| کد خبر: 243438 |

◄ آخرین وضعیت پروژه‌های بزرگراهی اردبیل

دولت سیزدهم بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته است.

تین نیوز

دولت سیزدهم بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته است. در این راستا طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر سال ۵۰ کیلومتر به بزرگراه‌های استان اضافه می‌شود که بخشی از آن طی روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ، زیرساخت‌های حمل و نقل از اصلی‌ترین الزامات توسعه هر منطقه و استانی به شمار می‌رود و دولت‌های توسعه‌گرا این بخش را همواره در اولویت‌های خود قرار می‌دهند. یکی از عواملی که سرمایه‌گذاران در هر منطقه‌ای برای سرمایه‌گذاری مورد ارزیابی قرار می‌دهند، موضوع سهولت دسترسی از استان به سایر مناطق بویژه به مرکز کشور است.

زیرساخت‌های توسعه یافته حمل و نقل هم از نظر صرفه‌جویی در زمان و سوخت و هم از نظر ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای هم بسیار حائز اهمیت است.از همین روست که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از مطالبات و خواسته‌های اصلی شهروندان بوده است.

 نیاز استان به ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه؛ اولویت‌های حمل و نقل جاده‌ای استان

دولت سیزدهم هم برای پاسخگویی به این مطالبه شهروندان استان اردبیل توجه ویژه ای به این بخش داشته است ، به طوری که از مجموع  ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته از محل مصوبات سفر رئیس جمهور برای طرح‌های عمرانی، زیربنایی و زیرساختی استان اردبیل، ۲۷۰ میلیارد تومان صرف توسعه بزرگراه‌های استان می‌شود. استان اردبیل به احداث ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد که به گفته مسئولان استانی، در حال حاضر عملیات ساخت ۲۰۰کیلومتر بزرگراه‌ در استان اردبیل به سرانجام رسیده و ۳۰۰ کیلومتر نیز در مرحله اجراست.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل، امسال تکمیل پروژه‌های بزرگراهی با اولویت توسعه راه‌های اصلی و تامین اعتبار لازم در دستور کار قرار گرفته است.

 داود شایقی اظهار کرد: تکمیل پروژه‌های چهارخطه جاده اردبیل – سرچم، اردبیل – آستارا و اردبیل – مشگین‌شهر در اولویت قرار گرفته تا با راه‌اندازی این پروژه‌ها میزان تصادفات جاده‌ای در استان کاهش یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: با مدیریت استاندار اردبیل و مسئولیتی که مدیران دستگاه‌های اجرایی بر عهده گرفتند شتاب بیشتری را در اجرای این طرح‌ها شاهد هستیم که نمونه آن تکمیل بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر در سال جاری و تخصیص منابع ماده ۵۶ برای جاده اردبیل – سرچم است که تا ۴۰۰ میلیارد تومان از این منابع تخصیص می‌یابد.

 به گفته شایقی ، پروژه‌های اولویت‌دار دیگر استان تکمیل پروژه‌های چهاربانده کردن راه  پارس‌آباد – مشگین شهر به طول ۱۳۷ کیلومتر و جاده گرمی – بیله‌سوار به طور ۸۹ کیلومتر است که اعتبارات لازم برای این پروژه‌ها هم جذب شده است.

 چهارخطه کردن اردبیل - سرچم

تا چند سال قبل مسیر اصلی تردد از اردبیل به مرکز کشور، از مسیر گردنه حیران به سمت استان گیلان و یا از مسیر استان آذربایجان شرقی و گردنه صائین بود. بعد از احداث راه اصلی اردبیل –سرچم، این مسیر به واسطه نزدیک‌تر بودن تبدیل به اصلی‌ترین و پرترددترین مسیر ارتباطی استان اردبیل به مرکز کشور شد. با این حال این مسیر پرتردد ۱۷۸ کیلومتری دوبانده است و با توجه به حجم تردد، میزان تصادفات جاده ای بخصوص تصادفات شاخ به شاخ زیاد است. با توجه به این شرایط چهارخطه کردن این محور ارتباطی علاوه بر کاهش زمان و سوخت در ارتقای امینی و کاهش تلفات جاده ای به میزان قابل توجهی تاثیرگذار است.

