| کد خبر: 190352 |

رئیس اتاق تعاون استان بیان کرد:

مشکلات بانکی و مالیات چالش بیش از 2 هزار تعاونی سیستان و بلوچستان

بی توجهی مسئولان به رفع مشکلات تعاونی‌ها، سد بزرگی در مقابل تولید است.

تین نیوز

رئیس اتاق تعاون سیستان و بلوچستان در نشست مدیران تعاونی های برتر استان، مشکلات بانکی، نوسانات ارزی ومالیات را از مهم ترین مشکلات بیش از دو هزار و 200 تعاونی استان و علت کاهش فعالیت برخی از این تعاونی ها بیان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، غلام محمدطاهری اظهار کرد: بی توجهی مسئولان به رفع مشکلات تعاونی‌ها، سد بزرگی در مقابل تولید است.

وی بیان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه قرار بود ۲۵ درصد اقتصاد ملی به بخش تعاونی‌ها اختصاص یابد که تحقق این مهم نیازمند حمایت عملی مسئولان و تقویت تعاونی‌های تولیدی است.

رئیس اتاق تعاون سیستان و بلوچستان ایجاد بستر مشارکت تعاونی‌ها در طرح‌های بزرگ ملی و معدنی، حمایت از ایجاد ردیف بودجه‌ای مستقل برای تعاونی‌ها، کاهش موانع تولید، ایجاد منابع و استفاده از تسهیلات خاص برای تعاونی‌ها و حمایت دستگاه‌های دولتی را از جمله راهکارهای تقویت تعاونی‌ها دانست.

طاهری در ادامه گفت: دستگاه‌های اجرایی با توجه به نقش مهم تعاونی‌ها در رونق بخشیدن به تولید در این استان باید جایگاه ویژه ای برای فعالیت آنها قائل شوند.

رئیس اتاق تعاون سیستان و بلوچستان گفت: اصلاح قانون تعاون و پیگیری اصل ۴۴ قانون اساسی، پیگیری ایجاد منابع و استفاده از تسهیلات خاص نوین سازی فرآیند تولید، ایجاد بستر مناسب مشارکت تعاونی‌ها و تعامل دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری فعالیت‌های دولت به تعاونی‌ها از جمله موارد برای تقویت بخش تعاون در اقتصاد ملی محسوب می‌شوند.

وی جلب حمایت سایر دستگاه‌های زیر مجموعه بخش تولید در فعالیت بخش تعاون، کمک به ساماندهی بازاریابی نوین و تجارت محصولات تولیدی تعاونی‌ها و کمک به کاهش ریسک و افزایش سرمایه گذاری تولید را از دیگر پیشنهادات برای رونق بخش تعاون در کشور عنوان کرد.

طاهری با بیان اینکه ضروری است مدیران دستگاه‌های اجرایی از دیدگاه‌های مردمی برای تحقق اهداف بهره گیرند، تاکید کرد: یکی از دلایل محقق نشدن کامل اقتصاد مقاومتی در کشور بی توجهی مدیران به بخش خصوصی و تعاونی‌ها است.

رئیس اتاق تعاون استان سیستان و بلوچستان افزود: مدیران تعاونی‌ها هر یک صاحب یک فکر و اندیشه و شم اقتصادی هستند و تجربیات مفیدی دارند که استفاده بهینه از آنها می‌تواند برای مدیران کشور راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز مدیران دستگاه‌های مختلف از کمبود کارشناس در مجموعه تحت امر خود گلایه دارند اما مشکل به نگاه آنها برمی‌گردد چرا که می‌توانند به راحتی از ظرفیت تعاونی‌ها به عنوان کارشناسانی رایگان بهره بگیرند.

وی به جایگاه نامطلوب اتحادیه تعاونی مسکن اشاره کرد و گفت: امروز بحث تأمین مسکن مشکل جدی قشر متوسط و پایین‌تر جامعه است که اتحادیه تعاونی مسکن در صورت توجه برای حل آن راهکارهای عملی دارد اما به آن توجهی نمی‌شود و در واقع گوش شنوایی وجود ندارد.

سرپرست فرمانداری زاهدان نیز در این نشست گفت: شرکت‌های تعاونی می‌توانند نقش بسزایی در تقویت بنیه و رشد اقتصادی مناسب و پایدار ایفا کنند.

ابوذر نخعی با اشاره به اینکه دولت در استان سیستان و بلوچستان حمایت ویژه ای از تعاونی‌ها خواهد کرد، افزود: از آنجایی که بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید ناخالص ملی باید به تعاونی اختصاص داشته باشد دولت نیز از این بخش حمایت می‌کند.

همچنین در ادامه مدیران تعاونی‌های برتر استان به بیان مشکلات خود پرداختند.

