| کد خبر: 180246 |

◄ نوسانات نرخ ارز بدون سیاست حمایتی، ترن‌ست‌ها را از حرکت می‌اندازد

رجا تلاش کرد تا جایی که امکان دارد تامین برخی از قطعات ترن‌ست‌ها را از طریق خرید از خارج انجام دهد اما حتی اگر این ترن‌ست‌ها در حال حاضر هم نخوابند، عملا با قیمت‌های فعلی، بهره‌برداری از آنها فقط شاید نهایتا تا یکی دو ماه آینده قابل انجام باشد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت نوین‌صنعت رجا در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز گفت: قطارهای ترن‌ست نسبت به سایر واگن‌ها از تکنولوژی بالاتر و به‌روزتری برخوردارند. لذا ما تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد، یکسری از این قطعات را از طریق خرید از خارج تامین کنیم اما عملا با قیمت‌های فعلی، بهره‌برداری از این قطارها شاید نهایتا تا یکی دو ماه آینده قابل انجام باشد.

محسن یاوری با بیان این نکته که عدم بهره‌برداری از این قطارها بستگی به تصمیم هیات مدیره رجا داشته است، افزود: اگرچه با مهندسی معکوس سعی کردیم قطعاتی از این نوع قطارها را تولید کنیم اما امکان تولید برخی از قطعات نیست و با شرایط و قیمت‌های فعلی عملاً راهبری ترن‌ست‌ها ممکن نیست.

یاوری توضیح داد: به‌عنوان مثال گیربکسی که تا یک سال پیش به قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان می‌خریدیم الان همان قطعه را با قیمت 5 میلیارد تومان -یعنی حدودا 400 هزار یورو- باید خریداری کنیم و با این شرایط واقعا امکان سیر ترن‌ست‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نوین‌صنعت رجا اضافه کرد: اگرچه نه با شدت ترن‌ست‌ها که حجم قطعات خرید از خارج در مورد آن‌ها زیاد است، در مورد سایر واگن‌ها هم اگر حمایت دولت از این صنعت نباشد قطعا واگن‌های دیگر در زمان دیرتری دچار مشکل می‌شوند.

یاوری تصریح کرد: حدود 60 تا 65 درصد از تولید قطعات واگن‌های عادی داخلی‌سازی شده و فقط در تامین برخی از قطعات وابسته به سیستم چرخ و ترمز وابستگی خارجی دارد اما افزایش قیمت‌ها در پروسه زمانی طولانی‌تری بالاخره واگن‌های عادی را هم درگیر خواهد کرد.

این مقام مسئول در شرکت رجا ضمن با بیان اینکه در ترن‌ست‌ها 50 درصد وابستگی خارجی وجود دارد، افزود: یکی از دلایلی که داخلی‌سازی قطعات ترن‌ست‌ها در مقایسه با سایر واگن‌ها کندتر انجام می‌شود تیراژ پایین آن‌ها در حدود 90 واگن است؛ چراکه واگن‌های عادی که آلمان تولید کرد و هنوز هم فعال هستند و یا ناوگان تولیدی واگن‌پارس و... با تیراژ 300 واگن در کشور فعال هستند و از تیپ واگن‌هایی هستند که قطعات‌شان از نظر اندازه‌ای به یکدیگر می‌خورد.

یاوری تاکید کرد: اگرچه سعی ما این است که وابستگی‌مان را در ترن‌ست‌ها نیز کم کنیم اما در حال حاضر، درباره حمایت دولت از تامین قطعات ترن‌ست‌ها خبری نشنیده‌ام.

مدیرعامل نوین‌صنعت رجا، خواب ترن‌ست‌ها را به زیان کشور خواند و گفت: به‌هرحال این ترن‌ست‌ها پرسرعت‌ترین قطارهای ایران هستند و از این باب اهمیت دارند و باید در خط باقی بماند.

یاوری ادامه داد: خواهش ما این است که در دولت نگاهی ویژه به این صنعت ایجاد شود؛ چراکه این صنعت نسبت به صنعت هوایی وابستگی خارجی کمتری دارد و با یک حمایت کوچک هم دستاوردهای زیادی برای کشور می‌تواند به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول در شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا اضافه کرد: قطار امکان جابه‌جایی تعداد بیشتر مسافر و بار را دارد و وجود آن اثرات و منافع زیادی برای کشور خواهد داشت. به‌ویژه به این دلیل که قشری که از قطار استفاده می‌کنند قالبا اقشار متوسط جامعه هستند و در صورت حمایت دولت و با این تغییرات جهشی نرخ ارز، این قشر راحت‌تر می‌توانند از قطار استفاده کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    حرف حق باید خریدار داشته باشد

  • امیرعباس 0 0

    قبل از انقلاب توربوترن با سرعت 200 کیلومتر حرکت میکرد اما الان ترنست با سرعت 160 کیلومتر هم در حال زمین گیر شدن است.
    تا زمانی که وجدان کاری در بین رانندگان ترنست و تعمیرکارانش ایجاد نشود وضعیت همین است.