 در همین زمینه سید کمال‌الدین میرجعفریان ، معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: تا پایان شهریورماه ۵۰ کیلومتر از چهارخطه کردن  مسیر ۱۷۸ کیلومتری اردبیل – سرچم به عنوان بزرگراه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

 میرجعفریان با بیان اینکه این مسیر دارای اهمیت خاص برای ارتقای ایمنی و تردد راحت هموطنان است، یادآورشد: فعالیت‌های خوبی در این مسیر و در قالب هفت قطعه پروژه با همراهی پیمانکاران و مجریان توانمند در حوزه راه سازی آغاز شده که انتظار می‌رود به این روند سرعت بیشتری داده شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: با تأمین اعتبار مورد نیاز در قطعات مختلف امیدواریم تا شهریورماه ۵۰ کیلومتر این مسیر تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و مابقی مسیر اردبیل – سرچم نیز بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، آماده بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه با تلاش پیمانکاران از هر ۲ طرف این مسیر، فعالیت عمرانی و کار چهار خطه در حال اجراست ، یادآورشد: در بخشی از مسیر که تونل‌ها و گالری‌ها قرار دارند، طراحی پروژه برای ارتقای مسیر به چهار خطه در حال انجام است که هر چه سریع‌تر این مطالعات و طراحی نیز به سرانجام رسیده و عملیات اجرایی در این مسیر شروع می‌شود.​

میرجعفریان افزود: تلاش بر این است تا علاوه بر تکمیل جاده شمال و جنوب استان، جاده اردبیل – سرچم به عنوان جاده ترددی اهالی استان به مرکز کشور به یک راه  ایمن تبدیل شده و مسافران و گردشگران به راحتی بتوانند از این مسیر چهار خطه استفاده کنند.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار اردبیل، با بهره‌برداری از این بزرگراه بار ترافیکی در این مسیر به صورت مناسب کنترل و هدایت شده و جلوی تصادفات ناگوار در این مسیر پرتردد گرفته خواهد شد.

تکمیل بزرگراه‌های اردبیل نیازمند اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای چهارخطه کردن جاده ۱۷۸ کیلومتری اردبیل - سرچم حدود ۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها ۱۴ کیلومتر از محور اردبیل - سرچم به‌زودی زیر بار ترافیک رفته تا پایان فصل کاری امسال ۲۵ کیلومتر دیگر نیز از این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

بر اساس اظهارات محبوب حیدری پروژه اردبیل - سرچم به ۷ قطعه تقسیم شده که هم اکنون قطعه ۱ و ۲ تقریباً تکمیل شده، قطعه ۳ به طول ۲۵ کیلومتر، قطعه ۴ به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه ۵ و ۶ به طول ۴۳ کیلومتر در حال مطالعه است و قطعه ۷ به طول ۴۵ کیلومتر به پیمانکاران واگذار، پروژه فعال و در حال تکمیل شدن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با یادآوری عقب ماندگی استان اردبیل در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای گفت: تکمیل پروژه‌های بزرگراهی در استان اردبیل نیازمند ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است که تأمین این اعتبارات به عنوان کاری دشوار و سخت نیازمند همکاری و مشارکت مجلس و دولت است.

حیدری با تاکید بر لزوم همدلی و همراهی مسئولین کشوری و استانی برای جبران این عقب ماندگی اظهار کرد: در حال حاضر با تلاش و پیگیری‌های به عمل آمده مشکلات موجود در این زمینه برطرف می‌شود تا بتوانیم به عنوان مطالبه مهم استان شاهد بهره‌برداری از این محور شریانی در استان باشیم.