رحیم بخش یارمحمدزهی مدیر شرکت تعاونی تولیدی و کشاورزی مهر ۱۶ دوربن شهرستان خاش گفت: این تعاونی که از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده در زمینه تولید جوجه یکروزه گوشتی فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: این شرکت با تدوین برنامه عملیاتی برای اشتغالزایی مردم منطقه و تولید جوجه یک وزه گوشتی در ۳۰۰ روز از سال و استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت تعاونی، برای تولید یک میلیون قطعه در یک دوره ۲۱ روزه برنامه ریزی کرده است.

یارمحمدی با اشاره به فعالیت این تعاونی افزود: پرورش گاو شیری، مرغ گوشتی و گاو گوشتی، مرغ تخم‌گذار، جوجه یکروزه و ایجاد کشتارگاه صنعتی و تولید و بسته بندی گوشت، لبنیات و تخم مرغ و در نهایت ایجاد کارخانه تولید خوراک دام و طیور

وی تصریح کرد: این تعاونی که در ۳۶ هکتار فعالیت خود را سامان داده است، هدف اصلی این واحد تولیدی را ایجاد واحد جوجه کشی هیبرید گوشتی با توجه به اهمیت تأمین سبد غذایی خانوار اعلام کرده است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: اعضای این شرکت تعاونی انتظار دارند برای نهایی کردن پروژه، دستگاه‌های ذیربط مثل صندوق کارآفرینی امید با اجرای مسئولیت‌هایی که در این زمینه بر عهده دارند مشکلات مالی این تعاونی تولیدی را سریع‌تر حل کنند.

براهویی مدیر تعاونی هلدینگ شرکت‌های تعاونی شبنم تجارت پاساوان و شادی تجارت پاساوان نیز افزود: در سال ۱۳۹۴ برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی به همت جمعی از جوانان غیور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرده است.

وی افزود: این دو شرکت تعاونی از بدو تأسیس تاکنون با اشتغالزایی مستقیم برای ۵۰ نفر و غیرمستقیم برای ۵۰۰ نفر از جمله تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و صنعتی، کارگران روزمزد گمرک، رانندگان خودروهای سنگین، انبارداران سایر شهرها و تجار خرده فروش اشتغال ایجاد کرده و همیار دولت در بخش تعاون برای ایجاد اشتغال پایدار بوده و در اقتصاد مقاومتی به فرمایش رهبر معظم انقلاب گام بر می‌دارد.

براهویی تصریح کرد: تعاونی شبنم و شادی تجارت در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ مجموعاً بیش از ۳۴.۵ میلیون کیلوگرم برنج وارد کرده و بیش از ۳ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی به کشورهای افغانستان و پاکستان داشته است.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو گفت: تلاطم در بازار ارز و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ این تعاونی‌ها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد که متأسفانه عدم مدیریت برخی سازمان‌های نظارتی، و اقدام خلاف قانون در پلمب و خروج بخش اعظمی از برنج‌های وارداتی قبل از دادرسی، ضربه اقتصادی به تعاونی‌ها وارد شد و مدیران تعاونی برای جلوگیری از تعطیلی، اقدام به افزایش سرمایه کردند و با مدیریت و پیگیری‌های لازم، با تبرئه این تعاونی‌ها در محاکم نظارتی مربوطه از تعطیلی و بیکاری کارکنان این شرکت‌ها جلوگیری کردند.

عبدالغفور بدیچی مدیر شرکت تعاونی طب تصویری مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: از سال ۱۳۸۲ با مشارکت ۴۰ درصد از پزشکان متخصص رادیولوژی و ۶۰ درصد سهامداران تعاونی‌های مرزنشینان در حوزه تصویربرداری پزشکی با سرمایه ۱۳ میلیارد ریال تأسیس شد.

وی افزود: در این شرکت به عنوان اولین مرکز تصویربرداری پیشرفته پزشکی در استان از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی دنیا اعم از MRI 1.5 تسلای زیمنس، سی تی اسکن، رادیولوژی و ماموگرافی دیجیتال، سونوگرافی داپلر رنگی، سنجش تراکم استخوان و رادیولوژی‌های دیجیتال فک و دهان و صورت استفاده می‌شود.

بدیچی تصریح کرد: این شرکت مشکلاتی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از عدم همکاری سازمان‌ها و ادارات دولتی و بیمه گرها در پرداخت به موقع فرانشیز بیماران که در بعضی بیمه‌ها مثل تأمین اجتماعی این تأخیر به یکسال هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: انتظاری که این تعاونی دارد این است که بتواند از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی استفاده کند. هم چنین استفاده از معافیت مالیاتی درخواست دیگر آنها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.