| کد خبر: 193945 |

به جای حذف صفر از پول، سرعت تولید صفرها را بکاهیم

تاثیر مثبت این طرح شاید فقط از همان بعد روانی که در زندگی مردم دارد قابل بررسی باشد، به علاوه ممکن است در محاسبات پولی و ترازنامه های حسابداری نیز روند را تا حدودی تسهیل کند.

تین نیوز

 یک استاد دانشگاه معتقد است، حذف صفر از پول ملی بیشتر اثر روانی دارد و در عمل تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سهراب دل انگیزان از طرح دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی یاد کرد و گفت: این طرح تاثیر خاصی بر قدرت خرید مردم ندارد و فقط برای مدتی جنبه روانی مثبتی در جامعه ایجاد خواهد کرد که آن هم پس از مدتی از بین می‌رود و مردم متوجه غیرواقعی بودن این تاثیر می‌شوند.

وی درباره پیامدهای مثبت و منفی احتمالی این طرح نیز عنوان کرد: تاثیر مثبت این طرح شاید فقط از همان بعد روانی که در زندگی مردم دارد قابل بررسی باشد، به علاوه ممکن است در محاسبات پولی و ترازنامه های حسابداری نیز روند را تا حدودی تسهیل کند.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی تاثیر چندانی بر افزایش یا کاهش هزینه‌های چاپ پول و اسکناس ندارد، تاکید کرد: امروز بیشتر مبادلات پولی از طریق الکترونیکی و کارت‌های بانکی انجام می‌شود و از همین رو وضعیت چاپ اسکناس دیگر مانند قبل نیست. به هر حال نیاز به چاپ پول برای کشور داریم، حالا چه چهار صفر روی این پول‌ها درج شود و چه دو صفر.

وی از تاثیر حذف صفر بر بازار سهام هم یاد کرد و ادامه داد: ما در بازار، سهامی داریم که ارزش آنها زیر هزار و حتی صد تومان است و با حذف چهار صفر از پول هیچ روشی برای محاسبه بهای این سهام وجود ندارد و احتمالا در این بخش با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، با وجود این موارد باید از راه‌های دیگری برای تقویت ارزش پول ملی اقدام کرد و حذف صفر به تنهایی جوابگو نیست.

دل‌انگیزان افزود: در ایران تقریبا هر 10 سال قیمت‌ها 10 برابر می‌شود و برای حفظ ارزش پول ملی و رفع مشکلات اقتصادی باید ابتدا موتور تولید این رشد وحشتناک قیمت‌ها را خاموش کنیم.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی رشد قیمت‌ها و تورمی که در کشور داریم را حاصل نظام بودجه ریزی وابسته به ارزهای نفتی، مکانیزم تولید نقدینگی از تبدیل ارزهای نفتی به پول ملی، اضافه برداشت‌های بانک‌ها از بانک مرکزی، بدهی‌ بالای دولت و بخش خصوصی به نظام بانکی، سودهای نجومی بانک‌ها، عدم نظارت بر بانک‌ها و موسسات پولی و... دانست و خاطرنشان کرد: اگر به دنبال تقویت پول ملی هستیم، باید ابتدا این انحرافات را اصلاح کنیم.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اگر این مشکلات ساختاری در نظارم پولی کشور اصلاح و موتور تولید صفر در اسکناس‌های کشور خاموش نشود، در آینده صفرها با سرعت بیشتری ظاهر خواهند شد.

دل انگیزان گفت: لازم است حذف صفر از پول ملی و اصلاحات ساختاری با هم باشند تا نتیجه بخش شوند، در غیراین‌صورت نمی‌توان هیچ انتظاری از سیاست حذف صفر از پول ملی داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.