 این مقام مسئول در خصوص منابع اختصاص یافته به پروژه‌های جاده ای استان اظهار کرد:۴۰۰ میلیارد تومان برای بزرگراه اردبیل – سرچم،  ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده کلور – درام و۱۰۰ میلیارد تومان برای پارس‌آباد - سربند - مشگین‌شهر تأمین اعتبار می‌شود.

وی گفت: حل موانع و مشکلات پیش رو برای توسعه بزرگراه‌های استان برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این پروژه جزو اولویت‌های اساسی و مهم است و با اختصاص این منابع گام‌های جدی در تکمیل پروژه‌های بزرگراهی استان برداشته خواهد شد.

۵۰ کیلومتر بزرگراه در اردبیل بزودی به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه با حضور وزیر راه و شهرسازی ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان بزودی به بهره برداری می‌رسد، اظهار کرد: بخش‌هایی از جاده اردبیل – مشگین شهر، رضی – امیرکندی و اردبیل – سرچم جزو ۵۰ کیلومتر بزرگراه قابل افتتاح و بهره‌برداری استان است که عملیات اجرایی آنها روبه اتمام بوده که بزودی به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای در این مسیرها خواهیم بود، گفت: برای توسعه بزرگراه‌ها از ظرفیت ماده ۵۶ بودجه و فاینانس بانکی استفاده شده است. بطوری‌که با همکاری بانک مسکن اعتبار پروژه جاده کلور – درام خلخال و با همکاری بانک صادرات اعتبار مورد نیاز پروژه بزرگراه اردبیل – سرچم تامین شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ، علاوه بر افتتاح ۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی، طرح نهضت ملی مسکن در استان هم با حضور وزیر راه و شهرسازی در اردبیل کلنگ زنی می‌شود.

بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت بزرگراه اردبیل- مشگین‌شهر هم گفت: عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل– مشگین‌شهر مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

حیدری همچنین درباره عملیات اجرایی جاده پارس آباد- سربند و مشگین‌شهر گفت: در این مسیر در کنار تکمیل مطالعات، احداث بزرگراه بطول ۶۰ کیلومتر در حال اجراست که پیش بینی شده تا پایان سال ۲۰ کیلومتر آن به روی خودروها گشوده شود.

وی اجرای پروژه چهارخطه گرمی - بیله سوار را یادآور شد و گفت: در این مسیر پیمانکاران در ۲ قطعه فعال هستند و کارها به شکل مطلوب پیش می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در کنار اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگراهی با جذب سالانه بالای ۲هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل استانی ، ملی ، ماده ۵۶ ، تهاتر نفتی و سایر ردیف‌ها برای راه‌های استان  شاهد توسعه و جهش ویژه‌ ای در بحث توسعه بزرگراه‌ها خواهیم بود.

حیدری افزود: از مجموع  ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته از محل مصوبات سفر رئیس جمهور برای طرح‌های عمرانی، زیربنایی و زیرساختی استان اردبیل، ۲۷۰ میلیارد تومان صرف توسعه بزرگراه‌های استان می‌شود.

۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در حال احداث است

علی یوسف زاده، معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل هم با اشاره به برنامه‌ریزی این اداره کل برای توسعه بزرگراهی استان اردبیل بیان کرد: از سال ۹۶ با توجه به نیاز استان به توسعه بزرگراه‌ها، برنامه‌ریزی  در این بخش آغاز شد و تمامی جاده‌هایی که نیازمند توسعه به بزرگراه هستند به مشاوران واگذار شده است  به طوری که در حال حاضر حدود ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی استان دارای پیمانکار هستند و با اتمام حدود ۶۰ درصد از این ۳۰۰ کیلومتر به میانگین کشوری خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه احداث هر یک کیلومتر بزرگراه نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان است ، گفت: زمان اتمام این پروژه‌ها وابسته به تامین به موقع اعتبارات است و در صورت تامین اعتبارات لازم برای تکمیل این راه‌ها در طول ۳ سال می‌توانیم پروژه‌های در دست احداث را به اتمام برسانیم.

