◄ سودی که به شرکت فرودگاه ها نمی رسد/ به هیئت مدیره درصد تعلق نمی گیرد
مقدار بسیار زیادی از سود سالیانه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عناوین و دلایل مختلف قانونی، از دسترس شرکت خارج خواهد شد .
با توجه به این که بر اساس آخرین تغییرات اساسنامه شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره ای به اختصاص پنج درصد از سود سالیانه شرکت برای پنج نفر هیئت مدیره ذکر نشده است؛ علیرغم سود ۸۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاه ها در سال گذشته ، یک درصد از سود به هر یک از اعضای هیئت مدیره تعلق نخواهد گرفت.
به گزارش تین نیوز، این مطلب را امید ملک کارشناس هوانوردی در شبکه های اجتماعی و در پاسخ به پرسش هایی مطرح کرد که از سوی تعدادی از کارشناسان هوانوردی در مورد امکان برداشت مبلغی از سود سالیانه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران توسط اعضای هیئت مدیره مطرح شده بود.
این کارشناس هوانوردی در عین حال خاطر نشان کرد: مقدار بسیار زیادی از سود سالیانه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عناوین و دلایل مختلف قانونی، از دسترس شرکت خارج خواهد شد و به صندوق های مختلف دولتی واریز خواهند شد و - به احتمال زیاد - باقی مانده آن در حساب شرکت ، کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
وی افزود: ضمن این که هزینه های شرکت نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است که بیش از نصف آن مربوط به افزایش حقوق و مزایای پرسنل است.
به گزارش تین نیوز، رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران 19 تیر ماه امسال از سودآوری ۸.۵ همتی این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود.
نخجوانی گفته بود: از نظر اقتصادی عملکرد شرکت فرودگاه ها نشان می دهد که این شرکت، یکی از ۱۰ شرکت اصلی سودآور دولتی در کشور است.
وی افزوده بود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۵ همت سودآوری برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور به ثبت رسید که این بیشترین سود کسب شده در تاریخ این شرکت به شمار می رود.
نکته جالب و قابل تامل ؛
در سال ۱۴۰۱ شرکت فرودگاهها به علت عملکرد مطلوب و براساس قانون با تصویب مجمع در اوایل سال گذشته برای اولین بار در تاریخ شرکت ۲ ماه حقوق ثابت پاداش گرفت و به همه کارکنان شرکت پرداخت شد .
اعضای هیات مدیره و مدیرعامل وقت مدعی بودند که طبق مقررات به آنها این پاداش تعلق نگرفته ، دوستان امورمالی شرکت که مطلع هستند با مستندات اعلام نظر فرمایند.
در اینخصوص هم بهتر است نظر پرسنل امورمالی به نحوی اخذ شود. یاحق
خدا خیر بده به سیدی ، به فکر کارکنان بود.
اولا درآمد ناشی از پروازهای عبوری و اندکی دریافت شارژهای فرودگاهی سود نیست و صرفا درآمد است! شرکت فرودگاهها سالهاست حق الزحمه های پیمانکاران و مهندسان مشاورش را پرداخت ننموده و بدهکاری سنگینی دارد که در بخش هزینه هایش لحاظ می گردند. اگر درآمد از این بدهی سنگین کسر گردد ، شرکت نه تنها سود ده نبوده بلکه تراز منفی دارد ! عدد سازی و حساب سازی شایسته یک نظام دولتی نیست. کاپیتان نخجوانی می داند درآمد هایش به خزانه می رود و درصد قلیلی بعنوان بودجه شرکت برمی گردد که باید بابت هزینه ها پرداخت شود. صف طلبکاران شرکت فرودگاهها طولانی است و بهتر است بجای اطلاعات کذب سود دهی با مهندسان مشاور و پیمانکاران بعد از سالها تسویه حساب شود. از زمان مدیرعاملی رحمت اله مه آبادی تا کنون شرکت بدهی های خود را پرداخت نکرده و یکی از ناکارآمدترین شرکتهای دولتی است!