| کد خبر ۳۰۵۶۴۴
کپی شد

آغاز عملیات رفع گره های ترافیکی آزادراه شیراز-اصفهان

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت سه اتصال جدید برای کاهش بار ترافیکی آزادراه شیراز اصفهان اجرا می شود.

 آغاز عملیات رفع گره های ترافیکی آزادراه شیراز-اصفهان
تین نیوز |

پس از ماه ها گذر از چالش های متعدد، طرح های عمرانی برای رفع گره های ترافیکی آزادراه شیراز-اصفهان شتاب گرفته است؛ مسئولان استانی با اعلام اجرای سه طرح کلیدی، وعده داده اند که تا یکسال آینده بخش قابل توجهی از مشکلات برطرف و آرامش به سفر بین دو کلانشهر مهم بازخواهد گشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آزادراه شیراز-اصفهان که عنوان نخستین و تنها آزادراه استان پهناور و کهن فارس را با خود به یدک می کشد، با وجود بهره برداری از آن در دولت قبل، با مشکلاتی به مثنوی هفتادمن کاغذی مواجه شده که دولت چهاردهم میراث دار آن است.

آزادراه شیراز-اصفهان که بیش از یک سال و نیم از افتتاح ۶ قطعه آن می گذرد، با مشکلات عدیده ای ازجمله معابر ورودی و خروجی از کلانشهر شیراز، متصل نشدن آن به کمربندی، ورود حجم زیادی از ترافیک به جاده شیراز-سپیدان و مناسب سازی نشدن این مسیر، نبود تقاطع و دوربرگردان های مناسب برای هدایت خودروهای خارج شده از محور آزادراه و... مواجه است.

مناسب سازی نشدن مسیرهای منتهی به آزادراه و خروجی از آن موجب شده مسافران زمان زیادی را در ترافیک ورودی و خروجی آزادراه تلف کنند و همین موضوع موجب نارضایتی و گلایه مندی مردم شده است.

چالش استقبال از مسافران با ترافیک سنگین

خروج از آزادراه شیراز-اصفهان در حال حاضر برای مسافران برابر با معطلی در ترافیک شدید است؛ به نحوی که بار ترافیکی خارج شده از این آزادراه در شیراز به جاده این کلانشهر به سمت سپیدان هدایت می شود و عرض کم این معبر، آماده سازی نشدن آن و نبود تقاطع و چپ گرد مناسب موجب شده کلانشهر شیراز با صف طولانی خودروهای درگیر ترافیک، به استقبال گردشگران و شهروندان خسته از سفر برود.

رانندگان نیز زمانی طولانی را برای رسیدن به یک دوربرگردان پس از دوراهی قلات طی می کنند؛ در مسیر بلوار صنایع شیراز تا ورودی آزادراه نیز، به رغم افتتاح زیرگذر گویم، وضعیت چندان متفاوت نیست و در این سمت مسیر نیز ترافیک وجود دارد.

نقاط قوت و ضعف در طول مسیر

در طول مسیر آزادراه شیراز-اصفهان و در محدوده ای که مربوط به استان فارس است، زیرساخت مسیر از نظر عرض معبر، شانه راه و سازه کف، مناسب ارزیابی می شود اما نبود روشنایی در طول مسیر برای رانندگی در شب می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

کمبود اماکن و مجموعه های رفاهی بین راهی در طول مسیر، به خصوص در مسیر بازگشت در حوزه استحفاظی استان فارس، کاملا مشهود است؛ هرچند در بعضی مناطق که برای پارکینگ در نظر گرفته شده، سازه های کاذب و حلبی از سوی برخی بومیان محلی ایجاد شده که خدماتی مانند چای، نوشیدنی، میوه و تنقلات به مسافران ارائه می دهند که نبود نظارت بهداشتی بر این اماکن کاذب نیز می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

تصویری روان از سمت اصفهان

در ادامه این آزادراه از سوی اصفهان اما با وضعیت متفاوتی مواجه هستیم؛ بار ترافیکی در این محور مشاهده نمی شود و خودروها در دو سمت مسیر با رینگ های متعدد به بخش های مختلف کمربندی، ورودی شهر و... هدایت می شوند و اغلب هیچ ترافیک و معطلی مشاهده نمی شود.

راه حل های در دست اجرا؛ تقاطعی ضروری و اتصالات جدید

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس بیان کرد: برای رفع مشکلات کنونی ورودی آزادراه شیراز-اصفهان به کلانشهر شیراز، تقاطعی در محدوده ۸۰۰ متری انتهای آزادراه به سمت جاده سپیدان به صورت شبدری پیش بینی و اجرا خواهد شد.

امیرحسین جمشیدی افزود: ادامه این آزادراه نیز در قالب قطعه هشتم تداوم خواهد یافت تا به جاده بوشهر متصل شود.

وی ادامه داد: از قطعه هشتم، مسیر فرعی به سمت حسینی الهاشمی برنامه ریزی شده که اکنون عملیات اجرایی آن توسط شهرداری شیراز آغاز شده و به عنوان دومین اتصال به آزادراه خواهد بود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس گفت: در اقدامی دیگر، یک رینگ پیرامونی از قبل از تقاطعی که در انتهای آزادراه ایجاد خواهد شد، به سمت فاز سوم شهر جدید صدرا راه اندازی می شود؛ در مجموع، سه اتصال برای آزادراه به نقاط مختلف شکل خواهد گرفت که این امر موجب بهبود وضعیت خواهد شد.

جمشیدی بهره برداری از محور تنگ خیاره به لپویی را که اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در روان سازی ترافیک این محدوده مؤثر دانست.

وعده بهبود شرایط تا یک سال آینده

وی عنوان کرد: تکمیل قطعه هشت آزادراه توسط وزارت راه و شهرسازی، محور لپویی توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس و اتصال آزادراه به شهر جدید صدرا توسط شرکت عمران شهر صدرا در حال اجراست.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس اعلام کرد: براساس پیش بینی ها، تا حدود یک سال آینده با ایجاد تقاطع در بخش پایانی آزادراه، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی این محدوده رفع می شود؛ همچنین به نظر می رسد کار ساخت قطعه هشتم آزادراه تا حدود ۲ تا سه سال آینده به پایان برسد.

پرسش بی پاسخ از زیرگذر گویم

زیرگذر گویم در آستانه نوروز ۱۴۰۴ در ورودی شمال غرب شیراز به طول بیش از ۲ کیلومتر به عنوان بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور به بهره برداری رسید.

این ابرپروژه شهری در مدت ۳۰ ماه و با صرف هزاران میلیارد تومان ساخته و تکمیل شد؛ رفع گره های ترافیکی در شمال غرب شیراز، روان سازی ترافیک ورودی شیراز و همچنین ساماندهی بار ترافیکی آزادراه شیراز-اصفهان از جمله اهداف مهم ساخت این ابرپروژه عنوان شده است.

اکنون با بهره برداری از آن، این سوال مطرح است که با ایجاد این سازه، چه میزان از حجم ترافیک این محدوده کاسته شده است؟ مدیران شهری شیراز تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی به این سوال نداده اند و در صورت اعلام آمادگی می توان این موضوع را به گفت وگو نشست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • سعید مرادی پاسخ

    با راه اندازی قطعه هشت قطعا بار ترافیکی شمال غرب کم خواهد شد