| کد خبر: 178760 |

سقوط بیت‌کوین به قعر یک‌سال پس‌از فتح قله

بیت‌کوین روز جمعه به کف یک سال اخیر خود سقوط کرد. معاملات شبانه در بازار آمریکا با فروش بیت‌کوین دنبال شده بود و قیمت این رمزارز را تحت‌فشار نزولی به سمت سطح ۳۰۰۰ دلاری قرار داد. عملیات فروش شدید از ساعت ۱۱ قبل از ظهر در بازار لندن کلید خورد و بهای این کریپتوکارنسی را به پایین‌ترین سطح از سپتامبر سال گذشته میلادی (۱۴ ماه قبل) رساند.

تین نیوز

بیت‌کوین روز جمعه به کف یک سال اخیر خود سقوط کرد. معاملات شبانه در بازار آمریکا با فروش بیت‌کوین دنبال شده بود و قیمت این رمزارز را تحت‌فشار نزولی به سمت سطح ۳۰۰۰ دلاری قرار داد. عملیات فروش شدید از ساعت ۱۱ قبل از ظهر در بازار لندن کلید خورد و بهای این کریپتوکارنسی را به پایین‌ترین سطح از سپتامبر سال گذشته میلادی (۱۴ ماه قبل) رساند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، صبح دیروز بیت‌کوین در بازار‌ها حدود قیمت ۳۳۶۹ دلاری به فروش می‌رسید. بازار رمزارز‌ها چهارمین هفته آشفته خود را تجربه کرد که در این بازه (از اواسط ماه نوامبر تاکنون) نیمی از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند. ارزش بازار رمزارز‌ها به ۱۰۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که ماه گذشته ارزش این بازار بالغ بر ۲۱۷ میلیارد دلار به ثبت رسیده بود. تا پایان ماه نوامبر این رقم به حدود ۴۰۰۰ دلار در پایان ماه رسیده بود که با توجه به تغییر کف قیمتی بیت‌کوین به زیر این مرز بازهم شکننده باقی می‌ماند. همانطور که روز گذشته این مرز نامطمئن دوباره شکسته شد و تغییر کف روانی بازار به کانال ۳ هزار دلاری تایید شد. در روز جمعه فروش با قدرت تازه‌ای در بازار رمزارز‌ها شکل گرفت و با یک شوک چند ساعته به مرز بحرانی ۳۰۰۰ دلار نزدیک شد؛ درست یک سال بعد از آنکه بالاترین سطح خود را با ثبت قیمت نزدیک به ۲۰ هزار دلاری به‌عنوان رکورد تاریخی رمزارز‌ها به ثبت رسانده بود.

عوامل بنیادی سقوط مجدد بیت‌کوین به شرایط تراکنش‌های بیت‌کوین در شبکه بلاک‌چین مربوط می‌شود. الگوریتم شبکه این ارز رمزنهاد در بیشترین حالت، امکان ثبت ۴۰۰ هزار تراکنش را به‌صورت روزانه مهیا می‌کند که برای یک ارز با رتبه اول از حیث ارزش بازار، بسیار ناچیز است. این محدودیت در طول چند ماه اخیر باعث شد، هزینه ثبت هر تراکنش در نوبت‌های متعدد چند برابر شود و به یک دلار تا ۳۲ و حتی بالاتر از ۱۰۰ دلار به ازای یک تراکنش نیز رسید. مانیفست بیت‌کوین بر پایه عدالت اجتماعی بنا شده بود که بر ارزان بودن هزینه ثبت تراکنش‌ها تکیه داشت؛ اما رشد هزینه ثبت تراکنش‌ها، محدودیت سقف روزانه تعداد ورودی تراکنش‌ها در بلوک‌های شبکه و رسیدن هزینه مصرف الکتریسیته آن به اندازه الکتریسیته مصرفی در یک کشور اروپایی مانند دانمارک و آرژانتین در کنار یکدیگر یکی از تریلوژی‌های تراژیک بیت‌کوین را شکل داده‌اند که رفع این معضلات، به انشقاق جدیدی در شبکه بیت‌کوین‌کش (که خود منشق از بیت‌کوین است) منتهی شده بود.

محدودیت شبکه بلوکی بیت‌کوین در ماه آگوست سال گذشته میلادی با بروز جبهه‌ای از مخالفان که سعی داشتند استخراج بیت‌کوین را ارزان‌تر و آسان‌تر کنند، به ظهور بیت‌کوین‌کش منتج شد که در هفته‌های گذشته نیز برای مقابله با همین معضلات، خود بیت‌کوین‌کش به دو رمزارز دیگر تقسیم شد. همانطور که آربیتراژ مکانی و زمانی بیت‌کوین از سال گذشته مطرح شده بود و سودگیری‌های دلالان را ممکن می‌ساخت، با اینکه سود کمتری برای آنان دارد؛ اما همچنان در این بازار موجود است. موج‌سازانی که به تعبیری مالک نزدیک به ۲۰ درصد از بیت‌کوین‌های موجود هستند.

این افراد یا گروه‌ها که به «وال»‌ها و «نهنگ‌های قاتل» معروف شده‌اند، چند سالی است که بیت‌کوین‌های خود را به بازار وارد نکرده و قدرت زیادی در صورت ورود به بازار برای جابه‌جایی قیمت‌ها و روند‌ها دارند. این دسته که طبق ارزیابی‌های انجام شده نزدیک به ۱۰۰۰ شخص حقیقی یا حقوقی هستند، حدود ۴ میلیون بیت‌کوین یا حدود ۲۰ درصد از کل بیت‌کوین‌هایی که می‌توانند در چرخه تولید شوند را در اختیار دارند. وال‌ها و نهنگ‌ها قادرند روند دلخواه خود را با حجم دارایی زیادشان تعیین کنند، آن‌ها با ورود و خروج خود امواج قدرتمندی ایجاد می‌کنند که رویه بازار‌ها را تغییر می‌دهد. در صورتی که یکی از این وال‌ها وارد بازار شود یا دارایی خود را به هر گونه‌ای فعال کند، بازار دچار نوسانات بزرگی خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.