| کد خبر: 193805 |

وزیر راه و شهرسازی:

◄ افتتاح قطعه یک آزاد راه تهران-شمال تا پایان شهرویورماه/ خبرنگاران صاحب خانه می‌شوند

محمد اسلامی وزیر راه، طبق توافقاتی که با رئیس سابق بنیاد مستضعفان شد مقرر است تا قطعه یک این پروژه تا پایان شهریور سال جاری به اتمام رسیده و به صورت آزمایشی افتتاح شود.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به زمان دقیق افتتاح فاز یک آزاد راه تهران _ شمال، اظهار کرد: طبق توافقاتی که با رئیس سابق بنیاد مستضعفان شد مقرر است تا قطعه یک این پروژه تا پایان شهریور سال جاری به اتمام رسیده و به‌صورت آزمایشی افتتاح شود.

به گزارش تین نیوز، محمد اسلامی با بیان این نکته که، در جلسات و بازدید روئسای قدیم و جدید بنیاد مستضعفان عنوان شد که باید پروژه تمام شده سپس افتتاح شود ما نیز همین بنا را داشتیم که در صورت اتمام این پروژه را افتتاح کنیم، افزود: در شرایط فعلی و بازدید‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که عملیات عمرانی به اتمام رسیده است و تنها نصب تجهیزات مراحل پایانی خود را طی می‌کنند. اما با توجه به این‌که این اتوبان یک مسیر هوشمند است نیازمند یک سری مقدمات برای عبور مرور مردمی است. مقدماتی از جمله نصب دوربین کنترل ترافیک و مدار بسته، سیستم مدیریت راه‌ها، سیستم مدیریت تونل تجهیزات و نیروی انسانی که باید برای انجام عملیات آموزش دیده باشند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی،  آزادراه تهران - شمال یک اتوبان یا یک جاده معمولی نیست که مردم برای فرار از ترافیک از آن عبور کنند. بلکه مسیری کاملاً هوشمند با پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا در زمینه راه و ساختمان  است. در این مسیر بزرگ‌ترین تونل به طور پنج کیلومتر احداث شده است که قطعاً این تونل نیازمند تجهیزات و جت فن‌های قوی است. البته تونل‌های عظیم این آزاد راه به تنهایی به یک سیستم مدیریتی مجزا نیازمند است. کار فاز یک این آزاد راه از لحاظ سخت افزاری به پایان رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آمار‌های واصله نشان می‌دهد که در این آزادراه بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر فعالیت می‌کنند که در بازدید روز پنجشنبه خودم از این مسیر مشاهده کردم که این میزان نیروی کار در تلاش هستند تا کار این فاز به پایان برسد. تا حدودی عملیات قالب‌بندی سازه‌های بتنی ورودی تونل‌ها زمان بر بود که تا آخر مرداد انسال این مرحله نیز به پایان می‌رسد. مراحلی نظیر شست و شو، رنگ آمیزی، کابل کشی و نصب پایه چراغ‌ها از جمله کارهاییست که باید  تا پایان مرداد و اوایل شهریور عملیاتی شود.

اسلامی با تاکید بر این مطلب که،  بنیاد مستضعفان موظف به استقرار نیروی انسانی در این راه است، این نیرو‌ها هر چه سریع‌تر باید در فاز یک آزاد راه تهران_شمال حضور پیدا کرده و روند فعالیت در این آزاد راه را تمرین کنند، افزود: برای افتتاح این آزاد راه ۲ مرحله در نظر گرفته‌ایم که ابتدا پایان فصل تابستان افتتاح آزمایشی آن صورت می‌گیرد و سپس با عبور ازمرحله آزمایشی، مرحله رسمی افتتاح آن تا پایان سال با حضور رئیس جمهور عملیاتی خواهد شد.