یوسف زاده با اشاره به پروژه چهار خطه کردن جاده اردبیل - سرچم به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین جاده‌های استان که تنها مسیر متصل به آزادراه شریانی کشور است، گفت: از مجموع ۱۷۸ کیلومتر طول این جاده به غیر از ۴۳ کیلومتر که در دست مطالعه است، مطالعات مابقی جاده تکمیل شده و در دست پیمانکار است.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص عقب ماندگی میزان بزرگراه‌های استان نسبت به میانگین کشوری عنوان کرد: توسعه بزرگراهی استان اردبیل شاید در گذشته نیاز دیده نمی‌شد و عقب‌ماندگی توسعه راه‌های استان واقعیتی غیر قابل کتمان است اما در طی چند سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی در راستای توسعه بزرگراهی استان اردبیل انجام یافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته استان اردبیل با تخصیص ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان اولین استانی بود که بالاترین تخصیص اعتبار در حوزه بزرگراهی را داشت و همین امر نشان از تلاش برای توسعه راه‌های استان است.

یوسف‌زاده گفت: برنامه ما توسعه بزرگراهی تمامی راه‌های شریانی استان اردبیل است و هر سال می‌توانیم حداقل ۵۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های استان اضافه کنیم. در مجموع طبق برآورد نیازهای استان از کل ۶۸۹ کیلومتر راه اصلی موجود در استان اردبیل حدود ۶۰۰ کیلومتر باید بزرگراه احداث کنیم.

نقش هم‌افزای نمایندگان استان برای جبران عقب ماندگی‌ها

نمایندگان استان اردبیل نقش غیرقابل انکاری هم در تشریح و تبیین وضعیت محورهای ارتباطی استان در مراکز تصمیم‌ساز کشور دارند و هم می‌توانند منابع لازم برای جبران عقب ماندگی‌های این بخش داشته باشند. در این راستا نمایندگان استان بارها وضعیت نامناسب جاده‌های استان و افزایش میزان تصادفات جاده ای را از تریبون مجلس اعلام داشته و خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای بهسازی جاده‌های استان و احداث بزرگراه شده‌اند.

در همین خصوص صدیف بدری نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده‌های استان اردبیل گفت: تنها راهکار اصلی برای جلوگیری از تصادفات جاده ای استان احداث بزرگراه است که در سال‌های اخیر نمایندگان استان تلاش داشتند اعتبارات لازم را به احداث پروژه‌های بزرگراهی و حذف نقاط حادثه خیز جاده ای اخذ کنند.

وی اظهار کرد: در راستای توسعه بزرگراه‌های استان به دنبال اجرای برخی اولویت‌های اساسی هستیم که به همین منظور با تخصیص بودجه در سال‌های اخیر برای پروژه، عملیات اجرایی آنها سرعت گرفت.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با بیان اینکه یکی از پیگیری‌های نمایندگان استان احداث بزرگراه اردبیل – سرچم است افزود: با تکمیل و اجرای پروژه سرچم - اردبیل، بزرگراه اردبیل به مرکز کشور متصل می‌شود.

بدری تصریح کرد: با تکمیل و اجرای این پروژه، بزرگراه اردبیل به مرکز کشور متصل می‌شود و امکان دسترسی به استان‌های همسایه نیز به صورت ایمن فرام می‌شود که این پروژه جزو اولویت‌های اساسی و مهم محسوب می‌شود و نیاز است برای اجرای آن از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده شود.

توسعه بزرگراه‌های شمال استان؛ ضرورت حیاتی که نباید از آن غافل شد

استان اردبیل بعنوان استان مرزی می تواند نقش غیر قابل انکاری در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری و پیشبرد سیاست همسایگی داشته باشد. بویژه با توجه به قرابت‌های جغرافیایی، فرهنگی، مذهبی و زبانی با کشور جمهوری آذربایجان، توسعه بزرگراه‌های شمال استان اردبیل بسیار حیاتی است.

