| کد خبر: 191825 |

بیشترین کاهش تیراژ خودرو به ایران خودرو رسید

36 درصد افت تولید خودرو در بهار سال جاری

به غیر از مقایسه بهار 98 با 97، مقایسه خرداد امسال با اردیبهشت همین سال هم نشان از کاهش 8.3 درصدی در تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور دارد.

تین نیوز

مقایسه خرداد امسال با اردیبهشت همین سال هم نشان از کاهش 8.3 درصدی در تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی، خودروسازان مدام ضرر می دهند و با کاهش تولید مواجهند. در این آشفته بازار، دولت هم قصد دارد سهامش از ایران خودرو و سایپا را واگذار کند. کاری که به گفته برخی راه درمان و گروهی دیگر آن را بی نتیجه می دانند.

اما اوضاع خودروسازان به همین جا ختم نمی شود. براساس اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس، دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی بهار ۹۸ در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال گذشته میزان تولید خودرو در این شرکت‌ها به ۲۸۸ هزار و ۸۳۷ دستگاه رسیده بود؛ بنابراین با مقایسه این آمارها، تولید خودرو در بهار سال‌جاری به نسبت بهار ۹۷، با افت ۳۶ درصدی همراه بوده است.

طبق گزارش های منتشر شده، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور در سه ماه ابتدایی سال ۹۸ به نسبت مدت مشابه در سال ۹۷، کاهش تیراژ 47.5 درصدی را ثبت کرده است. این خودروساز در شرایطی طی سه ماه ابتدایی سال گذشته توانسته بود ۱۳۰ هزار و ۶۱۲ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کند که این تعداد در بهار ۹۸ به ۶۸ هزار و ۵۶۹ دستگاه رسیده است.

سایپا غول دیگر جاده مخصوص، هم در این مدت، ۹۱ هزار و ۷۹۸ دستگاه خودرو تولید کرده است. این در شرایطی است که این خودروساز در بهار سال گذشته، ۱۰۸ هزار و ۹۰۱ دستگاه خودرو از خطوط تولیدی خود خارج کرده بود. مقایسه تولید امسال و پارسال سایپا نشان می دهد که این خودروساز افت 15.7 درصدی در تولید داشته است. اوضاعش در کاهش تولید بهتر از ایران خودرو است.

شرکت پارس‌خودرو، به‌عنوان زیرمجموعه شرکت سایپا هم در این مدت، ۲۴ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو تولید کرده است این در شرایطی است که این خودروساز در بهار سال گذشته تعداد ۴۹ هزار و ۳۲۴ دستگاه خودروتولید و به بازار عرضه کرده است؛ بنابراین مقایسه وضعیت آمار تولید شرکت پارس‌خودرو در بهار ۹۸ با سه ماه ابتدایی سال ۹۷ گویای افت تولید 50.2 درصدی این خودروساز است.

به غیر از مقایسه بهار 98 با 97، مقایسه خرداد امسال با اردیبهشت همین سال هم نشان از کاهش 8.3 درصدی در تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور دارد.

 *خصوصی سازی درمان است؟

چند وقت پیش خبری منتشر شد که باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا از طریق بورس و فرابورس واگذار می شود. باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است. اما خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ کشور چه کمکی به این صنعت و مشتری ها و قیمت ها می کند؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، درباره خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی و بازار خودرو کشور گفت: اصولاً دولت‌ها بنگاه‌داران خوبی نیستند و قطعاً اگر ان‌شاءالله این خصوصی‌سازی واقعی انجام شود و دولت به‌ جز سیاست‌گذاری، از دخالت در صنعت خودداری کند، به نفع صنعت خودرو خواهد بود و خیلی از مشکلات ما رفع خواهد شد. اما خصوصی‌سازی خودروسازان قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران عنوان کرد: مدیران ایران‌خودرو و سایپا توسط وزیر صمت انتخاب می‌شوند و این آقایان از دولت حرف‌شنوی دارند. سازمان بورس اعلام کرد که هر کدام از این شرکت‌ها در سال گذشته بین هفت تا هشت هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند. وزیر صنعت دستور داد خودروسازان محصولات خود را که نوبت تحویل آن تا دی‌ماه سال گذشته بود با قیمت‌های قبل بفروشند؛ یعنی تحویل هر دستگاه خودرو با زیان ۱۰، ۲۰ میلیون تومانی.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.