| کد خبر: 260115 |

همیشه راه مقصر نیست؛

◄ مرگ دلخراش مسافر پس از سقوط از پل اتوبان تهران شمال/ قصوری صورت نگرفته است

تنها ساعاتی پس از انتشار خبر سقوط مرگبار یک مرد جوان از پل 80 متری اتوبان تهران شمال ، در حالی موج انتقادات کاربران شبکه های اجتماعی متوجه متولیان ساخت و نگهداری راه های کشور شد که کارشناسان فعال در این حوزه می گویند: همیشه راه مقصر نیست.

تین نیوز

تنها ساعاتی پس از انتشار خبر سقوط مرگبار یک مرد جوان از پل 80 متری اتوبان تهران شمال ، در حالی موج انتقادات کاربران شبکه های اجتماعی متوجه متولیان ساخت و نگهداری راه های کشور شد که کارشناسان فعال در این حوزه می گویند: همیشه راه مقصر نیست.

به گزارش تین نیوز، خبرهای منتشر شده در رسانه ها حکایت از آن دارد که بامداد روز شنبه 21 مرداد،  مرد جوانی که کنار اتوبوس پارک شده روی پل شماره ۶  اتوبان تهران شمال حضور داشت به دلیل نامشخصی قصد رفتن به سمت مخالف آزادراه را داشته اما ناگهان از فاصله موجود بین دو مسیر رفت و برگشت پل و ارتفاع ۸۰ متری به پایین پل سقوط کرد.

گزارش پربازدید روز را بخوانید؛

◄ عوارض آزاد راه ها و یک اطلاعیه مهم درباره پلکانی شدن نرخ عوارض

آزادراه تهران شمال و پرواز تکان دهنده یک مرد جوان از روی پل + فیلم

با انتشار این خبر، برخی کاربران شبکه های اجتماعی به قصور متولیان ساخت این پل اشاره و عنوان کردند که چرا فاصله بین دو پل بسته نیست؟

این انتقادات در حالی مطرح شده که دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها نظر دیگری دارد.

خدایار خاشع در این زمینه گفت:  هیچ سهو و قصوری در سقوط فرد ، وجود ندارد. مگر فرد مزبور صغیر یا محجور یا نابینا بوده است؟ همیشه راه مقصر نیست .

وی افزود: باید بررسی شود که تیم مشاور ایمنی، مجری طرح و تیم راهداری چه استاندارد مدون و لازم الاجرایی را رعایت نکردند، هم اکنون اکثر پل ها در در بزرگراه ها و آزادراه ها با همین استاندارد ساخته شده و در حال بهره برداری است، آیا بسته بودن میانه ( فاصله دو پل) در آیین نامه ها ذکر شده است؟

او خاطرنشان کرد: خیلی از پل ها فاصله بیشتری دارند و اتصال عرضی دو پل نیازمند دیده شدن در محاسبات سازه ای پل هاست.

خاشع عنوان کرد: استانداردهای غیر قابل تغییر نیستند و با توجه به امکانات در جهت ایمنی و رعایت حال ذینفعان قابل تغییر است و  برای یادگیری و عدم تکرار باید این امر در آیین نامه ها دیده شود.

این کارشناس گفت: پیمانکار خارج از نقشه های ابلاغ شده کاری نخواهد کرد و اتخاذ چنین تدابیری علاوه بر هزینه طبعات دیگری مانند صعوبت برف روبی و محروم کردن استفاده کنندگان راه از چشم انداز خواهد داشت.

وی در مورد این موضوع که در پل گلدن گیت سانفرانسیسکو به علت آمار خودکشی خیلی بالا دو طرف پل و بر روی هند ریل، توری های بلند نصب شده است، تاکید کرد: هزینه اجرای توری در پل گلدن گیت حدود ۲۰۰ میلیون دلار گزارش شده که با توجه به آمار خودکشی حدود ۱۸۰۰ نفر قابل توجیه بوده است.

