| کد خبر: 151606 |

جذب ١٤ میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در 5 سال اخیر

بررسی وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران نشانگر رشد در این زمینه است. بر این اساس از ابتدای دولت یازدهم تا کنون حدود ١٤ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده که از این میزان 12 میلیارد دلار به صورت سرمایه گذاری مستقیم FDI و دیگر روش‌ها بوده است.

تین نیوز

 بررسی وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران نشانگر رشد در این زمینه است. بر این اساس از ابتدای دولت یازدهم تا کنون حدود ١٤ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده که از این میزان 12 میلیارد دلار به صورت سرمایه گذاری مستقیم FDI و دیگر روش‌ها بوده است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در هفته ای که گذشت رشد صادرات ذوب آهن اصفهان، بهبود روابط تجاری ایران، پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران و افزایش تولید ماشین آلات صنعتی از دیگر محورهای مورد توجه رسانه ها به ویژه مطبوعات اقتصادی بود.

** رونق جذب سرمایه گذاری خارجی

جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید نشانگر رونق و رشد چشمگیر است. در همین زمینه «محمد خزاعی» رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود ١٤ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است. از این میزان 12 میلیارد دلار به صورت سرمایه گذاری مستقیم FDI و دیگر روش‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: پس از مدت‌ها مذاکره چند موافقتنامه مالی نهایی شد و به‌امضاء بانک‌های عامل کشور رسید که نخستین آن خط اعتباری 8 میلیارد یورویی کره جنوبی بود که می‌تواند در طرح‌های بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.

خزاعی به‌ امضای موافقتنامه سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری خط اعتباری با موسسه مالی سیتیک چین اشاره کرد ویادآور شد: قرارداد اعتباری یک میلیارد یورویی در سه هفته اخیر با بزرگترین بانک اتریش (‌اوبر بانک) نهایی شد و آخرین آن هم خط اعتباری قابل تمدید و گردشی با دنسکه بانک دانمارک به ارزش 500 میلیون یورو است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی به‌امضاء موافقت نامه مالی با روسیه که بخشی از آن تامین کننده اعتبار پروژه بزرگ احداث نیروگاه در جنوب کشور است اشاره کرد و گفت: خط اعتباری دیگری هم هند برای توسعه چابهار اختصاص داده است. به گفته خزاعی علاوه بر اینها موارد دیگری هم بین بانک مرکزی با دو تا سه کشور اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است که‌امید می‌رود بر میزان سرمایه گذاری خارجی کشور بیافزاید.

** رشد صادرات ذوب آهن اصفهان

صادرات ذوب آهن اصفهان در 6 ماهه اول سال جاری به رقم 659 هزارتن رسید که افزایش 89 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

ضمن اینکه این میزان صادرات از کل صادرات ذوب آهن در سال 95 (648 هزار تن) نیزبیشتر است و نشان از توسه بازارهای صادراتی این شرکت دارد.

«احسان دشتیانه» معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان ضمن بیان مطلب فوق،‌ گفت: ارزش ریالی صادرات محصولات ذوب آهن به 250 میلیون و 198 هزار دلار رسید که نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته 120 درصد افزایش یافت.

** بهبود روابط تجاری ایران

بهبود روابط تجاری با کشورهای منطقه یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی دولت دوازدهم است. برای این منظور مدت‌ها برای بهبود کیفیت و استاندارد کالاهای تجاری ایران و نفوذ بیشتر در بازارهای منطقه هدف‌گذاری صورت گرفته است. بررسی گزارش‌های رسمی گمرک و سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها چین همچنان بزرگترین مقصد کالاهای ایرانی است. در این میان حضور عراق به‌عنوان دومین مقصد کالاهای ایرانی، این کشور را به مهمترین هدف تجارت در منطقه تبدیل کرده است.

براساس گزارش‌های رسمی‌در 6 ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 277 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شده است و توانسته‌ایم رکورد صادرات ماهانه 600 میلیون دلاری به این کشور را حفظ کنیم. عراق دومین مقصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، پس از چین بوده است.

«علی یزدانی» رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معتقد است: در سال 2016 واردات کشور عراق به کمتر از 48 میلیارد دلار رسیده و به عنوان مثال واردات عراق از ترکیه 37 درصد و واردات از چین 16 درصد کاهش پیدا کرده است اما با وجود اینکه 10 درصد از صادرات ایران به عراق را ایران تشکیل می‌داد و عراق صادرات سیمان را ممنوع کرده بود، باز هم در شش ماهه اول امسال صادرات ایران به عراق پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

** پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران

«بانک جهانی» جدیدترین گزارش منطقه‌ای خود را برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد ایران در سال‌های آتی یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را در میان کشورهای منطقه خواهد داشت.

بنا به پیش‌بینی «بانک جهانی»، اقتصاد ایران در سال 2017 رشد 6. 3 درصدی را تجربه خواهد کرد. در سال‌های 2018 و 2019 نیز رشد اقتصادی ایران به ترتیب به 0. 4 و 3. 4 درصد خواهد رسید، این در حالی است که در سال 2017 میانگین رشد اقتصادی منطقه منا 4. 3 درصد خواهد بود.

این نهاد در گزارش خود چشم‌انداز و ریسک‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را نیز تشریح کرد. در این رابطه پیش‌بینی شده است تحت‌تاثیر بازگشت مثبت رشد سرمایه‌گذاری و ثبات سیاسی و اقتصادی، رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده شتاب می‌گیرد، البته اقتصاد ایران با چالش‌هایی نیز همراه است.

** افزایش 10 درصدی تولید تراکتور

تولید ماشین آلات در ایران حاکی از رشد در این عرصه است. در این زمینه «ابوالفتح ابراهیمی» مدیرعامل شرکت تراکتورسازی گفت: با توجه به کیفیت بالای ساخت تراکتور در ایران، بیش از 2 هزار دستگاه تراکتور به سایر کشورها صادر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تولیدات تراکتور در سال‌جاری با افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است، افزود: تراکتورسازی تبریز دو سال پیاپی در بخش صادرات به مقام نخست دست یافته است که کیفیت بالا و قیمت مناسب باعث شده جایگاه ویژه‌ای در صادرات به کشورهایی همچون آفریقا و هلند به دست آورد.

ابراهیمی ادامه داد: مجموعه تراکتورسازی برای 5 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است و اگر اختلالی در فعالیت آن ایجاد شود، ضربه به تولیدکنندگان قطعه و سپس به کارگران وارد می‌شود.

وی افزود:بیش از 90 درصد قطعات تراکتورسازی به دست کارگران داخلی کشور تولید شده و 10 درصد باقی‌مانده نیز به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید نمی‌شود.

** سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن

پس از برجام 120 طرح با حجم سرمایه‌گذاری هفت میلیارد و 390 میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسید که این بخش سهم 37 درصدی از کل حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور را به خود اختصاص داد‌.

از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون 214 طرح با حجم سرمایه‌گذاری خارجی هشت میلیارد و 840 میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته که 94 طرح آن اجرا، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده و 120 طرح در مراحل اجرایی است‌.

با توجه به اینکه تعداد طرح‌هایی که در کل بخش‌های اقتصادی کشور در این بازه زمانی (شهریورماه 92 تاکنون) به تصویب رسید، 346 طرح با میزان سرمایه‌گذاری 24 میلیارد و 950 میلیون دلار بود، بخش صنعت، معدن و تجارت سهم 35 درصدی از حجم سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داد‌.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.