| کد خبر: 194655 |

تعویض هر برگ اسکناس چند؟

هزینه‌بر بودن یا نبودن حذف صفرها از پول ملی مساله‌ای است که با لایحه جدید دولت برای تغییر واحد پولی مطرح می‌شود.

تین نیوز

یک اقتصاددان اظهار کرد: تعویض هر برگ اسکناس حدود ۳۰۰ تومان هزینه در بردارد و تغییر اسکناس‌های نو به جای اسکناس‌های کهنه به طور معمول نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد که تغییر شمایل اسکناس‌ها متناسب با واحد پولی جدید می‌تواند طی پنج سال و به‌تدریج انجام شود تا تا دیگر شاهد افزایش هزینه‌های تغییر واحد پولی نباشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، هزینه‌بر بودن یا نبودن حذف صفرها از پول ملی مساله‌ای است که با لایحه جدید دولت برای تغییر واحد پولی مطرح می‌شود. در این باره یک اقتصاددان معتقد است اگر تغییر اسکناس‌های فعلی در یک بازه زمانی پنج ساله انجام شود هزینه اضافه‌ای بر اقتصاد تحمیل نخواهد کرد.

عبداله مشکانی با بیان این‌که طرح تغییر واحد پولی هزینه‌های چندانی بر اقتصاد تحمیل نمی‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود پنج تا هشت میلیارد قطعه اسکناس در کشور وجود دارد که از این میزان حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون قطعه از آن به صورت سالانه تعویض می‌شود.

این اقتصاددان با بیان این‌که تعویض هر برگ اسکناس حدود ۳۰۰ تومان هزینه در بردارد، ادامه داد: بر این اساس تغییر اسکناس‌های نو به جای اسکناس‌های کهنه به‌طور معمول نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد.

او تغییر واحد پولی را عملیاتی زمان‌بر توصیف کرد و گفت: تغییر شمایل اسکناس‌ها متناسب با واحد پولی جدید می‌تواند در طول پنج سال انجام شود تا به تدریج اسکناس‌های جدید جایگزین اسکناس‌های کهنه شوند؛ در این صورت دیگر شاهد افزایش هزینه‌های تغییر واحد پولی نخواهیم بود.

این اقتصاددان هم‌چنین با بی‌اثر توصیف کردن حذف صفرها بر شاخص‌های کلان اقتصادی هم‌چون تورم، گفت که تورم در ایران ناشی از فعالیت هایی است که به خلق پول منتهی می‌شود.

مشکانی هم‌چنین به اثرات روانی تصمیم اخیر دولت هم اشاره و اظهار کرد که حذف صفرها باعث می‌شود مردم قدرت مقایسه را نسبت به قبل از دست بدهند و از این جهت احتمالا فشارهای تورمی را کم‌تر احساس خواهند کرد.

 پیش از این عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به برخی انتقادات نسبت به هزینه‌بر بودن حذف چهار صفر و چاپ مجدد اسکناس گفته بود تبدیل واحد پولی برای ما هزینه‌ای ندارد. زیرا سالانه ۷۰۰ میلیون اسکناس امحاء و چاپ مجدد می‌شود. علاوه بر این هفت میلیارد قطعه اسکناس رایج در کشور داریم که با این کار به سه میلیارد قطعه تبدیل خواهد شد. در واقع هزینه امحاء و چاپ جایگزین می‌شود و هزینه خیلی زیادی تحمیل نمی‌شود.

او با تاکید بر این‌که مسکوکات در کشور از رده خارج شده است، گفت: اکنون کسی پول سکه‌ای را قبول نمی‌کند و بالاترین سکه ما که سکه ۵۰۰ تومانی است قیمتش ۸۲۰ تومان است یعنی ما هر چه سکه ضرب می‌کنیم از رده خارج می‌شود تا آن را آب کنند و از آن استفاده دیگری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.