| کد خبر: 193717 |

حذف 4 صفر هزینه های چاپ اسکناس را کم می کند

مدیرکل سابق اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با تأکید براینکه حذف ۴ صفر از پول ملی نه تنها باعث افزایش هزینه چاپ اسکناس نمی شود بلکه این هزینه را کاهش میدهد، گفت: این طرح تورم فزاینده نخواهد داشت.

تین نیوز

مدیرکل سابق اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با تأکید براینکه حذف ۴ صفر از پول ملی نه تنها باعث افزایش هزینه چاپ اسکناس نمی شود بلکه این هزینه را کاهش میدهد، گفت: این طرح تورم فزاینده نخواهد داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، علیرضا مقتدایی، درباره اثرات حذف 4 صفر از پول ملی اظهار داشت: اگر مفروضات طرح و نحوه اجرای آن بر اساس مطالعات انجام شده در بانک مرکزی باشد اثرات تورمی و هزینه های مختلف طرح اصلاح پول ملی و حذف صفرها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهمترین اثر حذف صفر از پول ملی به حمل پول و نقل و انتقال وجوه در دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز دیده می‌شود، گفت: بسیاری از مردم در عملیات کارت به کارت و خرید فروشگاهی به دلیل اشتباه در لحاظ صفرها دچار خطا شده و پول را بیشتر یا کمتر پرداخت کرده‌اند ولی با حذف صفر این اشتباهات رایج کاهش خواهد یافت. 

مدیرکل سابق اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی به اثرات تورمی حذف صفرها از پول ملی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح تورم فزاینده نخواهد داشت بلکه شاید در مقطعی کوتاه انتظارات تورمی داشته باشد.

وی گفت: تورم وقتی یک بار افزایش قیمت رخ دهد به صورت چشمگیر افزایش نخواهد یافت. ولی اگر رشد پی در پی در قیمت‌ها داشته باشیم، به دنبال آن تورم بالا نیز خودنمایی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه در حذف صفر از پول ملی افزایش قیمت در یک مقطع رخ خواهد داد، گفت: به عنوان مثال قیمت کالایی که هم اکنون 12 هزار و 700 تومان است با حذف صفر احتمالا در 13 هزار تومان رند خواهد شد. در این مرحله قیمت برخی از کالاها به دلیل رند شدن افزایش خواهد داشت ولی این افزایش در مراحل دیگر تکرار نخواهد شد.

مقتدایی شروط اجرای حذف 4 صفر از پول ملی را بسیار مهم دانست و گفت: معمولاً اجرایی شدن این سیاست دو الی سه سال زمان می‌برد که مهمترین آن به جمع آوری پولهای قدیمی و چاپ اسکناس جدید مربوط می‌شود.

وی درباره هزینه‌بر بودن چاپ اسکناس جدید با طرح این پرسش که مگر الان اسکناس در کشور چاپ نمی‌شود اینطور توضیح داد که با حذف 4 صفر تولید اسکناس به یک دهم کاهش می‌یابد و اتفاقا هزینه‌های چاپ اسکناس کاهش چشمگیری هم خواهد داشت.

این مقام سابق بانک مرکزی گفت: الان 5 میلیون تومان برابر با 50 میلیون ریال است که به 500 اسکناس نیاز دارد ولی اگر 4 صفر حذف شود برای 5 میلیون تومان 50 اسکناس استفاده می‌شود.

 طبق طرح پیشنهادی بانک مرکزی که در دولت به‌تصویب رسیده، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل ده‌هزار (10000) ریال فعلی و یکصد (100) «ریال جدید»خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این در خصوص لایحه پیشنهادی حذف 4 صفر از پول ملی تأکید کرده بود: لازمه اجرایی شدن این طرح تصویب دولت و تأیید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

وی همچنین درباره فرایند زمانی اجرای این طرح گفت: یک فرایند زمان‌بر به‌لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سال طول می‌کشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.