بازدید سایت : ۵۱۹۶۰
| کد خبر ۲۹۹۲۴۱
کپی شد

۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه راه آهن اردبیل اختصاص یافت

در این نشست با تأکید بر ضرورت تکمیل پروژه راه آهن اردبیل و بهبود محورهای ارتباطی استان، اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای راه آهن در سال جاری تخصیص یافت.

 ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه راه آهن اردبیل اختصاص یافت
تین نیوز |

مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس دوازدهم به همراه صدیف بدری و احد بیوته نمایندگان مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس طی نشستی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، موضوع تأمین اعتبار راه آهن اردبیل و محورهای مواصلاتی استان را پیگیری کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی استانداری اردبیل، امامی یگانه برگزاری این نشست را در پی سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان و به منظور هماهنگی برای تخصیص منابع مورد نیاز مصوب در این سفر عنوان کرد.

استاندار اردبیل اعلام کرد: در این نشست با تأکید بر ضرورت تکمیل پروژه راه آهن اردبیل و بهبود محورهای ارتباطی استان، اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای راه آهن در سال جاری تخصیص یافت.

تکمیل و افتتاح پروژه راه آهن اردبیل که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، از جمله آرزوهای مردم استان اردبیل به شمار می رود که به رغم وعده مکرر دولت های گذشته تاکنون جامه عمل نپوشیده و اهالی این استان حسرت به دل اتصال به خط آهن کشور مانده اند.

تکمیل و افتتاح پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه که مهم ترین مطالبه مردم استان اردبیل محسوب می شود، با تاکید مسئولان امر در اولویت اجرایی قرار گرفته و تلاش گسترده ای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام عملیات اجرایی، تکمیل و آماده سازی آن برای افتتاح انجام شده است.

مشخصات فنی و اجرایی راه آهن اردبیل ـ میانه

عملیات اجرایی راه آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سال ها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.

تکمیل ساخت راه آهن اردبیل- میانه که جزو سخت ترین طرح های ریلی کشور به شمار می رود، با پیگیری مسئولان امر در سال های اخیر سرعت گرفته و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل گذاری آن آغاز شده است.

بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه ۱۷۵ کیلومتری راه آهن اردبیل ـ میانه به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریل گذاری شده است.

این خط ریلی پس از نزدیک ۲ دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی در چند سال اخیر در آستانه تکمیل شده و افتتاح قرار گرفته است.

مشخصات این پروژه ریلی کشور که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه های عمرانی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در پروژه راه آهن اردبیل- میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پروژه راه آهن اردبیل ـ میانه ۹۱.۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.

ساخت راه آهن اردبیل- میانه که جزو سخت ترین طرح های ریلی کشور به شمار می رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل گذاری آن تسریع شد.

مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

استان مرزی اردبیل می تواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر به ویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راه آهن اردبیل - میانه سرعت گرفتهاست.

مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارس آباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.

نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارس آباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژه های مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.