| کد خبر: 194879 |

کارت‌های سوخت شخصی هنوز خاک می‌خورد

در حالی که ۱۰ روز از الزامی شدن استفاده از کارت‌های سوخت شخصی می‌گذرد اما به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، ‌تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم از کارت‌های شخصی برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند و بقیه کارت‌ها هم‌چنان یا در کیف پول افراد و یا در باجه‌های پست خاک می‌خورد.

تین نیوز

در حالی که ۱۰ روز از الزامی شدن استفاده از کارت‌های سوخت شخصی می‌گذرد اما به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، ‌تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم از کارت‌های شخصی برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند و بقیه کارت‌ها هم‌چنان یا در کیف پول افراد و یا در باجه‌های پست خاک می‌خورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استفاده از کارت سوخت‌های شخصی که از ۲۲ مرداد ماه الزامی شده به دلیل آن‌که هم‌چنان افرادی کارت‌سوخت خود را دریافت نکرده‌اند، ‌رنگ و بوی اجرایی‌شدن را نگرفته و هم‌چنان بیش‌ترین میزان سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها با کارت جایگاه‌داران انجام می‌شود.

البته در این بین علاوه بر عدم استقبال مردم از استفاده از کارت‌سوخت شخصی عوامل دیگری مانند معطلی کارت‌ها در باجه‌های پست، عدم محدود شدن کارت جایگاه‌داران،‌ عادت افراد به استفاده از کارت‌سوخت جایگاه‌داران و ... نیز مطرح می‌شود. با این حال مهم‌ترین دلیل را باید در نبود ابزار کنترلی مانند تفاوت قیمت و یا سهمیه‌بندی دانست که عملا استفاده از کارت‌سوخت شخصی را هنوز برای افراد جدی نکرده است.

در واقع مردم احساس می‌کنند تفاوت چندانی بین استفاده از کارت سوخت شخصی و کارت جایگاه‌داران وجود ندارد و همین امر سبب شده تا حتی افرادی که کارت‌سوخت‌شان در جیب‌شان است با مراجعه به پمپ‌بنزین از همان کارتی که روی نازل قرار دارد استفاده کرده تا سریع‌تر بنزین بزنند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در سامانه هوشمند سوخت فرسوده شده و خارج کردن یک کارت و شناختن کارت بعدی در مواردی با چندین بار تکرار صورت می‌گیرد و مردم و مسئولان حاضر در جایگاه‌ها ترجیح می‌دهند تا کارت شناسایی شده از سوی سامانه را خارج نکنند.

این عوامل باعث شده تا هم‌چنان میزان استفاده از کارت‌سوخت شخصی پایین باشد. البته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک تصمیمات دیگری برای افزایش سهم کارت‌های شخصی در روند دریافت بنزین گرفته می‌شود اما نگفته که این تصمیمات در چه قالبی خواهد بود.

اما مهم‌ترین انتقادی که این روزها به گوش می‌رسد این است که دلیل پایین بودن آمار استفاده از کارت سوخت‌های شخصی، بی‌توجهی جایگاه‌داران در استفاده از این کارت‌هاست.

موضوعی که از سوی رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تکذیب شده و حتی وی معتقد است که جایگاه‌داران از اینکه مردم با کارت‌سوخت خود  سوخت‌گیری کنند استقبال هم می‌کنند.

سهم ۱۵ درصدی کارت‌های سوخت شخصی در جریان سوختگیری

مصطفی محمودی رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گفت: مردم به‌دنبال دریافت کارت‌های سوخت خود هستند و همین نبود کارت در اختیار تمام مردم، باعث شده تا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد با کارت خودشان بنزین دریافت کرده و ۸۵ درصد باقی مانده هم‌چنان از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که در ابتدا قرار بود کارت‌های سوخت به آدرس افراد ارسال شود،‌ ادامه داد:‌ با این حال تعداد زیادی از کارت‌ها به دست متقاضیان نرسید و قرار بر این شد تا برای دریافت کارتشان به اداره‌های پست و باجه‌های معطله مراجعه کنند.

محمودی افزود: کسانی که کارت‌سوخت در اختیار دارند از سوخت‌گیری با کارت‌سوخت شخصی استقبال کرده‌اند.

