| کد خبر: 194292 |

آخرین توصیه‌ها درباره استفاده از کارت سوخت را بخوانید

از امروز طرح الزام استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت اجرا می‌شود.

تین نیوز

از امروز طرح الزام استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت اجرا می‌شود. به گفته شهرام رضایی‌، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار است این طرح در مرحله ابتدایی با تمرکز بر چهار کلانشهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان اجرا و پس از آن قرار است در سایر کلانشهرها و در نهایت در یک پروسه زمانی برای کل کشور اعمال شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، طرح الزام استفاده از کارت‌های سوخت از چندی پیش در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفته بود، اما هر بار به زمان دیگری موکول می‌شد تا اینکه در اطلاعیه نوزدهم مرداد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تاریخ اجرای این طرح به 22 مرداد موکول شد. پیش از این قرار بود الزام سوخت‌گیری در 4 کلانشهر از روز 20 مرداد اجرایی شود.

به دنبال افزایش مصرف سوخت در کشور به بیش از 95 میلیون لیتر در روز در چهار ماه ابتدایی سال 98 همچنین قاچاق روزانه بین 20 تا 40 میلیون لیتر از طریق مرزها به کشورهای همسایه، دولت و مجلس تصمیم گرفتند تا با الزام به استفاده مجدد از کارت‌های سوخت به جای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، نظارت‌ها را بر چگونگی مصرف سوخت افزایش داده و مانع از قاچاق بیشتر به کشورهای همسایه شوند. احیای کارت سوخت در شرایط فعلی تنها راه پیشروی دولت برای کنترل و نظارت بیشتر بر قاچاق سوخت است.

احیا بعد از چهار سال

کارت سوخت از تابستان سال 86 که بنزین در کشور سهمیه‌بندی شد، به عنوان ابزاری برای کنترل مصرف انرژی در مرکز توجه سیاستمداران قرار گرفت. در این طرح هر خودرویی در ماه سهمیه‌ای به اندازه 60 لیتر با قیمت 100 تومان داشت. البته که تا سقف 300 لیتر سوخت‌گیری برای خودروها مجاز بود اما با قیمت 400 تومان.پس از تک‌نرخی شدن بنزین در سال 94، استفاده از کارت‌های سوخت عملا از بین رفت و قیمت بنزین نیز تک‌نرخی و هر لیتر هزار تومان باقی ماند.

ثابت ماندن قیمت بنزین طی چهار سال علاوه بر رشد مصرف سوخت باعث افزایش قاچاق سوخت از کشور نیز شد تا دولت به این فکر بیفتد که پس از چهار سال از کنار گذاشتن کارت‌های سوخت‌، به صورت رسمی از امروز آنها را احیا کند. هر چند که تفاوت قیمتی سوخت در هاب خلیج‌فارس و کشور در افزایش قاچاق بی‌تاثیر نبوده و نیست اما از آنجایی که همچنان آثار تورمی افزایش قیمت دلار در سطح جامعه وجود دارد، دولت نمی‌تواند قیمت‌های بنزین را اصلاح کند و افزایش دهد، چرا که بیم افزایش آثار تورمی همچنین تبعات افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بر جامعه بیشتر می‌شود، بنابراین تنها راهی که پیش روی دولت باقی می‌ماند، احیای مجدد کارت‌های سوخت و کنترل قاچاق است.

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص استفاده از کارت سوخت

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آخرین اطلاعیه خود بر ضرورت استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه از روز سه‌شنبه تاکید کرد. در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است که اگر افرادی کارت سوخت ندارند، تا مدت محدودی می‌توانند از کارت جایگاهداران برای خرید مقدار محدودی بنزین استفاده کنند. البته رضایی در این خصوص نیز توضیحاتی ارایه کرد که کسانی که از کارت هوشمند سوخت شخصی برخوردار نیستند و به هر دلیلی آن را گم کرده‌اند، می‌توانند درخواست بدهند، اما قرار نیست از امروز اتفاق خاصی در عرضه بنزین بیفتد. کسانی که نتوانسته‌اند درخواست دهند و به کارت دسترسی ندارند، کماکان می‌توانند از کارت جایگاهدار استفاده ‌کنند.

در این راستا امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز خاطرنشان کرد تا زمانی که همه صاحبان خودرو کارت‌های سوخت شخصی در اختیار نداشته باشند، کارت‌های سوخت جایگاهداران جمع‌آوری نشود. اما نکته دیگری که در پس استفاده از کارت سوخت جایگاهداران وجود دارد، این است که کارت سوخت جایگاهداران اجازه سوخت‌گیری به میزان محدودی را به افراد بدون کارت سوخت می‌دهد. وکیل‌زاده روز یکشنبه در این خصوص گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته به مدت چند روز کارت سوخت جایگاه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم همه مالکان خودرو و موتوسیکلت‌ها دارای کارت هستند و مشکلی در این زمینه ندارند، محدودیت‌ها را اعمال نخواهیم کرد.

