| کد خبر: 175704 |

◄ ارز نیمایی جذابیت واردات را تشدید کرده است

رئیس کنفدراسیون صادرات درخواست ورود بانک مرکزی به بازار و کاستن فاصله بین ارز نیمایی تا بازار آزاد تا 5 درصد را کرد.

تین نیوز

رئیس کنفدراسیون صادرات خواستار ورود بانک مرکزی به بازار و کاستن فاصله بین ارز نیمایی تا بازار آزاد  تا 5 درصد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، محمد لاهوتی در نشست خبری روز ملی صادرات گفت:  تراز تجاری ایران در نیمه اول امسال با ۹۴۰ میلیون دلار، مثبت شده است و عراق شریک دوم تجاری ایران شده است.

او افزود: کاهش صادرات به کشورهای اروپایی را شاهد هستیم که البته بیشتر تحت تاثیر تحریم‌هایی بوده است که اعمال خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارز نیمایی جذابیت واردات را تشدید کرده است و همان شرایطی که در بازار ۴۲۰۰ تومانی و فاصله آن با ۸ هزار تومان را سبب شد و دولت را مجبور به دریافت مابه‌التفاوت کرد، رخ داده است، پس سیاست‌گذاری‌ها به سمت درستی حرکت نکرده است.

لاهوتی افزود: بعید می‌دانم در سطح شهر کالاهایی به نرخ نیمایی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و عملا ارز ۸ هزار تومان با فاصله ۱۳ هزار تومانی هست که این حجم تقاضا برای ثبت سفارش بالا برده است.

او گفت: صادرات کشور در شش ماه اول امسال، بعد از ۱۴ سال مجدد مورد تهدید واقع‌شده است و صادرات از ۷ میلیارد دلار را به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات  بیان کرد: بانک مرکزی به روش مداخله‌ای مجدد در بازار حضور یابد و اجازه ندهد که فاصله بین ارز نیما تا بازار آزاد بیش از ۵ درصد شود.

لاهوتی  گفت: اولین هدف دولت باید در مدیریت بازار ارز و شکل‌گیری بازار ثانویه باشد، یعنی اگر تک نرخی نیستیم، دو بازار بیشتر نداشته باشیم، امروز ارز رسمی، نیمایی، سنا، ارز مسافرتی و ارز بازار آزاد را داریم .

او همچنین اذعان داشت:  قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه، محدودیت و موانع صادراتی، بازگشت ارز حاصل از صادرات به‌خصوص در مورد بازار عراق و افغانستان ازجمله مشکلات پیش روی صادرات است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تا حدود یک ماه پیش بیست درصد از صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز به سامانه نیما نبودند.

لاهوتی گفت: هنوز قضاوت در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات زود است و هنوز صادرکنندگان مهلت دارند تا ارز خود را بازگرداند.

او  افزود: بانک مرکزی باید اسامی صرافی‌های مجاز در بازار عراق و افغانستان برای روابط کارگزاری میان صادرکنندگان و دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به عراق و افغانستان، را اعلام کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات  تاکید کرد: دینار هنوز نمی‌تواند روی سامانه نیما معامله شود، این در حالی است که صادرکنندگان نیز کمتر تمایل دارند که با پول‌های ملی عراق و افغانستان، معامله صورت گیرد؛ ضمن اینکه بازار افغانستان فاقد سیستم بانکی فعال با ایران است، ضمن اینکه عراق نیز به دلیل تسلط آمریکایی‌ها بر سیستم بانکی خود، روابط بانکی قوی با ایران ندارند.

لاهوتی گفت: عراق و افغانستان شرکای مهم تجاری ایران هستند و بالغ‌بر ده میلیارد دلار از صادرات ما با این دو کشور است، پس اگر خللی در تجارت ایران با این دو کشور ایجاد شود، ترکیه جایگزین ما می‌شود و بنابراین به دست آوردن دوباره آن کار راحتی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.