| کد خبر: 179683 |

◄ ریشه کمبود واگن در مترو پایتخت چیست؟

۱۵ رام قطار در خطوط داخل شهر تهران و در خط ۵ نیز ۲۵ واگن و ۱۱ لکوموتیو خارج از سرویس داریم که به دلیل قطعات یدکی یا سانحه از سرویس خارج شده‌اند.

تین نیوز

درحالی‌که مدتی است خبرهایی از سوی برخی اعضای شورای شهر در مورد قطارهایی که به دلیل کمبود قطعه و یا دلایل دیگر از سرویس‌دهی خارج شده‌ و این امرموجب ناتوانایی از پاسخگویی به تقاضای شهروندان برای استفاده از مترو شده، مطرح می‌شود، یک کارشناس خریدن واگن نو بدون توجه به شرایط تامین قطعه، تعمیرگاه مناسب و آموزش مناسب به پرسنل را ریشه بروز این مشکل می‌داند.

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: توقف ناوگان به‌ علت کمبود قطعه در کشور ما سابقه طولانی دارد و همه انواع ناوگان ریلی متعلق به ارگان‌های دولتی را شامل می‌شود.

وی افزود: سال‌هاست که به خریدن واگن نو و روبان قیچی کردن و عکس گرفتن و مصاحبه کردن و در سرویس گذاشتن قطارهای نو بدون آن‌که فکری به حال تامین قطعه و تعمیرگاه مناسب و آموزش مناسب به پرسنل بشود، عادت کرده‌ایم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در این روند، یادمان می‌رود که زنجیره تامین و سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات یک ماشین مهم‌تر و پیچیده‌تر از خرید آن است.

قصابیان اظهار کرد: چیزی به‌ نام مهندسی تعمیرات و نگهداری را به رسمیت نمی‌شناسیم و فراموش می‌کنیم هزینه خرید یک ماشین، کسر بسیار کوچکی از هزینه چرخه عمر (LCC) آن است و بخش عمده هزینه آن مربوط به دوره بهره‌برداری است.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: بعید می‌دانم در مورد حتی یکی از سیستم‌هایی که خریده‌ایم هزینه‌های دوره بهره‌برداری را ثبت و (Cash Flow) ترسیم کرده باشیم تا ببینیم آیا اصلاً ادامه استفاده از این واگن به صرفه است یا دور انداختن آن؟

این کارشناس با بیان این‌که در کشور خطوط ریلی پر از واگن‌ها و قطارهای منتظر قطعه وجود دارد، گفت: خیلی خوب یاد گرفته‌ایم که یک واگن را به منبع تامین قطعات یدکی بقیه واگن‌ها تبدیل کنیم بدون آن‌که حتی ثبت کنیم که کدام قطعات از روی آن برداشته شده‌اند. بدیهی است که به واگن اول اکتفا نمی‌کنیم و پس از لخت کردن اولی سراغ واگن دوم و سوم و بقیه می‌رویم.

او تاکید کرد: سرمایه خودمان را در پارکینگ واگن‌ها و خطوط کور معطل می‌گذاریم و فرسودن روزانه و کم شدن تدریجی قطعات آن را نظاره می‌کنیم و تنها راه حل را خرید واگن نو می‌دانیم و فریاد می‌زنیم که مترو از دست رفت و ای گمرک واگن را آزاد کن والا چنین می‌شود و چنان.

قصابیان گفت: با این همه ماموریت به کشورهای خوش آب و هوا، یاد نمی‌گیریم و نمی‌بینیم که مدیران ریلی آن کشورهای توسعه یافته قبل از این‌که واگن و قطار بخرند، تعمیرگاه آن را آماده بهره‌برداری و مدارک فنی را تکمیل و دانش فنی نگهداری آن را تدوین می‌کنند و پرسنل مناسب را انتخاب و آموزش می‌دهند و سپس روبان پاره می‌کنند.ای کاش در قیچی کردن روبان این قدر عجله نمی‌کردیم.

به گزارش تین‌نیوز، مدتی پیش محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران به «مهر»گفته بود: در حال حاضر سرجمع قطارهای فعال در خطوط مترو که به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند ۱۰۶ رام قطار است و ۱۵ رام قطار نیز در خط ۵ مترو (صادقیه-کرج) فعال هستند که در مجموع ۱۲۱ رام قطار در کل خطوط متروی پایتخت خدمات رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به قطارهایی که به دلیل کمبود قطعه و یا دلایل دیگر از سرویس دهی خارج شده‌اند، گفته بود: عمده مشکل این قطارها نبود قطعه است که به دلیل نبود اعتبارات نتوانسته‌اند آنها را به چرخه خدمات‌رسانی بازگردانند. ۱۵ رام قطار در خطوط داخل شهر تهران و در خط ۵ نیز ۲۵ واگن و ۱۱ لکوموتیو خارج از سرویس داریم که به دلیل قطعات یدکی یا سانحه از سرویس خارج شده‌اند. همچنین تعدادی قطار نیز به صورت رزرو برای زمان های خاص و ویژه مورد استفاده قرار می گیرند.

کرونی با بیان اینکه به اعتقاد کارشناسان به طور متوسط هزینه تعمیرات این قطارها با توجه به نرخ ارز ۵ میلیارد تومان است، افزوده بود: حدود ۷۵ میلیارد تومان نیاز است تا ناوگان موجود را تقویت کنیم. مشکل اساسی دیگری که مترو به آن دچار است، نسل اول قطارها هستند که سیستم آنها DC است که باید به تبدیل به AC شوند. همچنین اگر خطوط ۶ و ۷ مورد بهره برداری قرار بگیرند، با بحران کمبود واگن روبرو خواهیم شد و در حال حاضر نیز خوشبینانه در آستانه بحران واگن هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.