500 هزار کارت سوخت در پست

طبق گفته‌های وکیل‌زاده روزانه 40 تا 45 هزار کارت سوخت در کشور به دست صاحبان‌شان می‌رسد با این حال حدود 500 هزار کارت سوخت در باجه معطله‌های پست منتظر صاحبان‌شان هستند.به گفته رضایی تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت ثبت شده که از این تعداد 2 میلیون و 700 هزار کارت به دست افراد رسیده است. مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چهار رقم آخر کدملی صاحب کارت سوخت را به عنوان رمز کارت برای کسانی می‌داند که رمزشان را فراموش کرده‌اند.

کسانی که کارت ندارند‌، نگران نباشند

برای آن گروه از افرادی که کارت را قبلا درخواست کرده اما پیگیری نکردند‌، رضایی سایت EPOLICE.IR را معرفی کرد. به گفته او این گروه از افراد کافی است به این سایت مراجعه کرده و پلاک خودرو خود را ثبت کنند. بعد از آن یک بار کدپستی به آنها داده می‌شود که با کلیک روی آن متوجه می‌شوند، کارت سوخت‌شان در کدام دفتر پستی قرار دارد.

برای ثبت‌نام به مراکز معین مراجعه کنید

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، دفاتر خدمات مشترکین یا همان پلیس +10 را آماده ارایه خدمات به افرادی می‌داند که تاکنون هیچ گونه اقدامی برای ثبت‌نام کارت‌های سوخت نکردند. به گفته او تعداد ۱۲۰۰ دفتر در سطح کشور آماده صدور کارت سوخت برای افراد است. درخواست‌کنندگان می‌توانند با کارت اتومبیل، برگ سبز یا کارت ملی درخواست کارت سوخت بدهند.وکیل‌زاده در بخشی از سخنان خود به نحوه پیگیری کارت سوخت افراد اشاره کرد و گفت: افرادی که در سایت دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند با استعلام در قسمت پیگیری می‌توانند از وضعیت تایید ثبت‌نام خود اطمینان حاصل کنند و امکان حذف ثبت‌نام برای اشخاص وجود ندارد.

جایگاه‌ها آماده‌، تجهیزات فرسوده

اما میزان آمادگی جایگاه‌ها موضوعی است که کارشناسان همواره بر آن تاکید داشته و برخی نیز معتقدند قدیمی بودن دستگاه‌ها می‌تواند اجرا را با مشکل روبه‌رو کند. نکته‌ای که رضایی آن را رد کرد و گفت: در حال حاضر صددرصد جایگاه‌ها نه تنها در ۴ کلانشهر بلکه سراسر کشور تجهیز و تست شده‌اند و همگی آماده‌اند که سوخت را با کارت در اختیار مردم قرار دهند، بنابراین در این مورد مشکلی وجود ندارد.در این راستا ولی عطاپور، نایب‌رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت در مورد آمادگی جایگاه‌ها برای اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت هوشمند گفت: هم اکنون جایگاه‌ها تقریبا آماده اجرای این طرح هستند. اما عطاپور معتقد است که عمر سیستم‌های هوشمند جایگاه‌های سوخت بیش از ده سال است و ممکن است در حین اجرای این طرح دچار مشکل شد.

احیا برای جلوگیری از قاچاق

اسداله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی معتقد است دلیل احیای کارت سوخت از سوی دولت پایش و مدیریت سوخت بوده است. او در این خصوص گفت: قاچاق سوخت را خاصه در بخش گازوییل در جنوب کشور شاهد هستیم و از مرزهای شرقی نیز بنزین قاچاق می‌شود و متاسفانه این ارقام کم نیست، لذا قصد دولت از احیای کارت سوخت، جلوگیری از قاچاق است. این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش به شائبه قاچاق سوخت از طریق جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و گفت: پالایشگاه‌ها همگی دولتی هستند؛ لذا از این مسیر قاچاق صورت نمی‌گیرد. شرکت پخش نیز دولتی است و تنها جایگاه‌های توزیع سوخت می‌ماند و در این بخش شائبه بیشتر است. به گفته این عضو کمیسیون انرژی ممکن است در جایگاه سوخت کامیون بنزین تخلیه نکند یا یک خودرو چندین بار سوخت‌گیری کند. قره‌خانی معتقد است با احیای کارت سوخت می‌توان متوجه شد که قاچاق از چه طریقی انجام می‌شود؛ از طریق خودروها یا توسط جایگاهداران.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.