| کد خبر: 238239 |

اعتبار آزادراه تهران-شمال کمتر شد

اعتبار تخصیص یافته از سوی دولت برای مشارکت در آزادراه تهران-شمال برای سال آینده از آنچه در قانون بودجه سال جاری مصوب شده، کمتر است و باید دید وزارت راه و شهرسازی و دولت برای پرداخت سهم‌شان از چه راهکاری استفاده خواهند کرد.

تین نیوز

اعتبار تخصیص یافته از سوی دولت برای مشارکت در آزادراه تهران-شمال برای سال آینده از آنچه در قانون بودجه سال جاری مصوب شده، کمتر است و باید دید وزارت راه و شهرسازی و دولت برای پرداخت سهم‌شان از چه راهکاری استفاده خواهند کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس پیوست شماره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با عنوان اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، دولت در قالب ردیف بودجه‌ای مشخص ۱۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تحت عنوان مشارکت در احداث آزادراه تهران –شمال تعیین کرده  که نسبت به اعتبار ۱۵۰ میلیاردی دولت گذشته در همین ردیف بودجه ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمتر است.

البته در قانون بودجه سال جاری در جدول طرح‌های عمومی – خصوصی نیز دولت دوازدهم ۱۸۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این شرکت اختصاص داده که از محل منابع عمومی برای مشارکت در احداث منطقه دوم آزادراه تهران – شمال هزینه کند که در مجموع به ۲۳۰ میلیارد تومان می‌رسید.

اما از آنجا که لایحه بودجه سال آینده تفاوت قابل توجهی در زمینه چگونگی تخصیص‌ها در ردیف‌های بودجه جداگانه دارد و امسال همه آن ردیف‌های متعدد زیربخش‌های مختلف در قالب یک ردیف بودجه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی و در قالب ۲۲ برنامه مختلف گنجانده شده است، باید دید از این مبلغ دولت سیزدهم چه میزان برای تکمیل فاز دو آزادراه تهران – شمال اختصاص خواهد داد. آنهم آزادراهی که مانند همه پروژه‌ها هزینه‌های ساختش چند برابر شده است.

چرا که خیراله خادمی –مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور- در ابتدای سال جاری  درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران –شمال  به ایسنا گفته بود: یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه‌ای در تیر ماه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی آن پیش‌بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ساخت این محور آزادراهی تزریق شده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت بوده است، افزود: در آخرین بازدیدی که فاز دوم آزادراه تهران-شمال داشتیم، حدود ۵۸ درصد باند غربی آن پیشرفت فیزیکی داشته اما مسئله افزایش هزینه‌ها کار را برای تکمیل و بهره‌برداری از این آزادراه ۲۲ کیلومتری سخت کرده است.

حالا و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی فاز دو آزادراه تهران-شمال که در لایحه بودجه سال آینده نیز به آن اشاره شده است باید دید دولت سهم خود را در این پروژه چگونه و از چه طریقی پرداخت خواهد کرد و آیا تکمیل این محور آزادراهی مهم به موقع انجام خواهد شد یا مشکلاتی مانند بودجه و تامین قیر آن را دوباره به تعویق خواهند انداخت؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.