| کد خبر: 178317 |

◄ پیامد تفاوت قیمت سوخت ایران با همسایگان + عکس

با توجه به وجود اختلاف شدید قیمت سوخت با کشورهای همسایه؛ شاید شدیدترین تدابیر امنیتی و پیشرفته‌ترین مکانیزم‌های کنترل مرز هم در کنترل قاچاق سوخت موفق نباشد.

تین نیوز

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند در مناطق محروم مرزی جنوب شرق کشور، به‌دلیل بیکاری، برخی افراد محلی به قاچاق سوخت برای کسب درآمد روی آورده و دستگاه‌های ناظر نیز برای رونق نگرفتن قاچاق مواد مخدر، این موضوع را پذیرفته و فقط با قاچاق مواد مخدر برخورد می‌کنند و سوخت به‌طور آزاد قاچاق می‌شود، اما برخی کارشناسان نیز اختلاف شدید قیمت سوخت با کشورهای همسایه را دلیل این رخداد می‌دانند.

به گزارش تین‌نیوز، این موضوع پس از آن در شبکه‌های اجتماعی و در یک گروه تلگرامی حمل‌ونقلی بیان شد که یک عضو این گروه تصویر خودروهای قاچاق سوخت در یکی از استان‌های مرزی را منتشر کرد و در توضیح این عکس نوشت: کاروان بی‌پایان قاچاق سوخت در منطقه مورتان شهرستان سرباز( عکس زیر).

photo_2018-12-02_11-07-02

در این زمینه تعدادی از کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند در شرایط کنونی، با توجه به وجود اختلاف شدید قیمت سوخت با کشورهای همسایه؛ شاید شدیدترین تدابیر امنیتی و پیشرفته‌ترین مکانیزم‌های کنترل مرز هم در کنترل قاچاق سوخت موفق نباشد.

بر این اساس و به اعتقاد برخی کارشناسان «با توجه به مبانی اقتصاد حمل‌ونقل، کاهش شکاف قیمتی سوخت با کشورهای همسایه می‌تواند نقش مهمی در حذف جذابیت قاچاق و مدیریت این پدیده شوم ایفا کند».

در ادامه تشریح این موضوع، در کانال تلگرامی« مدیریت حمل‌ونقل» آمده است: با توجه به تفاوت قیمت تقریبا یک دلاری سوخت در ایران با ترکیه، برای سقف سهمیه عملکردی ۱۲ هزار لیتر در ماه برای یک اتوبوس بین شهری می‌توان سقف درآمدی ۱۲ هزار دلار در ماه را متصور بود که بدون جابه‌جا کردن حتی یک مسافر می‌تواند با نرخ دلار ۱۰ هزار تومانی درآمد ۱۲۰ میلیون تومانی برای صاحب کارت سوخت به ارمغان بیاورد.

در ادامه این مطلب با تاکید بر این‌که در ناوگان باری هم وضع بهتر از این نیست، عنوان شده است: قیمت سوخت پایین نه تنها باعث جذابیت قاچاق سوخت به کشورهای همسایه می شود بلکه با تشویق مصرف کنندگان به مصرف بیشتر سوخت در حمل‌و‌نقل درون و برون‌شهری نیز باعث آلودگی بیشتر هوا خواهد شد که همواره در کلان شهرها با آن دست به گریبان هستیم.

در این مطلب همچنین تاکید شده است: قیمت سوخت پایین منجر به تشویق بیشتر برای استفاده از خودروی شخصی و کاهش مطلوبیت حمل‌و‌نقل همگانی و رواج خودرو محوری و در نتیجه افزایش تلفات جاده‌ای و نابسامانی‌های متعدد در حوزه حمل‌و‌نقل خواهد شد بنابراین اگر قیمت پایین سوخت را ام‌المشکلات بنامیم، بی‌راه نگفته‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اینجا که منطقه مورتان نیست دروغه