 از سوی دیگر جمعیت قبال توجهی از جمعیت استان در شهرهای مهم پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز و گرمی زندگی می کنند. دشت مغان و محجموعه‌های اقتصادی مهم مانند شرکت کشت و صنعت مغان و پارس در این منطقه، سهولت دسترسی این شهرها با مرکز استان و سایر مناطق کشور را الزامی می‌کند. طبیعی است توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل مانند توسعه بزرگراه‌های استان در این منطقه می‌تواند ظرفیت‌های مغفول مانده این منطقه را احیا کند.خبر خوشحال کننده اینکه احداث راه آهن اردبیل پارس آباد هم در دستور کار قرار گرفته که در صورت تکمیل می تواند یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی شمال جنوب را تکمیل کند.

طی سال‌های خیر بسیاری از شهروندان شمال استان در اثر تصادفات در جاده‌های پارس آباد بویژه مسیر سربند - پارس آباد و مشگین شهر جان خود را از دست داده اند.احداث بزرگراه در این مسیر در دستور کار قرار گرفته ولی با توجه به الزامات توسعه ای شمال استان، ایفای نقش اردبیل در سیاست همسایگی و بهره‌مندی بهینه از ظرفیت‌های منطقه مغان این موضوع باید بیش از پیش مد نظر سیاستگذاران توسعه‌ای و عمرانی کشور و استان باشد.

نکته قابل تامل اینکه در حال حاضر آسفالت بخش‌های زیادی از محورهای ارتباطی منطقه مغان تخریب شده که یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات جاده ای همین امر است.​

نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز با تاکید بر لزوم اجرای اقدامات اساسی در رفع مشکل و ساخت بزرگراه در منطقه گفت: بهسازی جاده‌ها مطالبه اصلی مردم مغان بوده و انتظار می‌رود در کنار این موضوع احداث بزرگراه‌ها در منطقه مغان مورد توجه ویژه دولت قرار بگیرد.

عباس جهانگیرزاده با اشاره به روند افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای در شمال استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر ۶۵۰ قشلاق در منطقه مغان نیازمند راه مناسب هستند و بسیاری از راه های اصلی و فرعی این قشلاق‌ها ایمنی لازم را ندارند.

وی تاکید کرد: بهسازی و توسعه جاده‌ها از مسیر بیله‌سوار به پارس‌آباد و پارس‌آباد به سربند و اصلاندوز، بهسازی راه‌های روستایی و عشایری در اولویت است و تلاش می‌شود این مطالبات مردمی تحقق یابد.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پروژه بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر و اتصال مشگین به اهر و بزرگراه تبریز گفت: با گذشت ۱۰ سال این مسیر به عنوان شاهرگ ارتباطی به شمال استان هنوز به صورت کامل راه اندازی نشده است.

محمود عباس‌زاده مشگینی از آغاز عملیات اجرایی پروژه چهاربانده مشگین شهر- اهر خبر داد و گفت: پروژه چهاربانده مشکین شهر- اهر تامین اعتبار شده و قرار است  در۶ ماه آینده چهار کیلومتر این جاده به بهره برداری برسد و مابقی این پروژه نیز در ۱۸ ماه آتی تکمیل شود.

عباس‌زاده بیان کرد: این پروژه ۲ شهرستان مشگین‌شهر و اهر را به هم متصل می‌کند و به صورت کلی جاده اردبیل - تبریز و ارومیه اتوبان می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    یکی از مشکلات جاده اردبیل به سرچم وجود تونل هاست که هم برقگیر است و خطرناک و دشوار برای اینکار پیشنهاد می شود از طریق فیروزآباد میانه سرچم بزرگراه را ادامه دهند که منطقه آرام و بی خطری است.