وی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وعده سازمان برنامه بودجه مبنی بر تخصیص ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به این پروژه، گفت: این نهاد برای تخصیص منابع اوراق منتشر کردند تا در بورس تامین مالی شود. طبق جلسات مختلف من به پیمانکاران قول دادم که تا پایان خرداد پول  پرداخت شود، اما بالاخره شرایط مالی به گونه‌ای است که تخصیص برخی منابع سخت است، ولی چون دولت در این باره بسیاری حساس و دقیق است، این منابع با سختی نیز عملیاتی شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چیزی از مردم پنهان نداریم و وعده بی‌پایه و اساس به مردم نمی‌دهیم برخی قصد دارند به مردم القا کنند که این پروژه وعده‌ای توخالی است و عملیاتی نمی‌شود که من قطعا این قول را به مردم می‌دهم فاز یک آزادراه تهران شمال تا پایان سال به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد. طبق بازدید که جناب نوبخت از این آزادراه داشتند متوجه شدند که منابع مالی با تاخیر تامین شده است، ولی به هرحال وظیفه مهندسان و کارگران این مسیر ساخت و تحویل خدمات به مردم ایران است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکته مهمی که در خصوص آزاد راه تهران_شمال وجود دارد این است که هر آن‌چه که باید برای این مکان نصب شود، خریداری و در کارگاه ذخیره سازی شده است در نتیجه نگرانی برای تامین این قطعات وجود ندارد، اما دلایل تاخیر در افتتاح وجود حساسیت در کابل کشی میان اتوبان و جت فن‌های مورد نیاز تونل های بود که این مراحل نیز به پایان رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این اتوبان اولین مسیر تمام بتنی است که در کشور راه‌اندازی و افتتاح می‌شود و خود سازه و نمای ورودی آن که به دست بهترین مهندسان ساخته شده است به عنوان یک مکان گردشگری تلقی می‌شود، تاریخ قطعی افتتاح این پروژه اعلام می‌شود.

وزیر راه و شهر سازی هم‌چنین یادآور شد: مسیر‌هایی که در کشور داریم کاملا ایمن هستند و باید بر اساس استاندارد‌های در نظر گرفته شده برای این جاده‌ها رانندگان، رانندگی کنند. در جاده‌های دو طرفه حداکثر سرعت در روز ۹۵ و شب‌ها ۸۰ کیلومتر در ساعت است که اگر چنین استاندارد‌هایی رعایت شود هرگز با تصادف‌های خطرناک مواجه نمی‌شویم.

وی با تاکید بر این مطلب که، اگر جاده‌ای نقص داشته باشد وزارت راه و شهرسازی حتما باید وارد عمل شده و این مشکل را برطرف کند و برای بررسی مسیر‌های دقیق باید به طور موردی به ما اطلاع رسانی شود تا پیگیری‌های لازم را داشته باشیم، گفت: وزارت راه به لحاظ حقوقی و قضایی پرونده‌های بسیار زیادی از زمین‌خواری را در محاکم تشکیل داده و با افرادی که اراضی دولتی را تصرف کرده‌اند، برخورد می‌کند؛ تعداد این پرونده‌ها بسیار زیاد است و تمامی آنها در فرآیند رسیدگی قرار گرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی  در پاسخ به این سوال که آیا طرح خانه‌دار شدن کارکنان دولت شامل خبرنگاران هم می‌شود، گفت: طرح خانه‌دار شدن کارمندان دولت مشمول خبرنگاران هم می‌شود. مقرر شده صندوق پس‌اندازی برای خبرنگارانی که تابع یک واحد مشخصی هستند و آن سازمان تضمین پرداخت حقوق ماهیانه خبرنگاران را دارد، تشکیل شود تا خبرنگاران هم مشمول طرح خانه‌دار شدن کارمندان دولت شوند.

ایجاد تحرک در بازارمسکن  با طرح اقدام ملی

اسلامی در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه امروز قرار بود تفاهم‌نامه ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شود گفت: به دلیل آنکه هنوز نقاط ساخت این واحد‌ها و همچنین تعداد این واحد‌ها مشخص نبود مقرر شد معاونان هر دو حوزه جهت شناسایی شهر‌ها و همچنین نقاط ساخت آن‌ها بررسی‌های بیشتری را انجام دهند. این تفاهم‌نامه کلی بوده و در قالب ایجاد تحرک در بازار مسکن بوده است.

اسلامی درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی هم گفت: جامعه هدف این واحد‌ها مردم هستند و قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که با ارگان‌های مختلف جهت ساخت مسکن منعقد می‌شود به این ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اضافه می‌شود. طبق مصوبه‌ای که از مقام معظم رهبری دریافت شده مکان‌ها و اراضی که برای ساخت این واحد‌ها مجاز هستند در کنار اراضی و زمین‌های در اختیار پادگان‌ها و نیرو‌های مسلح قرار دارد انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: ساخت این واحد‌ها به گونه‌ای است که وزارت راه و شهرسازی اراضی خود را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازندگان منعقد می‌شود بخشی از این ۴۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید ساخته شده و برخی دیگر هم در قالب اتمام مسکن مهر و همچنین تعدادی هم در قالب بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.