| کد خبر: 180301 |

◄ واردکنندگان عطای ارز نیمایی را به لقایش بخشیدند

با توجه به کاهش محسوس قیمت ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن نرخ آن به نرخ نیمایی، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای از تعداد درخواست‌کنندگان ارز نیمایی کاسته شده است.

تین نیوز

با توجه به کاهش محسوس قیمت ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن نرخ آن به نرخ نیمایی، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای از تعداد درخواست‌کنندگان ارز نیمایی کاسته شده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، با مجموعه تدابیری که دولت در بازار ارز و تأمین به‌موقع تقاضاهای موردنیاز مردم درنظر گرفته است، اکنون چندهفته‌ای هست که نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما که محلی برای فروش ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی است، به هم نزدیک شده و همین امر، جذابیت برای استفاده از ارز نیمایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

نزدیک شدن نرخ ارز نیما و آزاد در کنار روند کند و پرزحمت ثبت‌نام و دریافت ارز نیمایی باعث شده تا واردکنندگان عطای ارز نیمایی را به لقایش ببخشند.

این درحالی است که واردکننده می‌تواند در توافق با صادرکننده در خارج از سامانه نیما، نرخی را برای خرید ارز، با او توافق کند که نه نرخ نیمایی و نه نرخ خرده‌فروشی ارز در بازار آزاد است، بلکه نرخی بینابین بوده و البته صف طولانی نیما با بروکراسی‌های پیچیده را هم ندارد. به همین دلیل، اکنون استفاده از ارز صادرات از سوی واردکنندگان با جذابیت بیشتری مواجه بوده و به همین دلیل، کاهش صف متقاضیان دریافت ارز از نیما هم به‌خوبی مشهود است.

درعین‌حال، بانک مرکزی نیز نرخ‌های ارز را که به‌صورت روزانه اعلام می‌کند، کاهش داده و اگرچه نرخ دلار همان ۴۲۰۰ تومان است؛ اما تنها به کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد و فردی نمی‌تواند از منابع ارزی خود دولت و بانک مرکزی، به نرخ ۴۲۰۰ تومانی بابت واردات کالاهایی غیر از دارو و اقلام اساسی استفاده نماید.

گذری بر آنچه بانک مرکزی، امروز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه برای نرخ ارز بانکی اعلام کرده است، نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (چهارشنبه دوازدهم دی‌ماه) بدون تغییر نسبت به‌روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورده است و درعین‌حال، هر پوند انگلیس با ۱۵۲ ریال کاهش نسبت به‌روز گذشته ۵۳ هزار و ۴۸۳ ریال و هر یورو نیز با ۱۹۹ ریال افت در مدت مشابه ۴۸ هزار و ۷۵ ریال ارزش‌گذاری شده است.

آن‌گونه که بررسی آمارهای سامانه نیما نشان می‌دهد، میانگین نرخ ارز در سامانه نیما به ازا هر یورو، حدود ۹٣٨١ تومان بوده و مجموع فروش ارز حاصل از صادرات نیز در روزهای اخیر، به ٣٢ میلیون یورو رسیده است. براین اساس روز دوشنبه، ۱۰ دی‌ماه، مجموع تأمین ارز بابت واردات، امروز به حدود ٢٦ میلیون یورو رسیده است.

درعین‌حال مجموع فروش ارز حاصل از صادرات از تاریخ ١٦ مرداد تا دوشنبه دهم دی‌ماه به شش میلیارد و پانصد و سی‌وشش میلیون یورو رسید و همچنین مجموع تأمین ارز برای واردات از تاریخ ١٦ مرداد تا تاریخ مذکور نیز، به پنج میلیارد و هفت‌صد و سی‌ودو میلیون یورو رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.