| کد خبر: 138060 |

مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق خبر داد

جزئیات برنامه پایدار کردن منابع انرژی در شمال شرق کشور

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق با اشاره به جزئیات تولید گاز در میدان توس توسط آستان قدس رضوی گفت: براساس برنامه اقدامات لازم برای توسعه این میدان از سال آینده آغاز می شود.

تین نیوز

 

 

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق با اشاره به جزئیات تولید گاز در میدان توس توسط آستان قدس رضوی گفت: براساس برنامه اقدامات لازم برای توسعه این میدان از سال آینده آغاز می شود.

به گزارش فارس، محمد مام‌بیگی مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق در یک نشست خبری با اشاره به میادین موجود در منطقه خانگیران گفت: دو میدان گازی خانگیران که شامل مخازن مزدوران، شوریجه B و شوریجه D است و میدان گازی مشترک با ترکمنستان به نام گنبدلی در این منطقه قرار دارد.

وی با اشاره به بهره بردای از این میادین گفت: با بهره برداری از 63 حلقه چاه این منطقه گاز مورد نیاز 6 استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی،مازندران، گلستان و بخشی از سمنان و همچنین خوراک پتروشیمی بجنورد و نیروگاه نکا پس از پالایش در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد با ظرفیت 48 میلیون متر مکعب در روز تامین می شود. 

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق با تاکید براینکه این شرکت 2.8 درصد از سهم کل ذخایر گازی کشور را دارد افزود: در سال 95 حدود 6 درصد از تولید گاز کشور از میادین خانگیران و گنبدلی تامین شد که حدود 20 درصد از تولید شرکت نفت مناطق مرکزی را شامل می شود. 

وی ادامه داد: میادین گازی شیرین شوریجه B و D در فاصله سال های 47 تا 66 کشف شده و تا سال 93  از شوریجه  D که  23 میلیارد متر مکعب ظرفیت داشت  94 درصد برداشت کرده‌ایم و پس از آن و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که داشته‌ایم مقرر شد که از سال 93 از این مخزن راهبردی برای ذخیره سازی گاز طی 8 ماهه سال و برداشت در 4 ماهه پایانی سال به منظور جبران پیک مصرف استفاده کنیم.

به گفته مام بیگی برای این منظور در سال 93 حدود 560 میلیارد متر مکعب و در سال 95 یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب به این مخزن تزریق شد که اثر مثبت آن را در زمستان سال 95 زمانی که صادرات گاز از ترکمنستان قطع شد، شاهد بودیم یعنی با توجه به وضعیت حاد پیش آمده 200 میلیون متر مکعب برداشت بیشتری داشتیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: در حال حاضر سعی می‌کنیم از میدان استراتژیک شوریجه با توان تولید 1.6 میلیارد متر مکعب در تابستان تولید نداشته باشیم و شوریجه D نیز که بعد از اینکه 94 درصد از آن تولید داشتیم به مرحله ذخیره سازی رسیده و فقط برداشت زمستانی داریم و طبق برنامه 10 میلیون متر مکعب در روز ذخیره و در 4 ماهه پایانی سال روزانه 14 میلیون متر مکعب برداشت می کنیم و اگر این روند ادامه یابد در سال 98 و 99 می توانیم 20 میلیون متر مکعب در زمستان برداشت کنیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق اظهار داشت: در این منطقه به خاطر شرایط خاص گاز مخزن نیازمند تجهیزات ویژه‌ای هستیم که قبلا از اروپا و امریکا تامین می‌شد اما به مرور توانستیم کالای مورد نیاز را از منابع داخلی تامین کنیم که در این زمینه پیشرفت های خوبی حاصل شده و تا حد زیادی از جمله تجهیزات چاه ها به خودکفایی رسیده ایم.

وی بدی آب و هوایی منطقه را از جمله شرایط سخت کار کردن در این منطقه عملیاتی برشمرد و افزود: دمای 50 درجه در تابستان و منهای 20 درجه در زمستان کار را برای نیروی انسانی و تجهیزات بسیار سخت می کند.

به گفته این مقام مسئول با به نتیجه رسیدن یک چاه اکتشافی در میدان تازه اکتشاف شده توس، در سال آتی پیش بینی می شود که روزانه 3 تا 5 میلیون متر مکعب گاز برای 8 سال برداشت داشته باشیم که با مدار آمدن تولید از این میدان کاهش تولید مخزن مزودران جبران شود و همچنین با تحقق تولید از مخزن پرفشار کشف شده رود نیز که از سال گذشته یک دکل حفاری در آن مشغول به کار است، یک منبع انرژی پایدار در شمال و شمال شرق برای سال‌های آتی خواهیم داشت.  

مام بیگی افزود: طرح تفصیلی میدان توس از سوی آستان قدس ارائه، در نفت مرکزی تایید و به کمیته مخازن رفته است و اخیرا اعلام شده که سال آینده برای توسعه اقدام می شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق همچنین با اشاره به تولید 700 هزار متر مکعبی گاز از میدان گنبدلی، اظهار داشت: تولید از این میدان باید 5 تا 6 سال پیش تولید متوقف می‌شد ولی با توجه به تعامل با پالایشگاه هاشمی نژاد و اصلاحات و برنامه‌های حفاری که انجام دادیم، بعد از 6 سال هنوز تولید می کنیم و امیدواریم تا 5 یا 6 سال آینده تولید داشته باشیم.

وی مجموع تولید گاز در این منطقه عملیاتی را در سال 95 حدود 15.8 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: با به مدار آمدن فازهای پارس جنوبی تولید ما متعادل شده و روند افزایشی متوقف شد به طوری که حتی قبل از آن برنامه بود که تعداد چاه‌ها افزایش یابد و پالایشگاه ردیف جدید شیرین سازی دیگری احداث کند که به این ترتیب در سال 98 به افت تولید از مخزن می‌رسیدیم اما اکنون به همان سطح تولید قبل بازگشته‌ایم. 

وی با اشاره به برنامه‌های سال 96 اظهار داشت: در تعدای از چاه‌ها که برای ذخیره سازی و تولید مناسب هستند از جمله شوریجه D و مخزن مزدوران نصب تاسیسات داریم تا میزان تولید فصل زمستان پایدار باشد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق با تاکید بر لزوم مدیریت دقیق در میزان تولید، بیان کرد: تا 10 سال آینده نمی توانیم به اندازه رقم کنونی تولید داشته باشیم بنا بر این تولید از میدان توس یکی از راه حل های مناسب بعد از افت تولید از سال 1404 گاز خواهد بود و نیازی به از مدار خارج شدن ترین های پالایشگاه نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.