیک بیان کرد: در این بخش محورهایی از جمله سامانه جامع تجارت و سامانه تدارکات الکترونیکی مد نظر است، به این صورت که فرایندهای مناقصه دولت از ابتدا تا انتها و انواع معاملات مجهز به امضای الکترونیکی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به محور سوم یعنی گواهی الکترونیکی، گفت: توسعه بکارگیری امضا و تسهیل فرایندهای امضای همراه زیرمجموعه این محور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: باتوجه به این‌که روزانه ۱۱۰ هزار بارنامه صادر می‌شود، به‌زودی سامانه بارنامه برخط با امضای الکترونیکی رونمایی می‌شود که مصوبات آن در وزارت اقتصاد و راه انجام شده است. همچنین بازرگانان در سامانه جامع تجارت ملزم به اخذ امضای الکترونیکی می‌شوند.

رهبری با اشاره به بالا بودن مصرف کاغذ در دولت بیان کرد: در دولت بسیاری از فعالیت‌های اداری و مالی به صورت کاغذی انجام می‌شود که هم مصرف کاغذ را بالا برده و هم دولت از این نظر چابک نیست. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیش‌گام شده که اسناد مالی و اداری را مجهز به امضای الکترونیک و استفاده از کاغذ را حذف کند.

به گفته وی این سازمان تا پایان سال اولین مرکز دولت است که اسناد مالی و اداری را کاملا الکترونیکی انجام داده و هیچ سند حسابداری را پرینت نمی‌کند.

رهبری در پاسخ به پرسشی درباره رمزارزها روی دور زدن تحریم‌ها گفت: نمی توانیم جلوی تکنولوژی بلاک چین را بگیریم و هم‌چنین سیاست‌گذاری در این زمینه نباید فقط از طرف سازمان خاصی انجام شود، بلکه باید کارگروه مشخصی تشکیل دهیم.

وی با بیان این‌که منشا شکل‌گیری بلاک‌چین، تضعیف نظارت‌های مرکزی است اظهار کرد: اصل رمزارز این است که تراکنش، بدون مشخص بودن طرفین تراکنش انجام شود، بنابراین نمی‌توان نظارت خاصی روی آن انجام داد. اما این‌که میزان تراکنش‌های مالی ایران در دوران تحریم چقدر باشد، سوالی است که هنوز دستگاهی پیدا نکردیم تا رقم دقیق ارائه داده و بگوید چقدر رمز ارز در دور زدن تحریم موثر است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم‌چنین با اشاره به بدون پشتوانه بودن رمزارز خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد رمز ارز در مبالغ بالا استفاده شود، ممکن است دچار فراز و نشیب باشد که ضرر آن هم کم نیست. چنانچه شاهد رشد و افت بیت کوین نیز در سال‌های متمادی بوده‌ایم.

ثبت سفارش مجهز به امضای الکترونیک می‌شود

رهبری در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلفات سامانه ثبت سفارش توضیح داد: از ابتدای آذر سال گذشته مدیریت سامانه ثبت سفارش به این مرکز سپرده شد. آسیب‌های سامانه را شناسایی کردیم. هم‌چنین سعی کردیم کاربری سامانه را ارتقا دهیم و ۱۶ فرایند جدید به سامانه اضافه شد.

وی ادامه داد: با انجام اقداماتی برای بهبود در لایه امنیت سامانه و افزودن لایه‌های نظارتی بیش‌تر به سامانه، امکان ذخیره برخط داده‌ها فراهم شد تا بتوانیم داده اصلی با داده دست‌کاری شده را مقایسه کنیم، به این ترتیب امکان خطا به حداقل رسیده است.

رهبری هم‌چنین اعلام کرد که مهر امسال امضای الکترونیک در سامانه جامع تجارت رونمایی شده و ثبت سفارش مجهز به امضای الکترونیک خواهد شد.

وی ادامه داد: گزارش سالانه تجارت الکترونیک حاکی از آن است که در سال ۹۷ رقم تجارت الکترونیک کل کشور ۲۰۸ هزار میلیارد تومان، متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی به ازای هر خرید ۱۸۷ هزار تومان و تعداد کل تراکنش‌ها یک میلیارد و ۱۱۳ میلیارد بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره پرونده سکه ثامن خاطرنشان کرد: برای اعطای نماد اعتماد به سکه ثامن، تمام قواعد صدور نماد اعتماد را رعایت کرده پروانه اتحادیه آن را در وب سایت بررسی کردیم. تا خرداد سال ۹۷ شکایت خاصی از این سامانه وجود نداشت اما پس از آن متوجه فروش سکه در این سایت شدیم و تذکراتی هم دادیم.

وی ادامه داد: از پرونده سکه ثامن به این نتیجه رسیدیم که باید رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را آغاز کنیم و این طور نباشد که هرکس نماد اعتماد را دید، فکر کند کاملا باید به آن سایت اعتماد کند. رتبه‌بندی به این موضوع که چقدر می‌توان به آن سایت اعتماد کرد، کمک می‌کند. اوایل مهر رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی منتشر می‌شود.

پیشگیری صد درصدی از کلاهبرداری ناممکن است

وی همچنین با بیان این‌که مشکل سکه ثامن، ریسک معاملات آتی و پیش فروش و پیش خرید بوده است، ادامه داد: در سایت سکه ثامن از مالک سکه خریداری می‌شد اما سکه از او تحویل گرفته نمی‌شد و وقتی ارزش سکه بالا می‌رفت، به سود خریدار افزوده می‌شد. درباره کالاهایی که قرار است در آینده تحویل بگیریم چنین ریسک‌هایی وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم‌چنین قربانیان را مقصر دانست و افزود: قربانیان این پرونده مصرف‌کننده عادی و خریدار نبوده و آن‌جا بیزنس انجام می‌دادند.  البته هرچقدر برای پیشگیری از تخلف و کلاهبرداری تلاش کنیم، باز هم کلاهبرداران روش‌های خاص خودشان را دارند و نمی‌توان کلاهبرداری را ۱۰۰ درصد از بین برد. تلاشمان این است با نماد الکترونیکی و رتبه اعتماد به کاهش این موضوع کمک کنیم.

سامانه‌ای برای پیش‌فروش خودرو راه‌اندازی می‌شود

رهبری با تاکید بر اهمیت مدیریت متمرکز پیش‌فروش‌ها تصریح کرد: این اقدام را در حوزه خودرو آغاز کرده‌ایم تا در آینده نزدیک برای مجوز پیش‌فروش خودرو سامانه‌ای داشته باشیم. برای سایر کالاهای ارزشمند نیز باید مکانیزمی داشته باشیم که اگر مصرف‌کننده می خواهد کالایی بخرد و در آینده تحویل بگیرد، سامانه‌ای وجود داشته باشد که اگر نام خریدار آن جا ثبت بود خاطر او مطمئن شود و همچنین فروشنده تنها به اندازه اعتبارش بتواند پیش‌فروش کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.