به  گفته محمودی در صورت داشتن کارت‌سوخت شخصی معطلی در پمپ‌بنزین‌ها کم‌تر می‌شود و روند سوخت‌گیری نیز با سرعت بیش‌تری انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که جایگاه‌داران هم‌چنان موظف هستند بدون هیچ وجه اضافه‌ای کارت خود را در اختیار مراجعان قرار دهند، ‌تاکید کرد: اما اگر همین روند ادامه داشته باشد به معنای این است که در روند سوخت‌گیری اتفاق جدیدی نیافتاده است.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با اشاره به اینکه در محدودکردن کارت جایگاه‌داران هیچ اتفاق خاصی نیافتاده، ‌گفت: البته جایگاه‌داران آماده انجام تغییرات احتمالی در این طرح هستند.

وی ادامه داد: سیستمی که ۱۰ سال پیش در جایگاه‌ها نصب کردیم رده خارج و قدیمی بود. در حال حاضر نیز این سیستم ۱۰ سال کار کرده و با توجه به تحریم‌ها فرسوده‌تر شده است.

محمودی با اشاره به این‌که اگر قیمت تغییر نکند محدودیت دیگری نمی‌توان برای سوخت‌گیری در نظر گرفت، ‌افزود:‌ نمی‌توان به بهانه نبود کارت سوخت به افراد بنزین نداد بلکه این تفاوت باید در قیمت عرضه بنزین با کارت شخصی و کارت جایگاه‌داران وجود داشته باشد.

کنترل قاچاق با تکیه بر قیمت‌های واقعی

با این حال عده‌ای نیز هستند که با کل سیستم کارت‌سوخت مخالفند و راه‌حل سامان‌دادن به‌مصرف و کنترل قاچاق را واقعی‌کردن قیمت‌ها می‌دانند.

به عقیده این افراد سیستم بازگشت کارت‌سوخت تنها برای مردم و جایگاه‌داران معضل ایجاد می‌کند. آن‌ها نیز البته یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت را فرسوده بودن تجهیزات سیستم هوشمند سوخت می‌دانند.

رییس سابق کانون جایگاه‌داران سوخت کشور که جزو یکی از همین مخالفان است می‌گوید که تمام سیستم سامانه هوشمند فرسوده و خراب است و متاسفانه سرویس‌رسانی غیر قابل دسترس و اذیت‌کننده شده است.

ناصر رییسی‌فر با بیان این‌که حتی جایگاه‌داران نیز باید چند مرتبه کارت خود را وارد سیستم کنند تا شناسایی شود،‌ گفت: این فرآیند اتلاف وقت برای مصرف‌کننده خواهد بود و بهتر بود همان روش که کارت‌سوخت با کارت بانک یکی می‌شد را اجرا می‌کردند زیرا  از آن طریق کنترل بهتری انجام می‌گرفت و امکان ارائه کارت به فرد دیگری نیز نبود.

وی نیز با رد این موضوع که جایگاه‌داران مانع سوخت‌گیری افراد با کارت سوخت شخصی  می‌شوند،‌ افزود:‌ خود مردم از کارت‌های شخصی استقبال نمی‌کنند.

رئیسی فر البته تاکید کرده که اگر در جایگاهی با موارد این چنینی و یا درخواست پول بیش‌تر برای سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران مواجه شدید می‌توانید به بازرسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع دهید،‌ ادامه داد:‌ تنها محدودیتی که از زمان اجری طرح در ۲۲ مرداد صورت گرفته،‌ سوخت‌گیری تا ۶۰ لیتر در هر نوبت است و بعد از ۶۰ لیتر سوخت‌گیری، ‌سیستم به طور خودکار قطع می‌شود.

به گفته این کارشناس انرژی،‌ کارت‌سوخت جایگاه‌ها هیچ جمع‌آوری نشده زیرا اگر این اتفاق می‌افتاد باعث می‌شد تا فساد جدید ایجاد شود و بازار سیاه در اطراف پمپ‌بنزین‌ها شکل بگیرد و افرادی که مصرف کم‌تری دارند کارت خود را بفروشند که این امر مضرات اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت.  

وی تاکید کرد:‌ بنزین کالای مصرفی است و مردم  باید بتوانند بدون محدودیت هر میزان که می‌خواهند سوخت‌گیری کنند و در مقابل برای جلوگیری از قاچاق باید قیمت‌ها را واقعی کنیم،‌ با این حال توجه به این نکته ضروری است که با افزایش قیمت بنزین،‌ مابه‌التفاوت آن باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود و به سمت بودجه جاری کشور نیاید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.