| کد خبر: 249959 |

◄ سازمان بنادر به جای خرید تجهیزات کانتینری برای بندر شهید بهشتی، جرثقیل ساحلی خرید؟

سازمان بنادر به جای خرید تجهیزات کانتینری برای تجهیز ترمینال کانتینر بندر شهید بهشتی، حدود هشت دستگاه جرثقیل ساحلی که هیچ کاربردی در آینده برای بندر شهید بهشتی نخواهد داشت و عملا روی دست این سازمان خواهد ماند، خریداری و مستقر کرده است.

تین نیوز

 کارشناس ارشد بندری و دریایی معتقد است ساخت بنادر جدید در خوزستان و هرمزگان با توجه به ظرفیت های موجود در میزان واردات، صادرات و ترانزیت در کشور در اولویت سند تحول اقتصادی نیست. 

به گزارش تین نیوز ، بوکانی در جمع متخصصان این شبکه خبری افزود: سازمان بنادر با تجهیز بندر بزرگ اقیانوسی شهید بهشتی چابهار با تجهیزات خاص عملیات تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری  مانند گنتری کرین از نسل سوپر پست پاناما کس و ترانس تینرهای ( RTG )  ۵+۱ و تک مسترهای جابجایی کانتینر و دیگر تجهیزات مورد لزوم کانتینری می تواند یک بندر جدید نسل سوم به شرکت های حمل و نقل بین المللی کانتینری معرفی نماید.

او عنوان کرد: اگر چه سازمان به جای خرید تجهیزات کانتینری برای تجهیز ترمینال کانتینر بندر شهید بهشتی ،  حدود هشت دستگاه جرثقیل ساحلی که هیچ کاربردی در آینده برای بندر شهید بهشتی نخواهد داشت و عملا روی دست این سازمان خواهد ماند، خریداری و مستقر کرده  است.

بوکانی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی همچنین حتی مانع هندی ها هم نشده  است که به جای استقرار تجهیزات خاص کانتینری در بندر از خرید جرثقیل های ساحلی توسط هندی ها ممانعت به عمل بیاورند.

او با تاکید بر این که  تفکرات غیر کارشناسی سازمان بنادر در خصوص تجهیز ترمینال کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار جای تاسف دارد، خازرنشان کرد: این سازمان در نظر دارد چند دستگاه گنتری پاناما کس از بندر شهید رجایی جابجا نماید در حالیکه آبخور بندر با ۱۷.۵ متر و در آبخور مد با ۱۹.۵ تا ۲۰ متر باید حداقل با گنتری های سوپر پست پاناماکس تجهیز شود و کلیه جرثقیل های ساحلی در بندر بلااستفاده خواهند شد.

این اظهارات بوکانی در پاسخ به صحبت های جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست جمعی از نخبگان برگزیده کشور و با مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر،بیان شده است.

جلیل اسلامی عضو هیئت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردیدر این نشست، با اشاره به ماموریت ها و وظایف معاونت بندری این سازمان، ظرفیت های منطقه ای کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و راهگذر نوستارک در عبور از دریاها و بنادر ایران و ضرورت فعال سازی این مسیرهای ترانزیتی، تاکید کرد: با توسعه تجهیزاتی و ظرفیتی بنادر کشور، هم اکنون هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی و کالا در بنادر ایران وجود ندارد.

به گفته اسلامی، ظرفیت بنادر تجاری ایران در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۱، از تخلیه و بارگیری سالانه ۱۲۰ میلیون تن به ۲۳۰ میلیون تن در سال ارتقا پیدا کرده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، ظرفیت فعلی بنادر بازرگانی کشور را بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن در سال اعلام کرد و با بیان اینکه توسعه ظرفیت ها در بنادر شامل مولفه هایی چون ساخت اسکله، خرید تجهیزات ، توسعه نرم افزاری و به کارگیری نیروی انسانی متخصص و نخبه است، خاطر نشان کرد: ساخت دو بندر بزرگ تجاری در استان های هرمزگان و خوزستان، بر اساس سند تحول در دولت یازدهم، در دست انجام مطالعات و اقدمات اجرایی قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    سازمان سالهاست تلاش دارد برای بندر شهید بهشتی STS بخرد اما به دلیل تحریم ها موفق نشده است.
    زیر ساخت و ریل برای STS هم در بندر چابهار مهیاست .
    این جرثقیل ها مکمل عملکرد جرثقیل های دروازه ای کانتینری است که قبل از تحریم های اخیر خریداری و مستقر شده است.