خاشع افزود: علیرغم نصب توری ۶ متری این آمار به صفر نرسیده و روی پل شماره تلفن هایی اعلام شده که تلفن روانشناسانی است که روی پل حضور دارند تا شخص را از این عمل متصرف نمایند ولی این امر در سایر پل های این شهر و آمریکا اجرا نشده است، چون هزینه و تبعات سنگینی دارد که طبعا در ایران هم قابل اجرا نیست.

دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها ادامه داد: ماده ۴ قانون ایمنی راه ها می گوید که ورود و عبور عابران پیاده و انواع وسایط نقلیه غیر مجاز و عبور دادن دام در آزادراه ها ممنوع است.

خاشع گفت: قانون را باید به عنوان یک اصل شناخت و طراحی هم با رعایت قانون انجام شده وهیچ مسئولیتی متوجه سرمایه گذار و طراح و پیمانکار نیست.

او افزود: عوامل اصلی دراین حادث به شرح زیر است:

۱ - راننده اتوبوس نباید اجازه می داد به هر دلیل مسافران در اتوبان تهران شمال از ماشین پیاده شوند

۲- عابر نباید بی توجه وسراسیمه عرض آزادراه را قطع می کرد. به عنوان مثال جریان برق در سیم برق کشنده است اگر کسی (باید به عنوان قانون یا هر عنوان دیگری خاصیت برق گرفتگی را پذیرفت) آگاهانه یا نا آگاهانه دستش را به سیم برق دارای جریان زد کشته می شود و مسئولیت متوجه کسی فاعل به این اقدام نیست. 

خاشع عنوان کرد: همانطور که در معابر در جاهایی که خطر برق گرفتگی و خطر سقوط وجود دارد به وسیله علایم اطلاع رسانی می شود ( به عنوان مثال خطر برق گرفتگی ) درطول راه ها و  اتوبان ها که بین باندهای رفت و برگشت فاصله وجود دارد پیشنهاد می شود حتما روی نرده و یا نیوجرسی تابلوی  « خطر سقوط » نصب شود.

به گفته وی، مفهوم بخشندگی راه و خود معرف بودن آن و الزامات مربوطه در آیین نامه طراحی (ایرانی و خارجی) درج و راه بخشنده این گونه تعریف شده است:  « راهی که در خطاهای انسانی به دلیل ایمن بودن حاشیه و حریم راه، حداقل خسارت به استفاده کنندگان وارد شود ».

فیلم  سقوط مرد جوان از پل اتوبان تهران شمال را ببینید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 7 3

    نظرات جناب خاشع شاید از لحاظ فنی صحیح باشه ولی از لحاظ حقوقی چنین نیست

  • مهدی 6 6

    خیلی جالبه طبق معمول دیواری کوتاه‌تر از راننده پیدا نشد و مقصر اصلی راننده شد .

  • ناشناس 2 7

    اصلا سالی ماهی یک ماشین روی پل وسط جای جاده خراب میشه و توقف میکنه و با توجه به محیط اطراف مسافر متوجه میشه که انجا پل هست و اطرافش پرتگاه هست شاید مسافر در شرایط عادی نبوده

  • ناشناس 8 1

    زمین و زمان بهم دوخته شدن تا همه مقصر شن جز راه. همونطور که قبلا در تهران و اتوبان همت دیدیم که یک ماشین از فاصله بین دو پل به پایین سقوط کرد، اینجا هم ممکن بود در اثر تصادف ماشین به فاصله بین دو پل بیوفتد‌.

    • حسین بستان 3 0

      شدیدا موافقم
      اگه تصادف پیش بیاد که ماشین سقوط می کنه داخلش. همونطور که قبلا بوده از این موارد.

  • حسن باقری 0 0

    ارتفاع نیوجرسی ۸۰ تا ۱۱۰ سانت هست که برای حفاظت مناسب نیست ، پیمانکار برای کم کردن هزینه از نصب نرده آهنی صرفنظر کرده ، و علائم هشدار دهنده نیز نصب نکرده.